شناسهٔ خبر: 65059 - سرویس ریلی

روزشمار افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت؛

ثبت کامل اطلاعات در سامانه تملک اراضی برای اولین بار

ريل مدیرکل دفتر حقوقی و ارزیابی خسارات خبر داد: راه‌آهن قزوین- رشت اولین پروژه‌ای است که اطلاعات آن به‌طور کامل در سامانه تملک اراضی به ثبت رسیده و نقشه‌های مسیر در سرویس GIS واردشده که موجب دسترسی یکپارچه به اطلاعات و سهولت پاسخگویی به مراجعان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تقی یاسور علیپور ضمن اعلام خبر ثبت کامل اطلاعات در سامانه تملک اراضی برای اولین بار گفت: به‌منظور احداث راه‌آهن قزوین- رشت به طول ۱۸۵ کیلومتر،  املاک و زمین‌ها در مساحت تقریبی ۷ میلیون مترمربع ارزیابی و خریداری‌شده است.

وی سال شروع آزادسازی اراضی را ۱۳۸۲ اعلام و افزود: در دوره ارزیابی ۴ هزار و ۸۶۲ مورد صورت‌مجلس و گزارشات کارشناسی انجام‌شده و در طول مسیر ۵ هزار و ۴۰۰ مورد ملک و زمین مورد ارزیابی قرارگرفته است.

علیپور تأکید کرد: به‌منظور ارزیابی زمین‌های راه‌آهن قزوین- رشت ۲۳ میلیارد تومان هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود ۴ میلیارد تومان دیگر نیز برای موارد اختلافی باقی‌مانده صرف شود تا تملک اراضی به‌طور کامل انجام شود.

مدیرکل دفتر حقوقی ارزیابی خسارات عمده مشکل تملک اراضی در محدوده راه‌آهن قزوین- رشت را  تصرف اراضی ملی از سوی مردم محلی عنوان کرد و گفت:‌ بیشتر این موارد در محدوده کوهین تا رودبار واقع‌شده بود که مردم محلی خود را در اراضی ملی ذینفع می‌دانستند و خوشبختانه با همکاری مقامات محلی و مراجع قضایی مشکلات برطرف شد.

علیپور راه‌آهن قزوین- رشت را اولین پروژه‌ای معرفی کرد که در سامانه تملک اراضی به ثبت رسیده و تأکید کرد:‌ کلیه نقشه‌هایGIS  مسیر نیز تهیه و وارد سامانه شده است که این امر امکان پاسخگویی به مراجعان را آسان کرده و امکان ادعا در خصوص زمین‌های ارزیابی‌شده را از بین می‌برد.

وی در خصوص اقدام دیگری که برای اولین بار در راه‌آهن قزوین- رشت صورت گرفته توضیح داد و گفت:  با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کل نقشه‌های تهیه‌شده از این محدوده‌ی ارزیابی‌شده به سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور ارائه خواهد شد و برای کل این محدوده سند یکپارچه اخذ و در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر حقوقی و ارزیابی خسارات خاطرنشان ساخت: ۹۵ درصد تملک اراضی انجام‌شده و تنها مواردی که مورد اختلاف مالکین یا منابع طبیعی است و یا با عدم امکان انتقال اسناد از مالکین رو‌به‌رو شده در دست بررسی قرار دارد.

علیپور ادامه داد: ۵ درصد از ارزیابی‌ها در محدوده لاکان باقی‌مانده که با مذاکرات صورت گرفته با دادستان شهر رشت در آینده نزدیک مرتفع خواهد شد