شناسهٔ خبر: 6524 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل بانک مسکن در گردهمایی مدیران ارشد بانک مسکن:

پیشنهاد انتشار اوراق مشارکت با نرخ کم برای وام بافت فرسوده/ تأمین منابع مالی مسکن اجتماعی با همکاری ۳ بانک/ اعلام آمادگی بانک مسکن برای افتتاح حساب‌های امانی پیش‌فروش مسکن

نخستین گردهمایی مدیران ارشد بانک مسکن مدیرعامل بانک مسکن از اعلام آمادگی بانک مسکن برای افتتاح حساب‌های امانی پیش‌فروش مسکن ادر هفته آینده خبر داد و گفت: بانک مسکن خود را نسبت به انجام سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در حوزه مسکن متعهد می‌داند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمدهاشم بت‌شکن صبح امروز پنجشنبه سوم اردیبهشت در همایش معرفی برنامه‌های بانک مسکن در سال ۹۴ گفت: بانک دولتی غیر تحریمی مسکن رشد بسیار خوبی در شاخص‌های مختلف ارتقا یک نهاد مالی و پولی داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به افزایش تراکنش‌های سوئیفتی در این بانک در سال ۹۳ ادامه داد: در حوزه بانکداری الکترونیکی نیز ۹۰ درصد رشد داشته‌ایم که شامل ۱۵۰ درصد رشد در تراکنش‌های اینترنتی بوده و سبب شده تا شبکه ای تی بانک به عنوان یک شبکه پیشتاز در ATC کشور باشد.

وی با اشاره به نهادینه شدن برنامه‌های ۲۰ گانه بانک مسکن و تشکیل کارگروه‌های مرتبط با هر برنامه افزود: برنامه‌ریزی‌ها با توجه به استراتژی‌های کلان کشور پیاده‌سازی شده و در زمینه طراحی مکانیزم‌های تعیین و بررسی نتایج این اقدامات نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده‌است.

بت‌شکن با تأکید بر اینکه بانک مسکن بانکی توسعه‌ای است و خود را به انجام سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در حوزه مسکن متعهد می‌داند اظهار کرد: نمونه این تعهدات اجرای مسکن مهر با وجود فشارهای مضاعفی است که به بانک مسکن وارد شد و در حالیکه قرار بود ۶ بانک دیگر نیز در موضوع مسکن مهر با بانک مسکن همکاری کنند ولی این بانک به تنهایی تسهیلات مسکن مهر را برعهده گرفت.

وی ادامه داد: اگر قرار است بانک مسکن به عنوان بانکی دولتی ابزار توسعه‌ای مسکن باشد باید بتوانیم تهدید مسکن مهر را به فرصت تأمین مالی سیاست‌های توسعه‌ای مسکن تبدیل کنیم. این کار مستلزم افزایش سالانه‌ سرمایه بانک مسکن و اصلاح ساختار آن است.

بت شکن با اشاره به وجود ۱۲۵۱ شعبه بانک مسکن در سراسر کشور و فعالیت ۱۳ هزار بانکدار در آن بانک گفت: سیاست‌هایی که در این بانک ملزم به اجرای آن هستیم شامل احیای صندوق پس انداز مسکن٬ استمهال ۱۵ ساله تسهیلات مسکن مهر و خط اعتباری این طرح٬ انتقال وصولی‌های تسهیلات مسکن مهر به بخش مسکن اجتماعی و غیره است.

وی با اشاره به همکاری بانک مسکن با دو بانک دیگر در دو حوزه تأمین منابع مالی طرح مسکن اجتماعی خواستار تمرکز وجوه پیمانکاران طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی در این بانک شد تا به همراه وجوه اداره شده این بانک و ما به التفاوت سود تسهیلات بانک مسکن بتواند به طرح مسکن اجتماعی خدمات رسانی کند.

اعلام آمادگی بانک مسکن برای هماهنگ کردن بانک‌های عامل تسهیلات بافت فرسوده

مدیرعامل بانک مسکن با اعلام آمادگی این بانک برای تسهیلات‌دهی به نوسازی بافت فرسوده و پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی مصوب در این طرح گفت: منابع تسهیلات این طرح در ۲۲ بانک دیگر پراکنده شده است ولی ما برای هماهنگی این بانک‌ها و پرداخت تسهیلات به موسسات پس‌انداز قرض الحسنه منطقه‌ای برای احیای بافت فرسوده اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد بانک مسکن در بخش تسهیلات نوسازی بافت فرسوده انتشار اوراق مشارکت با نرخ های کم است که می‌تواند کارکرد احیای بافت فرسوده به صورت منطقه‌ای را فراهم کند.

بت‌شکن با انتقاد از فشار مضاعفی که اعطای دو میلیون و ۳۰۰ هزار فرقه تسهیلات مسکن مهر در دوره گذشته به بانک مسکن وارد آورد گفت: این طرح سبب شد بسیاری از مشتریان اصلی و قدیمی بانک و پیمانکاران به بانک‌های دیگر بروند.

مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: بانک مسکن ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مسکن مهر منتشر و سود آن را پرداخت کرد ولی هنوز این مبلغ به خط اعتباری بانک برنگشته است.

وی افزود: بانک مسکن درخواست دارد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری این بانک افزایش بیابد و به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

بت شکن با بیان اینکه این بانک توانایی پرداخت ۱۰۰ هزار فرقه وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن دارد گفت: خدمات مدیریت دارایی برای پروژه‌های شهرسازی را راه‌اندازی کردیم البته نیازمند کاسته شدن از محدودیت‌های بانک مرکزی برای بانک مسکن و تغییر نوع نگاه‌ آنها به این بانک از تجاری به توسعه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه این بانک هفته آینده اولین بانکی خواهد بود که آمادگی خود را برای افتتاح حساب‌های امانی پیش‌فروش مسکن اعلام خواهد کرد افزود: همچنین در زمینه پشتیبانی عملیات بانکی برای پرداخت الکترونیکی عوارض ETC در کلیه آزادراه‌ها هستیم./