شناسهٔ خبر: 65081 - سرویس وزارتی

معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی عنوان كرد:

اتخاذ تصمیمات مهم برای توسعه كریدور شمال-جنوب /تاكید بر یكسان‌سازی تعرفه‌های گمركی برای كشورهای عضو كریدور/ تاسیس شركت مشترك از كشورهای عضو/ تعیین مدیر کریدور در هر کشور

آدم نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از اتخاذ تصمیم برای تاسیس یك شركت مشترك در كشورهای عضو كریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: یكسان‌سازی و همگن‌سازی تعرفه‌های گمركی میان اعضا مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم‌نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین نشست شورای هماهنگی كريدور ترانزيتي شمال-جنوب ضمن تشكر از وزارت امور خارجه و شركت‌كنندگان در این نشست گفت: این نشست از روز گذشته آغاز شد و تصمیمات مهم، موثر و راهگشایی در زمینه توسعه كریدور شمال-جنوب در آن اتخاذ شد. امیدوارم به دنبال اجرایی شدن این تصمیمات شاهد افزایش تردد در این مسیر مهم ترانزیتی باشیم.

وی ادامه داد: در این نشست همه كشورها آخرین اخبار توسعه زیرساخت‌های حمل ونقلی خود را اعلام كردند.

آدم‌نژاد تاسیس یك شركت مشترك میان همه كشورهای عضو را یكی از تصمیمات مهم این نشست عنوان كرد و گفت: تا چندماه آینده این مدل طراحی، كارشناسی و اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: تعیین یك مدیر دولتی كریدور در هر كشور یكی از دیگر از تصمیماتی بود كه بر آن تاكید شده است. قرار بر آن شد هر كشور تا یك ماه آینده نماینده خود را به دبیرخانه كریدور شمال-جنوب واقع در وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی معرفی كند.

این مقام مسئول استفاده از كنوانسیون‌های تیر و تیر الكترونیك را یكی دیگر از تصمیمات این نشست دانست و گفت: این كنوانسیون‌ها پیشتر میان هند، ایران و روسیه اجرایی شده بود، قرار بر این شد كه این مسیر مجددا مورد ارزیابی قرار گرفته و مشكلات و تنگناهایی كه در این مسیر وجود دارد شناسایی شود.

وی ادامه داد: به منظور همكاری و استفاده از اطلاعاتی كه در زمینه كریدور وجود دارد قرار بر آن شد این اطلاعات بر روی سایت كریدور توسط تمام اعضا به روز شود.

آدم‌نژاد اظهار امیدواری كرد كه با اجرایی شدن مصوباتی كه در این ۲ روز مورد همه اعضا قرار گرفت استفاده بهتری از ظرفیت كریدور شمال-جنوب انجام بگیرد و افزود: به نظر می‌رسد كه هنوز استفاده حداكثری از این كریدور صورت نمی‌گیرد، اما خوشبختانه تمام كشورهایی كه در این اجلاس شركت كرده بودند برای استفاده از مسیر كریدور شمال-جنوب به منظور افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی هم‌نظر بودند.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی به طرح موضوع تعرفه‌های گمركی درهفتمین نشست شورای هماهنگی كريدور ترانزيتي شمال-جنوب اشاره كرد و گفت: همگن‌سازی و همگام ‌سازی تعرفه‌ها به ویژه در زمینه ریلی مورد تاكید قرار گرفت. امیدوایم این اتفاق در ۳ ماه آینده انجام شود.

وی ادامه داد: یكسان‌سازی تمام عوارض نیز جزو مواردی بود كه در این نشست مورد تاكید اعضا قرار گرفت.