شناسهٔ خبر: 65638 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون سازمان میراث‌فرهنگی مطرح کرد

ضرورت توجه مهندسی ساختمان به استفاده از مصالح بومی در ساخت و ساز/رونق استفاده از مصالح بومی به کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌انجامد

محمد حسن طالبیان نماینده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: اگر در صدد هستیم تا زمین پایداری داشته باشند باید استفاده از مصالح بومی و خشتی را با رعایت استانداردهای مهندسی در دستور کار قرار دهیم.

محمدحسن طالبیان نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ارتباط با استفاده از مصالح خشتی و بومی که سازگاری مناسبی با طبعیت دارند و  موجب کاهش گازهای گلخانه ای می شوند، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

طالبیان اعلام کرد: بیش از دو سوم ابنیه‌ای که در بافت تاریخی قرار دارند با مصالح خشتی ساخته شده‌اند که سازگاری مناسبی با محیط زیست دارند. به همین دلیل ضرورت دارد تا نظام های مهندسی ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین سایر سازمان‌ها و مراکزی که ضوابط مهندسی را تهیه و تدوین می‌کنند به این مهم توجه بیشتری نشان دهند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: انتظار می رود تا با مطالعه و پژوهش توسط سازمان ها و مراکز مرتبط ضوابط و استانداردهای ساختمانی برای استفاده از مصالح خشتی تهیه شود.  

طالبیان با اشاره به تجربه موفق سایر کشورها در استفاده از مصالح بومی و خشتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برخی از کشورها ساختمان های طبقاتی با مصالح خشتی ساخته می شود که اتفاقا تمامی جوانب مهندسی و ایمنی در برابر زلزله نیز در آنها لحاظ شده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گفت: به نظر می‌رسد در ایران مهندسی ساختمان نسبت به استفاده از مصالح خشتی غفلت کرده است و بنابراین انتظار می‌رود تا به این موضوع بیش از گذشته پرداخته شود.

طالبیان با اشاره به اینکه چندی پیش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مصالح خشتی اقدام به ساخت واحدهای مسکونی مقاوم در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله کرده است، افزود: اینها نشانگر این مطلب است که می‌توانیم جنبه‌های مهندسی‌سازی ساختمان و مقاوم‌سازی را با استفاده از مصالح خشتی مدنظر قرار دهیم و ساختمان‌های مقاوم و دوستدار محیط‌زیست بسازیم.

وی یکپارچگی ساختمان را یکی از ویژگی‌های مهم ساختمان‌ها برشمرد و گفت: در برخی اقلیم‌ها استفاده از خشت مناسب‌تر از استفاده از مصالح بتنی است که البته مقاومت ساختمانی با مصالح خشتی به این موضوعات که در کدام اقلیم قرار دارد، انسجام ساختمان، طراحی، ساخت و اجرای تکنیک نیز وابسته است. بنابراین از دید مهندسی این موضوعات راه حل دارد و می‌تواند مورد اقبال قرار بگیرد، ضمن آنکه بسیار ارزان‌تر تمام میشود.

طالبیان ضمن اشاره به تجربه بیش از ۱۰ هزار ساله ایرانیان به احداث بناهای خشتی که اتفاقا در اقلیم‌های مناسب ماندگاری هم داشتند، اشاره کرد و افزود: نباید در استفاده از مصالح بومی غفلت نشان دهیم. معتقدم باید مهندسی به این نوع از مصالح نیز توجه نشان دهد زیرا تجربه نشان داده است که سازگاری مصالح بومی با طبیعت بسیار فراوان است و در عین حال آینده زمین به استفاده از این مصالح وابسته است.

وی تصریح کرد: اگر در صدد هستیم تا زمین پایداری داشته باشند باید استفاده از مصالح بومی و خشتی را با رعایت استانداردهای مهندسی در دستور کار قرار دهیم.  

طالبیان همچنین گفت:  استفاده از مصالح بومی به دلیل سازگاری با طبیعت در کاهش گازهای گلخانه‌ای تاثیر شگرفی دارد. مصالح بومی و خشت علاوه بر آنکه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌انجامد تبادل انرژی مناسبی نیز با محیط دارد.