شناسهٔ خبر: 65398 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی درهفته‌ای که گذشت

تصویب ایجاد ۴ شهر بندری به عنوان «بندر لجستیکی»/ مذاکره برای راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار- مسقط و چابهار – کراچی/ چابهار و جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه/ حذف قوانین دست و پا گیر برای توسعه فعالیت‌های سازمان بنادر

چابهار تصویب ایجاد ۴ شهر بندری به عنوان «بندر لجستیکی»، مذاکره بابت راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار- مسقط و چابهار – کراچی، جذب فرصت های سرمایه گذاری منطقه در بندر چابهار و ضرورت حذف قوانین دست و پا گیر برای توسعه فعالیت‌های سازمان بنادر از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تصویب ایجاد ۴ شهر بندری به عنوان «بندر لجستیکی»

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمهیداتی برای تعرفه گمرکی کشورهای عضو اکو در بنادر ایران در نظر گرفته شده است.

محمدعلی حسن‌زاده درباره  پیشرفت همکاری‌های توسعه‌ای اعضای اکو در حوزه حمل و نقل دریایی، اظهار کرد: تمهیداتی برای تعرفه گمرکی کشورهای عضو اکو در بنادر ایران در نظر گرفته شد که شامل تسهیلات و تخفیفات تعرفه های گمرکی برای کشورهای همسایه است.

وی از اختصاص بخش عمده ای از محوطه بندر نوشهر به کشور های حوزه دریای خزر، جهت انجام صادرات" خبر داد و اذعان داشت: طبق مطالعات انجام شده، این سازمان در نظر دارد بخشی از محیط بندری در جنوب ایران در حدود ۱۰ هکتار را به کشورهای عضو اکو برای فعالیت‌هایی نظیر انبارداری و حمل و نقل کالا اختصاص دهد.

مذاکره بابت راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار- مسقط و چابهار – کراچی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این که در راستای توسعه اقتصادی بندر چابهار و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از کشورهای مختلف به این بندر، همایش بین‌المللی «روز چابهار» برگزار شد، گفت در حاشیه این همایش مذاکرات و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری متعددی بین بخش‌های خصوصی و دولتی کشورهای شرکت کننده صورت گرفت.

در راستای توسعه اقتصادی بندر چابهار و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از کشورهای مختلف به این بندر، همایش بین‌المللی "روز چابهار" در هفتم اسفندماه با حضور نمایندگان و بازرگانان کشورهای خارجی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور برگزار شد.

این همایش به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد. در حاشیه برگزاری این همایش و به منظور مذاکره و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری جلسات و مذاکرات متعددی بین بخش‌های خصوصی و دولتی کشورهای شرکت کننده شکل گرفت.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اهمیت این همایش و نتایج مطلوب برگزاری آن با استقبال شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی، اظهار کرد: در حاشیه همایش روز چابهار مذاکراتی با شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی داشتیم که در این زمینه با این شرکت‌های ایرانی و خارجی که یکی از آنها از کشور افغانستان بود، در ۹ موضوع این مذاکرات صورت گرفت.

بندر چابهار؛ فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه را جذب کرده است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ۴۰ سال گذشته بنادر کشور مسیر منحصر به فردی را طی کردند.

هادی حق شناس درباره اینکه بنادر کشور با چه فرآیندی می‌توانند رشد بیشتری کنند اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی یک نهاد ارائه کننده خدمات است و زمانی می‌تواند عمل کرد بهتری از خود نشان دهد که با همسایگان خود در رقابت باشد.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی این فرصت را دارد که با بنادر منطقه‌ای و همجوار خود در رقابت باشد و عملکرد بهتری از خود به جای بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال نکته‌ای که باید به آن توجه داشت وجود چالش‌هایی است که در مقوله جذب سرمایه‌گذار، پیمانکار و اپراتورهای خارجی وجود دارد که اگر این چالش‌ها و موانع مرتفع و برچیده شود و بتوان از اپراتورهای با دانش روز دنیا استفاده کرد قطعاً عملکرد بهتری در بنادر خواهیم داشت.

پهلو گرفتن اولین کشتی حامل روغن خوراکی در بندرانزلی

بندر انزلی بعد از بهره برداری از اسکله های جدید در مجتمع بندر انزلی؛ اولین کشتی حامل روغن خوراکی در بندرانزلی پهلو گرفت.

"داهی بیول بیول" حامل ۵ هزار و ۹۰ تن روغن خام خوراکی آفتابگردان از  کشور روسیه در مجتمع بندری انزلی پهلو گرفت و  در حال تخلیه و انتقال به مخازن می باشد.

