شناسهٔ خبر: 64883 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر هرمزگان خبر داد:

پیش بینی رشد و افزایش سفرهای نوروزی در سال ۹۸ در بنادر استان هرمزگان/عدم افزایش قیمت ها در ایام نوروز/نگاه ویژه به موضوع نوسازی شناورها و اعمال استانداردهای بیشتر

عفیفی پور مدیرکل بنادر استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان ظرفیت‌های بی شماری در حوزه گردشکری و مسافرت‌های دریایی دارد و پیش بینی ما این است که با افزایش سفرها در نوروز ۹۸ مواجه شویم.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، الله مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان هرمزگان ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه گردشگری دریایی و مسافرت‌های دریایی دارد و در طول سال گردشگران زیادی این استان را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند، از همین روی سازمان بنادر و دریانوردی برای استفاده بهینه و توسعه ظرفیت گردشگری برنامه‌های متعددی در سال‌های اخیر اجرا کرده است.

وی ادامه داد: در این باره می‌توان به ساخت و نصب اسکله‌های شناور در ۹ نقطه اشاره کرد که در سال گذشته انجام شد. ضمن آنکه در ۷ نقطه هم در حال ساخت و نصب اسکله های شناور جدید هستیم و در ۶ نقطه دیگر هم زیرساخت ها در حال تکمیل است که ۹۰ درصد آن انجام شده و بقیه هم تا پیش از شروع سفرهای نوروی انجام خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: همه این موارد کمکی بوده است تا پتانسیل و ظرفیت بالقوه گردشگری استان به بالفعل تبدیل شود و امروز با تقاضای زیاد گردشگری در ایام پیک گردشگری در استان روبه رو هستیم.

عفیفی پور یادآور شد: در تعطیلات دهه فجر امسال بیش از یک میلیون نفرـسفر گردشگر دریایی در استان داشتیم و بیش از ۵۰۰ هزار تردد خودرویی به جزایر استان انجام شد.

وی بیان کرد: این نشان می دهد ظرفیت گردشگری در استان بسیار مطلوب است و سازمان بنادر و دریانوردی برای استفاده از این ظرفیت ها زیرساخت های بهینه ای انجام داده است. 

این مقام مسئول افزود:  البته ما توسعه این ظرفیت ها را متوقف نکرده ایم و برنامه های دیگری هم باید سایر دستگاه مانند سازمان گردشگری داریم تا این ظرفیت ها بیشتر معرفی شود. در این خصوص و در توسعه زیرساخت ها تلاش این است تا مردم در استفاده از ظرفیت ها بیشتر بهره مند شوند.

افزایش تقاضای گردشگری در نوروز ۹۸

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به افزایش تقاضای سفر به هرمزگان گفت: در نوروز ۹۸ پیش بینی می شود بیش از نوروز ۹۷ تقاضای گردشگری در استان داشته باشیم. سال گذشته رکورد تردد روزانه ۱۳ هزار نفر از بندر شهید حقانی بود اما در همین تعطیلات دهه فجر به رقم ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر در روز رسیدیم که در روز ۱۹ بهمن امسال از بندر شهید حقانی به سمت جزیره هرمز و قشم محقق شد.

وی با بیان اینکه هرمزگان به مقصد جدید گردشگری تبدیل شده است و این به دلیل ایجاد زیرساخت های گردشگری از سوی سازمان بنادر در این جزیره است، گفت: در برخی مواقع حتی تا بیش از دو برابر جمعیت جزیره هرمز، گردشگر به آنجا می رود.

عفیفی‌پور با بیان اینکه سازمان بنادر درباره قیمت گذاری حمل خودرو، عوارض ورود به مناطق آزاد، سال ساخت خودروهایی که به این مناطق وارد می شوند و میزان ماندگاری خودروها در مناطق آزاد دخل و تصرفی ندارند، گفت: هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها نداریم چون ما تعرفه های بندری داریم که در ابتدای هر سال اعمال می شود. اساسا فعایت بنادر ما هیچ آورده ای از نظر درآمدی برای سازمان بنادر ندارد و صرفا در راستای ادای تکالیف و مسئولیت های اجتماعی سازمان است. تعرفه های بخش مسافری سازمان بنادر بسیار اندک و نزدیک به صفر است.

این مقام مسئول پور یادآور شد: ۱۲ مسیر دریایی گردشگری و مسافرتی در استان هرمزگان داریم و تا امروز بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ صندلی شناور آماده شده که ظرفیت حدود ۳ هزار حمل درجای خودرو دارد. البته این ظرفیت متغیر است چون برخی از کشتی ها در این ایام تعمیرات انجام می دهند و به همین خاطریا کشتی های جدید از مسیرهای دیگر به اینجا آورده می شوند.

وی با بیان اینکه دو مسیر بین المللی هم از بندر شهید باهنر به امارات و بندر بهمن قشم به عمان داریم گفت: البته تعداد سفرهای بندر بهمن به عمان کم است و در هفته سه برنامه سفر از بندر شهید باهنر به بنادر امارات وجود دارد.

درخواستی برای افزایش قیمت نداشته‌ایم

مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان درباره درخواست افزایش قیمت شناورها گفت: تا کنون درخواستی از سوی شرکت های کشتیرانی مسافری برای افزایش قیمت دریافت نکرده ایم.

وی درباره نرخ و میزان ارائه سوخت به شناورها گفت: شناورهایی که بین جزیره هرمز و قشم تردد می کنند مشکلی برای نرخ سوخت ندارند در سفرهای داخلی شرکت پخش فرآورده های نفتی بر اساس فرمولی میزان سوخت آنها را تعیین می کند و مشکل سوخت نداریم.

عفیفی پور گفت: سفرهای خارجی هم با شناور ثانی توسط کشتیرانی والفجر انجام می شود که آن هم بر مبنای فرمول های شرکت نفت سوخت دریافت می کند.

وی درباره تورهای دریایی اظهار داشت: تشکیل تورهای دریایی بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است اما امکانات و زیرساخت های آن موجود است.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت بندر شهید حقانی ۱۲ میلیون نفر در سال است، افزود: در حال حاضر ظرفیت مناسبی در این بندر برای خدمات دهی گردشگری وجود دارد و مسیرهای آن به جزیره قشم و هرمز است.

عفیفی پور درباره فروش الکترونیکی بلیت شناورها تصریح کرد: در حال حاضر در جزیره قشم هرمز و بندر شهید حقانی امکان خرید الکترونیکی بلیت وجود دارد خرید اینترنتی هم از طریق سایت سازمان بنادر امکان پذیر است و در حال حاضر این امکان در سایت باز شده است.

وی درباره ورود ناوگان جدید شناور مسافری اظهار داشت: این موضوع را در برنامه داریم نوسازی شناورها یکی از برنامه های مهم ماست که در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: برخی شناورهایی که از نظر سن و سال شرایط استاندارد را نداشته اند را از ناوگان خارج کرده ایم امسال استانداردهای بیشتری را در بخش شناورهای مسافری اعمال می کنیم.