شناسهٔ خبر: 65319 - سرویس وزارتی

در مروری بر روزنامه های ۲۱ اسفندماه می‌خوانید

همکاری ایران و عراق برای ایجاد ارتباط ریلی/ موافقت شورای اقتصاد با خرید ۲۸ فروند هواپیما

روزنامه روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک خود به همکاری‌های مشترک بین ایران و عراق با عنوان « امضای ۵ سند همکاری مشترک میان ایران و عراق» اشاره کرده است که می‌توان آن را مهم‌ترین دستاورد این سند را ارتباط ریلی بین ایران و عراق در حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

روزنامه جمهوری اسلامی

امضای ۵ سند همکاری مشترک میان ایران و عراق

با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق ۵ سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقام‌های عالیرتبه دو کشور به امضا رسید.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش برای ایجاد تسهیلات لازم در روابط گمرکی، مرزی و استانداردهای کیفی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران و عراق می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، ترانزیت کالا، استفاده بهتر از منابع اروند رود، اتصال راه آهن دو کشور به هم برای تسهیل در تردد زائران بویژه در ایام اربعین حسینی(ع) گسترش دهند.

دکتر روحانی تقویت بازارچه‌های مرزی و ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزهای دو کشور را در توسعه روابط فی‌مابین تاثیر گذار دانست و گفت: آماده انتقال تجربیات و ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق و تشویق بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در عراق هستیم.

روزنامه اطلاعات

مناسب‌سازی ۲۲ واگن قطار برای معلولان و افراد ضایعه نخاعی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای مناسب سازی واگن‌ها و دسترس‌پذیری قطار برای معلولان رایزنی کرده‌ایم که قرار است ۲۲ واگن برای معلولان و افراد ضایعه نخاعی در چند مسیر پرتردد با مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات، اقدام شده است.

قبادی دانا در نشست صمیمانه با مسئولان تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه افراد دارای معلولیت گفت: تلاش برای بهبود و ارتقای همه جانبه در وضع معاش و رفاه معلولان، با جدیت و قدرت تمام توسط سازمان بهزیستی دنبال می‌شود که البته در این راه به یاری و مساعدت همه شما احتیاج داریم تا جلو برویم.

روزنامه ایران

راه سفرم را هموار کنید

لاله عرب‌زاده نابینایی که دکترای حقوق دارد و از این‌رو بسیار به تنهایی سفر می‌کند در مورد سفر با هواپیما می‌گوید: سفرهای هوایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد از این‌رو تمام فرودگاه‌های دنیا بخشی را به سرویس خدمات ویژه اختصاص داده‌اند. مسافران معلول وقتی برای خرید بلیت اقدام می‌کنند با انتخاب گزینه‌ای نشان می‌دهند که به ویلچر نیاز دارند ولی برای ما نابینایان گزینه‌ای نیست که مشخص کنیم نابینا هستیم و تنها به فردی برای همراهی نیاز داریم برای همین مجبوریم گزینه ویلچر را انتخاب کنیم که در این صورت در فرودگاه وقتی به خدمات ویژه مراجعه می‌کنیم گاه با اصرار متصدی روبه‌رو می‌شویم که باید حتماً روی ویلچر بنشینید و حاضر نیستند به‌عنوان همراه در کنار ما راه بروند.

این وکیل نابینا در مورد سفرهای ریلی نیز می‌گوید: با وجود مناسب سازی‌هایی که در ایستگاه‌های راه‌آهن انجام شده است من تا به حال با واحدی به‌نام خدمات ویژه مواجه نشده‌ام و با کمک داوطلبانه مردم مسیر خود را پیدا می‌کنم و با نشانه‌گذاری جای واگن خود را حفظ می‌کنم. در ترمینال‌های مسافربری نیز جای خالی خدمات ویژه احساس می‌شود و اگر کمک داوطلبانه مردم نباشد با مشکل روبه‌رو می‌شویم البته گاه راننده یا کمک راننده نیز می‌گویند اگر کاری داشتید به ما بگویید اما به هنگام پیدا کردن اتوبوس و در بین راه برای استفاده از خدمات رستوران و... اغلب به همراهی شهروندی دلسوز نیاز پیدا می‌کنیم.

کاظم مولایی عضو تیم ملی پارا بدمینتون که روی ویلچر می‌نشیند در خصوص سفرهای هوایی می‌گوید: به‌دلیل وجود خدمات ویژه در فرودگاه‌های داخلی و خارجی؛ معلولان حرکتی ترجیح می‌دهند با وجود قیمت بالاتر اغلب با هواپیما سفر کنند زیرا با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوند. ما هنگام خرید بلیت تعیین می‌کنیم که به خدمات ویژه و ویلچر نیاز داریم و در فرودگاه با مراجعه به واحد خدمات ویژه؛ متصدی این بخش با ویلچر ما را همراهی می‌کند، ویلچر خودمان را به حمل بار می‌فرستند و با بالابر فرد معلول را وارد هواپیما می‌کنند تا روی صندلی بنشیند. در هواپیما نیز جای مخصوصی برای معلولانی که به خدمات ویژه نیاز دارند اختصاص داده شده است. به همین ترتیب تا رسیدن به مقصد و تحویل گرفتن بار و ویلچر خودمان، همراهی می‌شویم.

روزنامه ابرار اقتصادی

شورای اقتصاد با خرید ۲۸ فروند هواپیما موافقت کرد

آخرین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۷ ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره سرمایه گذاری از محل منابع داخلی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای تی آر، سه فروند ایرباس جدید و پنج فروند هواپیمای ایرباس دست دوم موافقت شد.