شناسهٔ خبر: 64979 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی

پروژه ریلی قزوین-رشت موثرترین پروژه عمرانی کشور است/ بخش سخت کریدور شمال-جنوب فردا افتتاح می‌شود/چهارمین مرکز استان از پنج مرکز تعیین شده به ریل متصل می‌شود

خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه بخش سخت و مشکل‌دار کریدور شمال به جنوب فردا افتتاح می‌شود، گفت: مسیر ریلی قزوین رشت موثرترین پروژه عمرانی سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی امروز در جمع خبرنگاران در ایستگاه رشت با اشاره به اینکه پروژه ریلی قزوین- رشت یک ابر پروژه عمرانی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: پروژه مذکور یکی از زیباترین پروژه‌هایی است که هم از لحاظ مهندسی و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه تمامی به دست مهندسان، متخصصان و کارگران ایرانی ساخته شده و یک پروژه کاملاً بومی محسوب می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه پروژه ریلی قزوین- رشت می‌تواند یکی از پروژه‌های قابل دفاع و ارایه برای صدور خدمات فنی مهندسی محسوب شود، افزود: یکی از اقدامات خوب در این چند سال اخیر در بخش حمل ونقل کشور توجه ویژه به بخش ریلی بوده است که در همین راستا پروژه‌های ریلی کشور با سرعت زیاد و تامین اعتبار مناسب پیش رفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۳۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در قالب ۳۲ طرح عمرانی در کشور در حال انجام است اظهار کرد :فردا با حضور رئیس جمهور در استان گیلان ۱۶۴ کیلومتر از مهمترین و موثرترین پروژه موجود ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با یادآوری این موضوع که در اوایل دولت یازدهم مطالعاتی برای یافتن پروژه‌های عمرانی ریلی دارای اولویت برای احداث و تکمیل صورت گرفته است، افزود: براساس تصمیمی که در ابتدای دولت یازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم صورت گرفت قرار شد تا برای تکمیل پروژه‌هایی که دارای اولویت بیشتر و یا پیشرفت بالاتر هستند برنامه جامعه‌ای تدوین شود که به همین منظور اتصال ۵ مرکز استان به شبکه سراسری ریلی و همچنین اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران از اولویت‌های مهم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی ریلی محسوب میشوند. طبق این برنامه باید ۹۷۵ کیلومتر ریل گذاری صورت می‌گرفت. 

وی ادامه داد: پیش از اولویت‌بندی در مسیرهای مذکور تنها ۷۰ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته بود و فقط ۴۰ الی۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و زیرساختی صورت گرفته بود؛ با این حال برنامه‌ریزی شد تا طی ۳ الی ۴ سال بعد از اجرایی شدن طرح جامع اولویت‌بندی شده ریلی به بهره‌برداری برسند.

خادمی با تاکید بر اینکه غیر از مسیرهای فوق برنامه‌ریزی برای اتصال دیگر مراکز استانی به شبکه سراسری ریلی ادامه دارد، تصریح کرد: راه‌آهن اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی، همدان-سنندج پیشرفت ۷۰ درصدی زیرساختی، شهرکرد پیشرفت ۴۲ درصدی زیرساختی و خرم‌آباد با پیشرفت ۴۶درصدی زیرساختی جلو آمده‌اند. همچنین تا امروز ۳ مرکز استان به شبکه سراسری ریلی متصل شده‌اند و فردا چهارمین مرکز استان نیز به ریل متصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اتصال گیلان به ریل باعث تاثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در این استان خواهد شد افزود: پروژه اتصال استان گیلان به شبکه سراسری ریلی یکی از موثرترین پروژه های عمرانی کشور و دارای ویژگی‌های خاص خود است و به همین خاطر منحصر به فرد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش سخت و مشکل‌دار کریدور شمال- جنوب با اتصال ریل به استان گیلان مرتغع می‌شود، گفت: فردا پروژه ریلی قزوین- رشت با حضور ۵ وزیر از کشور‌های همسایه به بهره‌برداری می‌رسد و حضور مهمانان خارجی نشان دهنده اهمیت این پروژه است.

وی افزود: این کریدور از بندرعباس شروع می‌شد، ولی به دلیل سخت و دشوار بودن مسیر به سمت شمال تکمیل نشده بود، اما با همت متخصصان و مهندسان ایرانی قسمت دشوار این کریدور فردا به بهره‌برداری می‌رسد و از طریق این راه‌آهن به آستارا و سپس به آذربایجان و بعد از آن به روسیه و اروپا متصل می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بار‌ها و کالا‌ها از سمت جنوب کشور، خلیج فارس، عمان و اقیانوس هند به صورت ترکیبی جا به جا می‌شوند، افزود: این پروژه می تواندطول مدت ۳۶ روزه مسیرهای جاری را به نصف کاهش دهد و مدت زمان جا به جایی کالا‌ها را به ۱۶ روز می‌رساند.

