شناسهٔ خبر: 64983 - سرویس ریلی

مدیرکل راه‌آهن اراک خبر داد

مسیر گردشگری ریلی اراک-لرستان در انتظار چارتر کننده

قطار گردشگری مدیرکل راه‌آهن اراک با بیان اینکه مجوزهای قانونی برای راه اندازی مسیر گردشگری ریلی اراک به لرستان صادر شده است گفت: این مسیر گردشگری منتظر چارتر کننده است تا عملیاتی شود.

جلال‌الدین کوکنار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی در تشریح وضعیت مسیر جدید گردشگری ریلی اراک به لرستان تصریح کرد: در حال حاضر این مسیر گردشگری راه‌اندازی نشده است و برای عملیاتی شدن نیازمند چارتر کننده است و در صورتی که سرمایه‌گذار برای این مسیر پیدا شود بعد از آن وارد برنامه حرکتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسیر گردشگری اراک به لرستان در دو مسیر سرویس‌دهی خواهد کرد افزود: برای این مسیر فوق‌العاده گردشگری دو مسیر اراک به شازند و اراک به بیشه پیش‌بینی شده است که مجوزها به گونه ای است که اقامت دو یا سه روز گردشگران نیز در آن پیش بینی شده است.

مدیرکل راه‌آهن اراک در خصوص هزینه های لازم برای سرمایه گذاری در این مسیر اظهار کرد: چارترکننده باید برای این مسیر دو اقدام را انجام دهد یکی کرایه دیزل از شرکت راه‌آهن و دیگری کرایه سالن از شرکت‌های خصوصی خدمات دهنده مسافری مانند رجا که پس از این امر می‌تواند طی قراردادی با شرکت راه‌آهن جمهوی اسلامی طبق برنامه در مسیر گردشگری مذکور سرویس‌دهی انجام دهد.

لازم به ذکر است قطارهای گردشگری از سال ۱۳۹۶ و کمی بعد از ورود نخستین قطارهای توریستی خارجی به ایران، حرکت خود را روی خطوط راه‌آهن ایران آغاز کرده‌اند. این ایده تا کنون در مسیرهای «تهران سوادکوه ساری» و «تهران زواره» اجرا شده و قرار است تا  در مسیر «تهران – لرستان – خوزستان» نیز اضافه شود. سوای این‌ها مدتی است درهای ایستگاه راه‌آهن تهران به روی گردشگران باز شده تا پرونده تاریخی این ایستگاه را که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده، مرور کنند.

همچنین برنامه حرکت قطارهای گردشگری به بهانه تداخل با قطارهای مسافری و باری، تا کنون بسیار محدود بوده و حتی در برخی مسیرها موقتی اجرا شده است، اما تمایل شرکت‌های حمل و نقل ریلی و آژانس‌های مسافرتی برای اجرای تورهای ریلی، از شکل‌گیری همزمان بازار و محصولی جدید در گردشگری حکایت دارد که شاید به ارزان شدن سفر نیز کمک شایانی کند.

مسیر گردشگری ریلی پیش بینی شده اراک به لرستان در ایستگاه‌های دورود، چم چیت، آبشار عیدانه، بیشه، ۵۰۱، ۵۰۳، سپیدشت، چمسنگر، کشور، ۵۳۸ و آب مامون توقف دارد و همین مسیر را به دورود و سپس اراک برمی‌گردد.