شناسهٔ خبر: 64866 - سرویس مسکن و شهرسازی

همزمان با آغاز هفته فرهنگی انجام شد

افتتاح ۵ پروژه عمرانی در شهر جدید عالیشهر با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۵ پروژه عمرانی در شهر جدید عالیشهر تأکید کرد:در حال حاضر کالبد شهرهای جدید با وجود تمامی کم و کاستی‌ها ساخته شده و باید هرچه سریعتر رفع شود اما نکته مهم آن است که موضوع محوری شهرها در زمان فعلی هویت است، در حقیقت اجتماع یکپارچه‌ای باید در این نواحی شکل بگیرد که در نهایت یک عالیشهری به عالیشهری بودن خود افتخار کند و این روند در تمامی شهرها نیز تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آیین افتتاح ۵ پروژه عمرانی- فرهنگی در شهر جدید عالیشهر شامل مجتمع فرهنگی- هنری آفتاب، پیست دوچرخه سواری، بوستان ابریشم، مدرسه ۶ کلاسه و کلانتری همزمان با آغاز هفته فرهنگی در اين شهر جديد با حضور حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد.

طاهرخانی طی سخنرانی در این مراسم با تأکید براینکه سیاست ایجاد شهرهای جدید در اواخر دهه ۶۰ برای مواجهه با افزایش شدید جمعیت برنامه‌ریزی و اجرا شد گفت: این سیاست همواره فراز و نشیب‌های متعددی داشت و عموما در اطراف کلانشهرها و شهرهایی که با مشکل توسعه روبه رو بودند، مکان‌یابی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شهر جدید عالیشهر در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد گفت: عالیشهر نیز با هدف کمک به سرریز جمعیت شهر بوشهر در نزدیکی این شهرستان مکان‌یابی و ساخته شد، هرچند که باید از نظر فرهنگی روحی جدید به آن دمیده شده و مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود چگونگی شکل‌گیری هویت یا اجتماع‌سازی در شهرهای جدید را سیاست محوری در این مجموعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کالبد شهرهای جدید با وجود تمامی کمی‌ها‌ و کاستی‌ها ساخته شده و باید هرچه سریعتر مشکلات رفع شود؛ اما نکته مهم آن است که موضوع محوری شهرها در زمان فعلی هویت است، در حقیقت اجتماع یکپارچه‌ای باید در این نواحی شکل بگیرد که در نهایت یک عالیشهری به عالیشهری بودن خود افتخار کند و این روند در تمامی شهرها نیز تداوم داشته باشد.

وی با تأکید براینکه ما باید بتوانیم امکان ایجاد هویت و شکل‌گیری تعاملات اجتماعی را در سطح شهرهای جدید فراهم کنیم گفت: ما در شهرهای جدید نیازمند فضای فرهنگی و اجتماعی هستیم تا مردم یکدیگر را شناخته و با هم تعامل داشته باشند.

طاهرخانی با اشاره به اینکه بناهای احداثی در سطح شهرها می‌تواند به عنوان المان‌ها فاخر در آن منطقه خودنمایی کرده و هویت‌سازی کند گفت: خوشبختانه مجموعه فرهنگی هنری آفتاب بوشهر این ویژگی را دارد و این موضوع در سایر مجموعه‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد چراکه بنا و معماری به کار گرفته شده در آن قابلیت هویت‌سازی در یک منطقه را داشته و در منظره شهری تأثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این نکته که تیپ سازی در سطح شهرها به هیچ وجه قابل قبول نیست گفت: متأسفانه پس از انقلاب بناهای فاخر وهویت ساز کم احداث شده و به این موضوع بی‌توجهی شده است که این کمبود باید برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی برنامه ریزی رویدادها در شهرهای جدید را امری ضروری و مهم در مجموعه دانست و گفت: ما باید در سطح شهرها رویداد شکل دهیم چراکه این مسئله مردم را به یکدیگر نزدیک کرده و با بیرون کشیدن آن‌ها از خانه باعث سرزندگی شهر و برقراری تعاملات اجتماعی می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به این مطلب که خوشبختانه در عالیشهر با همت همکاران برجسته‌ترین امکانات فراهم  واین شهر در زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگی در درجه اول قرار دارد گفت: در حال حاضر مهمترین ثروت ما نیروی انسانی خلاق است، بنابراین می‌خواهم که با برگزاری دوره‌های آموزشی به پرورش نیروهای خلاق پرداخته و زمینه ایجاد صنایع خلاق را فراهم کنید چراکه بالاترین پیشرفت‌های اقتصادی در دنیا با کمک همین صنایع ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: بدون شک فکر و خلاقیت جایگزینی ندارد و اگر در جامعه‌ای جاری شود قطعا هیچ قدرتی توانایی روبه رو شد با آن را نخواهد داشت./