شناسهٔ خبر: 65360 - سرویس مسکن و شهرسازی

بیست و یکمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه فرا قوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری/اعلام حمایت دادستانی کل کشور از اقدامات پیشگیرانه علیه تعرض به اراضی ملی

جلسه مشاور حقوق وزیر راه و شهرسازی در بیست و یکمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری، گفت: پیش‌نویس پیشگیری و مقابله با زمین خواری تهیه شده است که دربرگیرنده تمامی موضوعاتی است که به انفال، منابع‌طبیعی، ملی، حقوق عامه و زمین و تعلقات آن مرتبط است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و یکمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه فرا قوه‌ای مبارزه با زمین خواری برگزار شد. جلسه فوق به ریاست رئیس سازمان امور اراضی کشور با حضور معاون قضایی دادستان کل کشور، مشاور معاون اول رییس‌جمهور و رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ،مشاور وزیر و رییس کارگروه راه و شهرسازی و نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دیوان محاسبات، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور امروز سه‌شنبه مورخ ۹۷.۱۲.۲۱ در سالن جلسات سازمان امور اراضی کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد جواد حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه از اقدامات پیشگیرانه و برخورد با تعرضات اراضی ملی و منابع طبیعی و حقوق عامه عنوان کرد متن پیشنهادی ارایه شده از سوی کارگروه راه و شهرسازی گام مثبت و موثری برای جرم‌انگاری و پیشگیری و مقابله با زمین‌خواری است. این مقام مسئول خواستار مشارکت جمعی فعال تمام دستگاه‌های ذیربط شد.

حسین معصوم مشاور وزیر و رییس کارگروه راه و شهرسازی، ضمن تشریح محتوای متن تهیه شده در زمینه پیشگیری و مقابله با زمین خواری اعلام کرد این پیش‌نویس دربرگیرنده تمام موضوعاتی است که مستقیم و غیر مستقیم به انفال ، منابع طبیعی، ملی، حقوق عامه و بطور کلی زمین و متعلقات آن مرتبط است.

نماینده حقوقی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشکال زمین‌خواری و اقدامات مجرمانه در این زمینه به ضرورت اهمیت جرم‌انگاری در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی و محیط‌زیست و مقابله جدی با هر گونه تعرضات در این زمینه تاکید کرد.

همچنین معصوم در خصوص مصوبه برج‌باغ توسط شورای شهر تهران که صراحتاً برخلاف قانون گسترش فضای سبز است و زمینه تعرض به باغات را فراهم می‌آورد توضیحاتی ارائه کرد.

پالیزدار مشاور معاون اول رییس جمهور و رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن تاکید بر شناسایی خلاهای قانونی موجود در این خصوص به لزوم مشارکت جمعی فعال با استفاده از سازمان های مردم نهاد اشاره نمود .

همچنین وی اعلام داشت آنچه اهمیت قانون را بالا میبرد تعیین مجازات متناسب و بازدارنده با ناقضان قانون است.

وی ضمن اشاره به اهمیت نیازهای طبیعی آحاد جامعه در بحث گردشگری و در چهار چوب قانون خاطر نشان کرد باید با تعرضات به اراضی ملی و تخریب محیط زیست برخورد جدی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی، اورنگی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور در خصوص وظایف دستگاه های متولی ذیربط عنوان کرد ناهماهنگی هایی وجود دارد که لازم است مرتفع شود و باید کارشناسان حقوقی دستگاهها که در دفاع از حقوق بیت المال صادقانه تلاش میکنند مورد حمایت قرار گیرند و در انتها موضوع تشکیل کارگروه فرعی فراقوه ای اراضی ملی منابع طبیعی و محیط زیست با مدیریت حسین معصوم مشاور وزیر و رییس کارگروه راه و شهرسازی را مطرح نمود.