خادمی گفت: از لحاظ قیمت هم جا به جایی کالا‌ها و بار از طریق این مسیر ریلی ۳۵درصد ارزان‌تر می‌شود.

وی افزود: ۴۰ میلیون تن بار سالانه از هند، روسیه و اروپا جا به جا می‌شود و اگر بتوانیم ۱۰ میلیون تن بار را جذب کنیم می‌توانیم هزینه‌های ساخت این پروژه را تامین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل آنکه محل عبور این پروژه کوه‌های البرز است و مسیر سختی است افزود: از لحاظ زمین شناسی ساخت این پروژه پیچیدگی‌های خاصی داشته و همچنین از کنار دهلیز و رودخانه سپیدرود عبور می‌کرد و به همین دلایل ساخت این پروژه با همه این پیچیدگی‌ها به عنوان پروژه ملی به شمار می‌رود.

وی گفت: در این پروژه ۲۵ کیلومتر تونل و گالری و ۹ کیلومتر پل ساخته شده و ۲۲ میلیون متر مکعب که برابر با بزرگ‌ترین سد خاکی کشور است خاک برداری انجام شده است.

خادمی میزان ارزش ریالی این پروژه را ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی روز این پروژه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۱ سال ساخت این پروژه به طول انجامیده، اما در ساخت این پروژه از هیچ کارشناس و مشاور خارجی استفاده نشده و تمامی ۱۱ پیمانکار آن ایرانی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یکی از شهر‌های تاریخی دنیا دارای مزیت‌های تاریخی بسیار زیادی بوده و در مسیر ترانزیتی بسیاری از کشور‌ها قرار دارد تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از ورود کریدور‌های رقیب باید این کریدور را به اتمام برسانیم و باید از مزیت‌های ایران در تمام بخش‌ها استفاده کنیم تا کریدور‌های رقیب نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

خادمی اکریدور شمال جنوب را کوتاه‌ترین ارزان‌ترین و بهترین کریدور برای حمل و نقل دانست و افزود: بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل امنیت بالا و ارزان بودن قیمت آن از این کریدور استفاده می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از چالش‌های عمده کشور در بخش حمل و نقلی هزینه بالای آن است گفت: ۸۵ درصد از کالا‌ها و حتی کالا‌هایی که در بنادر جنوبی کشور تخلیه می‌شوند از طریق جاده جا به جا می‌شوند این در حالی است که در هیج جای دنیا کالا‌ها از طریق جاده جا به جا نمی‌شود.

وی گفت: ما حتی یارانه بخش ریلی را پرداخت می‌کنیم، اما کالا‌ها از طریق جاده جا به جا می‌شود و این یک زیان بسیار زیادی برای کشور به همراه دارد و باید برای رونق ترانزیت کشور بخش ریلی را توسعه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه افتتاح خط ریلی میانه به بستان‌آباد تا پایان امسال بوده، اما به دلیل کار‌های جوشکاری و چند کار نیمه تمام خط میانه- بستان‌آباد در بهار سال آینده به افتتاح می‌رسد افزود: سرعت حرکت این خط ریلی ۸۰ کیلومتر است و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خادمی گفت: قسمت دوم این خط ریلی که شامل بستان‌آباد تبریز می‌شود تا پایان سال ۹۸ و اوایل ۹۹ بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: راه آهن رشت- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در حال ساخت است و تا ۲ سال و نیم دیگر به اتمام می‌رسد و همچنین آغاز کار‌های اجرایی راه آهن رشت- آستارا فردا با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود، اما عملیات اجرایی آن از فردا کلید نمی‌خورد.

وی گفت: فردا همچنین تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد برای مشارکت اتصال ریلی به بندر کاسپین مبادله می‌شود.

خادمی تصریح کرد: منابع مالی ۱۰ هزار کیلومتر ریل ابلاغ شده و در یک برنامه ۸ الی ۱۰ ساله تکمیل می‌شود.

وی در پایان گفت: تولید ریل ملی انجام شده و قابل برداشت است و هر میزانی که ریل تولید شود امکان بهره‌برداری از آن ایجادمی‌شود همچنین ریل از کشور‌هایی مانند هند، روسیه، چین و ترکیه تولید می‌شود و ما می‌توانیم در زمان تحریم‌ها از ریل این کشور‌ها استفاده کنیم.