شناسهٔ خبر: 65436 - سرویس جاده‌ای

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد

اهم برنامه‌ها و تمهیدات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در طرح نوروزی ۱۳۹۸

پایانه غرب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اهم برنامه‌ها و تمهیدات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۸ را در ۲۱ بند عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت‌های «حوزه حمل و نقل» در برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آمادگی سفرهای نوروزی سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، طرح جابه‌جایی مسافران نوروزی سال ۱۳۹۸ از روز شنبه مورخ ۹۷.۲۵.۱۲  آغاز و  لغایت روز شنبه مورخ ۹۸.۱.۱۸ ادامه می‌یابد. البته زمان اجرای طرح پیش فروش بلیت‌های نوروزی از روز یكشنبه مورخ ۹۷.۱۲.۱۲ بصورت هم زمان ( حضوری و غیرحضوری ) شروع شد.

در طرح نوروزی ۱۳۹۸ از  ۱۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۱۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس، ۲۶۳۰۰ دستگاه سواری كرایه استفاده می‌شود و بیش از ۱۱۸هزار راننده و كمك راننده برای خدمت‌رسانی به مسافرین و ۱۶۸۰ شركت حمل و نقل مسافری در قالب ۳۵شركت سراسری سرشبكه و ۷۹۵شركت مینی‌بوسرانی و سواری كرایه در سراسر كشور فعال هستند.

روش‌های پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی

هموطنان از طریق دو روش پیش فروش اینترنتی بلیت از طریق سایت های اختصاصی شركتهای حمل و نقل مسافر و پیش فروش حضوری بلیت در محل پایانه های عمومی مسافر و همچنین دفاتر مركزی و دفاتر فروش بلیت سطح شهر  شركت‌های مسافربری برای سرویس‌های هر شركت نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.

اهم برنامه‌ها و تمهیدات حوزه حمل‌ونقل در طرح نوروزی ۱۳۹۸

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اهم‌ برنامه‌ها و تمهیدات حوزه حمل‌ونقل در طرح نوروزی ۱۳۹۸ را به ترتیب زیر اعلام کرد:​

۱. نظارت مستمر بر نحوه عملكرد شركت های مسافری و نرخ بلیت های پیش فروش شده

۲. نظارت مضاعف بر آراستگی پایانه‌ها و دفاتر شركت‌ها و تمیزی و بهداشت ناوگان مسافری و خدمه سفر و استفاده از مهمانداران مجاز

۳. تهیه ۱۰۰۰۰ برگ برچسب حاوی پیام‌های حمل و نقلی و ایمنی جهت نصب بر بدنه ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری

۴. پیگیری مسائل و مشكلات پایانه های مسافری به منظور ارایه خدمات مناسب به مسافرین

۵. هماهنگی با نیروی انتظامی جهت جمع آوری دلالان و جارچیان از محیط پایانه‌های مسافربری

۶. حضور مستمر و فعال دفاتر نمایندگی سازمان در پایانه‌های مسافری و رسیدگی به امور محوله

۷. نظارت بر عدم كسر وجوهات غیرقانونی از رانندگان

۸. نظارت بر صدور صورت وضعیت  منطبق با مشخصات واقعی راننده و ناوگان

۹. اطلاع‌رسانی درخصوص رعایت منشور حقوق مسافر به شركتهای حمل‌و‌نقل مسافر و اطلاع‌رسانی به مسافرین به منظور آشنایی با حقوق آنها در سفرهای بین شهری

۱۰. همكاری و مساعدت با كاروانهای راهیان نور و نظارت لازم به منظور بكارگیری ناوگان دارای استاندارد فنی و ایمنی لازم

۱۱. اجرای طرح‌های مستمر كنترل و نظارت بر وضعیت ایمنی ناوگان و شركت‌های حمل‌ونقل (در محل پایانه‌ها و پاسگاه‌های پلیس راه)

۱۲. تأكید بر نظارت مدیران فنی شركتها و مؤسسات حمل‌ونقل در صدور تاییدیه سلامت فنی وسایل نقلیه مسافربری قبل از اعزام

۱۳. نظارت بر عملكرد مدیران فنی شركت‌ها

۱۴. نظارت بر مراكز معاینه فنی به صورت سیستمی و بازدیدهای میدانی و كنترل نحوه انجام و صدور گواهی معاینه فنی

۱۵. الزام نصب سامانه FMSبر روی كلیه اتوبوس‌های اسكانیا فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای قبل از شروع طرح نوروز (۴۲۰۰ دستگاه)

۱۶. آمادگی و آماده‌سازی پایانه‌های مرزی از هر حیث به منظور استقبال از مسافران متردد از پایانههای مرزی و ارائه خدمات مطلوب

۱۷. هماهنگی با شركتهای حمل‌ونقل بین‌المللی به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافرین و متقاضیان سفرهای بین‌المللی.

۱۸. فعالیت مستمركمیته ویژه نظارت بر امر بهره‌برداری سرویس‌های بهداشتی نمازخانه‌ها واقع در رستورانها، جایگاههای سوخت، واحدهای پذیرایی، اقامتی و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی با حضور كلیه نمایندگان دستگاههای ذیربط عضو وانجام بازدیدهای مستمر و متوالی درسطح استان‌ها و شهرستان‌ها قبل و حین اجرای طرح نوروزی

۱۹. نظارت مستمر بر نظافت كل مجموعه خصوصاً سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها

۲۰. تأكید بر توقف ناوگان عمومی مسافر در مجتمع های خدماتی رفاهی جهت دریافت خدمات و پرهیز از توقف در مراكز خدماتی منفرد حاشیه راه (فاقد مجوز)

۲۱. ثبت و دریافت شكایات غیرحضوری مسافرین از عملكرد حمل و نقلی شركت، راننده و كاركنان آن از طریق سایت و اپلیكیشن تلفن همراه ۱۴۱ امكان‌پذیر می‌باشد. همچنین به صورت حضوری می‌توانند به دفاتر نمایندگی‌ سازمان در ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافری و ادارت كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها مراجعه نمایند.

سامانه‌های دریافت شكایت‌ها

مردم می‌توانند برای ارسال هر گونه شکایت انتقاد یا پیشنهاد به سامانه‌های شهراه، ۱۴۱و ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نمایندگان مستقر در پایانه‌ها مراجعه کنند.