شناسهٔ خبر: 6557 - سرویس مسکن و شهرسازی

در پیام ایزدی به مناسب روز معمار تاکید شد:

تخریب میراث معماری معاصر با سوداگری ساخت‌و‌ساز/ راه‌اندازی خانه گفتمان شهر در بنای ارزشمند وارطان

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت روز معمار بر اهمیت معماری و حفظ و نگهداری بناهای تاریخی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن پیام محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به مناسبت روز معمار سوم اردیبهشت در ادامه آمده است:

«شهرنشینی شتابان و گسترش لجام گسیخته و ناموزون شهر‌ها در دهه‌های اخیر موجب بروز مسائل و مشکلات عدیده‌ای به ویژه تغییر نقش و عملکرد مراکز شهر‌ها و افت منزلت اجتماعی- مکانی این محدوده‌ها شده است. این مراکز علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های مناسب توسعه مورد بی‌توجهی نظام برنامه‌ریزی شهری قرار گرفته‌اند. وجود ساختمان‌های ارزشمند، محلات و فضاهای شهری با هویت، مراکز اصلی فرهنگی مذهبی شهر و مجموعه‌های تاریخی بی‌بدیل، مراکز شهر‌ها را به استراتژیک‌ترین عرصه شهری برای ایفای نقش اصلی بعنوان قلب تپنده شهری بدل کرده است.

این در حالی است که روند مرکزگریزی و توسعه برون‌زا موجب ناکارآمدی و نابسامانی‌هایی در این محدوده‌ها شده است. امروزه استفاده مجدد از طریق اعطای کاربری جدید به ساختمان‌ها و مجموعه‌های ارزشمند موجود در این محدوده‌ها به عنوان یکی از کارآمد‌ترین برنامه‌های سیاست بازآفرینی شهری مورد توجه است. بهره‌برداری مجدد از ساختمان‌های ارزشمند، علاوه بر حفاظت از این آثار و مجموعه‌های ماندگار، سبب سرزندگی بافت پیرامونی و در نتیجه باززنده‌سازی بافت این محدوده‌ها می‌گردد.

با تاکید بر این رویکرد نوین، ضمن گسترش دامنه اقدامات و تسریع و تسهیل این فرایند، می‌توان با بهره‌گیری از مشارکت و توان اجتماعی ساکنان هدف برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری، به بازآفرینی پایدار این محدوده‌ها دست یافت.

دامنه این برنامه منحصر به ساختمان‌های تاریخی و یا ساختار‌ها ارزشمند ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی کشور نبوده و مشمول کلیه آثار و ساختمان‌های ارزشمند موجود نیز می‌گردد. آثار معماری فاخر دوران حاضر که در زمره میراث معاصر قلمداد می‌گردند از جمله ظرفیت‌های ارزشمندی هستند که واجد چنین توجهی‌اند. متاسفانه در سال‌های اخیر سوداگری در عرصه ساخت و ساز و بازار زمین و مستغلات موجب تخریب بسیاری از این آثار شده است. مجموعه‌های ارزشمندی همچون کارخانه‌های نساجی در کاشان و اصفهان که نمونه‌های بی‌بدیل معماری صنعتی کشور بودند، آثار معماران معاصر کشور در تهران و سایر شهرهای کشور و دیگر نوساخته‌های معاصر که ثروت‌های فرهنگی این کشور به حساب می‌آیند مورد بی‌توجهی و تخریب قرار گرفته‌اند.

سیاست اعطای کاربری مجدد و بهره‌برداری از این ساختمان‌ها و مجموعه‌های ارزشمند ضامن تداوم حیات این ثروت‌های فرهنگی و همچنین گسترش زندگی به بافت پیرامونی این آثار خواهد بود.

راه اندازی خانه گفتمان شهر در بنای ارزشمند طراحی شده توسط معمار فقید وارطان هوانسیان با هدف حفاظت از این اثر ارزشمند و نیز تاثیر‌گزاری بر محیط پیرامون این اثر فاخر صورت می‌گیرد. این برنامه علاوه بر صیانت از یکی از آثار فاخر معماری معاصر کشور موجب تقویت تشکل حرفه‌ای در عرصه معماری و شهرسازی و مکانی برای گفتگو، تبادل اندیشه و نقد و ارزیابی معماری و شهرسازی کشور خواهد بود. با تشکر از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی که مشوق اصلی و حامی این برنامه بوده‌اند، امید است با حمایت سایر دست‌اندرکاران، این اقدام تبدیل به یک جریان گسترده در کشور گردد.

محمد سعید ایزدی

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران»