شناسهٔ خبر: 64988 - سرویس مسکن و شهرسازی

بانک مرکزی منتشر کرد

کاهش ۴۹.۲ درصدی معاملات مسکن در پایتخت نسبت به ماه مشابه سال قبل/افزایش بیش از ۸۵ درصدی قیمت مسکن نسبت به بهمن سال پیش

شهر تهران بانک‌مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن‌ سال جاری را منتشر کرد که بر اساس آن تعداد معاملات مسکن در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال پیش (بهمن ماه ۱۳۹۶) ۴۹.۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بانک‌مرکزی در گزارشی تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن‌ماه سالجاری را که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است و توسط اداره بررسی ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه شده، منتشر کرد.

در این گزارش آمده است در بهمن ماه سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۹.۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال پیش به ترتیب ۳۹ درصد افزایش و ۴۹.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در بهمن ماه ۹۷، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹۹.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۷ و ۸۵.۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

همچنین حجم معاملات مسکن و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک بنا در بهمن ماه سال ۹۷ موید آن است که از مجموع ۹۳۴۳ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵  سال ساخت با سهم ۴۴.۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در عین حال، سهم مذکور در مقایسه با بهمن ماه سال قبل ۴.۴ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.

 

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه سالجاری حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳.۹ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۱ و ۸.۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۱.۷ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در بهمن ماه سال جاری مربوط به منطقه ۱۰ شهر تهران (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۸، ۷، ۱۱ و یک) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۸.۳ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده اند.

تحولات قیمت مسکن نیز حاکی است که بهمن امسال متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹۹.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۷ و ۸۵.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش به منطقه ۹ (معادل ۱۰۹.۲ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ (معادل ۶۱.۲ درصد) تعلق دارد.

گزارش کامل بانک مرکزی را اینجا بخوانید.