شناسهٔ خبر: 65411 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

استان‌های کرمانشاه و کرمان رکوردار وقوع زلزله در سال ۹۷ / پایش گسله‌های تهران ضروری است

علی بیت اللهی دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی ضمن مرروی بر زلزله‌های ایران در سال جاری از ضرورت اجرایی‌شدن پایش گسله‌های تهران خبر داد و گفت: بر اساس تعداد کل زلزله‌های رخ داده در سال ۱۳۹۷ استان‌های کرمانشاه، کرمان، خوزستان، فارس و هرمزگان دارای بیشترین تعداد زلزله و استان‌های تهران، قم، زنجان و البرز دارای کمتری تعداد رخداد زلزله‌های سال جاری هستند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زلزله های بالای ۲.۵ ریشتر را سال ۱۳۹۷ را مورد بررسی قرار داد و گفت: زلزله های سال گذشته بیشتر از نوع خرد بوده اند. زیرا نسبت زلزله های با بزرگی ۴ و بالاتر به زلزله های با بزرگی ۲.۵ تا ۴ حدود ۵ درصد است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال جاری (۱۳۹۷) یک زلزله با بزرگی ۶ ریشتر در جنوب غربی سر پل ذهاب رخ داد، افزود: حداکثر عمق زلزله‌های رخ داده در پهنه ایران زمین تا حدود ۳۰ کیلومتر و عمق متوسط کانونی زلزلههای سالجاری ۱۰.۴ کیلومتر برآورد شده است.

بیت اللهی همچنین به توزیع استانی زلزله‌های سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و افزود: حدود ۳۰ درصد کل زمین‌لرزه‌های رخ داده در سال جاری در استان کرمانشاه و ۱۶ درصد زمین‌لرزه‌ها در استان کرمان رخ داده‌اند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کمترین رخداد زلزله با بزرگای ۲.۵ به بالا را متعلق به تهران عنوان کرد و گفت: کمترین تعداد رخداد زلزله در استان تهران با دو زمین لرزه بوده است که معرف سکون لرزه‌ای قابل تاملی است.

به گفته وی، بر اساس تعداد کل زلزله‌های رخ داده در سال ۱۳۹۷ استان‌های کرمانشاه، کرمان، خوزستان، فارس و هرمزگان دارای بیشترین تعداد زلزله و استان‌های تهران، قم، زنجان و البرز دارای کمتری تعداد رخداد زلزله‌های سال ۱۳۹۷ بودند.

بیت‌اللهی با طرح پیشنهادهایی، افزود: شواهد حاکی است که تهران در سال جاری و همچنین از چند سال گذشته در سکون لرزه‌ای قابل توجهی قرار دارد که این امر بیانگر پدیده قل شدگی گسله های اطراف تهران است. به همین دلیل ضرورت دارد تا پایش دینامیسم گسلها و تغییر شکل‌ها و تغییر در مختصات نقاط نشانه به صورت جدی برای استان و کلانشهر تهران اجرایی شود.