گفتنی است در ۱۵ اسفند ماه همزمان با سفر رئیس جمهوری به بندرانزلی ۴ مخزن روغن خام خوراکی با ظرفیت کلی ۱۰ هزار تن، ۳ پست اسکله و ۱۲ کندوی سیلو غلات به ظرفیت ۴۵ هزار تن به بهره بهرداری رسید که پس از آن، اولین کشتی حامل روغن خام خوراکی در اسکله های جدید مجتمع بندری انزلی (اسکله ۱۲) پهلو گرفت و از طریق خط لوله به مخازن جدید روغن خوراکی شرکت اوستا کاسپین منتقل شد.

تشکیل شورای حمل‌ونقل مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور معاونان وزیر راه

طرح لجستیک مرکز پژوهش های مجلس در راستای ساماندهی برنامه های حمل و نقل و تقویت توان تخصصی و بهره مندی از ظرفیت کارشناسان و متخصصان این حوزه اقدام به ایجاد شورای تخصصی حمل و نقل کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای ساماندهی و یکپارچگی برنامه‌های حمل و نقل کشور و تقویت توان تخصصی و بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسان و متخصصان در حوزه حمل و نقل به منظور ارائه مشاوره به مجلس شورای اسلامی، اقدام به ایجاد «شورای تخصصی حمل و نقل» نمود.

شایان ذکر است در بررسی موضوع حمل و نقل از یک طرف حمل و نقل درون شهری در کشور بر عهده شهرداری‌ها بوده و سازمان ستادی این روند، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها است و از طرف دیگر حمل و نقل برون شهری بر عهده وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن است.

بر این اساس و در حالی که می‌توان اشتراک موضوعی بین حمل و نقل برون شهری و درون شهری وجود داشته باشد، متولی خاصی برای این امر وجود ندارد، در نتیجه این موضوع بلاتکلیف می‌ماند.

ضرورت حذف قوانین دست و پا گیر برای توسعه فعالیت‌های سازمان بنادر

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سازمان بنادر و دریانوردی نوع فعالیتی که در کشور انجام می دهد توسعه ای محسوب می شود بدین جهت نمی تواند در قالب مدیریت خدمات کشوری قرار گیرد.

حسین هاشمی تختی نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره مشمول شدن سازمان بنادر و دریانوردی ذیل ماده ۵۳ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اظهار کرد: مجموعه ای که فعالیت آن توسعه ای محسوب می شود نمی تواند در قالب مدیریت خدمات کشوری عملکرد خوب و مستقلی داشته باشد و همواره برای فعالیت های توسعه ای خود بایستی از دولت مجوز بگیرد که این امر باعث کند شدن فعالیت های سازمان بنادر و دریانوردی می شود.

وی تاکید کرد: قوانین دست و پا گیر باید از سر راه  سازمان های توسعه ای مانند سازمان بنادر و دریانوردی برداشته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سازمان های موفق در مسایل بین المللی است و در زمینه های مختلف بندری و دریایی به رشد و بالندگی رسیده است.

احیای خلیج گرگان متوقف نمی‌شود

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: با وجود کاهش روند پسرفت آب دریای خزر در سال های اخیر برنامه نجات بخشی و احیای مناطق مهم همچون خلیج گرگان با جدیت ادامه خواهد یافت.

حمید خلیلی در کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان گلستان در گرگان اظهار داشت: یکی از اقدامات در نظر گرفته شده برای احیای خلیج گرگان لایروبی کانال های منتهی به دریای خزر برای انتقال آب است که با ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار، کانالی به طول ۲,۵ کیلومتر، عمق ۲ و عرض ۸۰ متر لایروبی خواهد شد.

وی پیش بینی کرد با انجام این لایروبی که انجام آن در گرو اعلام موافقت سازمان حفاظت محیط زیست است، بیش از ۷۵۰ هزار متر مکعب گل و لای از سطح خلیج گرگان و کانال های انتقال آب جمع آوری شود.

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی افزود: لایروبی این کانال برای احیای خلیج گرگان مصوبه کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر است که با آب نگاری انجام شده باید این عملیات در کانال آشوراده به عنوان مسیرهای منتهی از خلیج گرگان انجام شود.

خلیلی ادامه داد: بهترین مسیر برای لایروبی و ورود آب خزر به خلیج گرگان، کانال آشوراده است که امیدواریم همکاری و اقدامات مشترک سازمانهای بنادر و دریانوردی و محیط زیست منجر به بازگشت دوباره زندگی و حیات به خلیج شود.