شناسهٔ خبر: 66035 - سرویس وزارتی

نماینده خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی:

مجلس در جبران خسارت‌های سیل اخیر در کنار وزارت راه و شهرسازی است/ موافق نظر وزیر در بحث تغییر در مفروضات مهندسی هستیم

سیداحسان قاضی زاده هاشمی سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، گفت: خسارت‌هایی که بابت سیل در خیلی از شهرهای کشور رخ داد ناشی از ساخت و سازهای غیرمجازی بود که در مسیل‌ها صورت گرفته است. در این زمینه استانداری‌ها و شهرداری‌هایی که مجوزهای ساخت در مسیر مسیل‌ها را دادند باید پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی درخصوص سیل اخیر در اکثر استان‌های کشور و شرایط به وجود آمده با اشاره به امدادرسانی‌های مناسب در این زمینه و تشکر از تمام عواملان کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده در این خصوص اظهار کرد: خسارت‌هایی که بابت سیل در خیلی از شهرهای کشور رخ داد ناشی از ساخت و سازهای غیرمجازی بود که در مسیل‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: در این زمینه سوال باید از استانداری‌ها و شهرداری‌های این استان‌هایی که سیل در آنجا اتفاق افتاد صورت بگیرد که چرا در حاشیه رودخانه‌ها اجازه ساخت و ساز دادند. این اتفاقات به یکباره رخ نداده و پیش‌زمینه‌هایی داشته که بعضا ریشه‌های چندین ساله دارد و طی یک شب حادث نشده است.

وی ادامه داد: برخی از سیل‌ها در مسیل‌های رخ داده که سال‌ها خشکیده بودند اما به دلیل خشکسالی نباید اجازه ساخت و ساز در آنها داده می‌شد. خیلی از این مسیل‌های خشک‌شده سابقه چند ده ساله داشتند اما سیل یک لحظه رخ می‌دهد و تخریب گسترده‌ای را مثل سیل اخیر به همراه دارد. طبعا این پیش‌بینی‌ها باید در زمان خودش صورت می‌گرفت و اگر قرار بر قصوری باشد به نظر من مقصرین این اتفاق مردم نبوده و استانداری‌ها و شهرداری‌ها هستند که مجوز ساخت و ساز را در این مسیل‌ها دادند.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خراسان رضوی درخصوص خسارت های وارده که بیشترین آن به زیرساخت های وزارت راه و شهرسازی بوده است با تاکید بر ریشه‌یابی این موضوع در راه‌هایی که آسیب دیده‌اند، تصریح کرد:

 در بحث راه‌هایی که آسیب دیده‌اند طبعا این موضوع باید ریشه‌یابی شود. بدون شک در بحث ساخت و سازها باید کیفیت بالا از جمله پل‌ها، ابنیه‌ها و دیگر موارد با نظارت دقیق روی کار پیمانکاران پیش برود و مشاورینی که انتخاب می‌شوند باید ضریب دقتی بالاتری داشته باشند.

وی افزود: با توجه به این شرایط منابع موجود کشور کفایت این همه خسارت را نمی‌کند و طبعا در این خصوص اولین جایی که به ذهن متبادر می‌شود صندوق توسعه ملی است. در این زمینه اگر اعتبارات بیایند باید راه‌ها با کیفیت و استانداردهای بالا ساخته شوند تا دوباره اینچنین آسیب نبینند.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر صحبت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درخصوص لحاظ کردن مفروضات جدید مهندسی در ساخت و سازهای تخریب شده بابت سیل اخیر و اینکه نباید شرایط مثل سابق باشد، اظهار کرد: این صحبت آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی کاملا درست است و باید در مفروضات مهندسی جدید نگاه استاندارد و شرایط متفاوتی لحاظ شود. این مفروضات باید در بدنه اجرایی مخصوصا شرکت زیرساخت راه‌های کشور صورت بپذیرد. در این زمینه باید طبعا یک بازنگری مهندسی جدید در ساخت راه‌ها این شرکت داشته باشد تا دوباره شاهد آسیب دیدن آنها نباشیم.

وی با اشاره به همراهی مجلس با وزارت راه و شهرسازی در بازسازی دوباره تخریب‌های صورت گرفته ناشی از سیل گفت: با تمام این شرایط مردم و وزارت راه و شهرسازی در بازسازی دوباره خسارت‌ها روی مجلس شورای اسلامی حساب باز کنند چون نگاه ویژه‌ای روی این موضوع خواهیم داشت. قطعا در بخش اعتبارات نظارت‌مان را جدی‌تر می‌کنیم و این انتظار از کمیسیون‌های مختلف مجلس به خصوص کمیسیون عمران وجود دارد که نظارت خودش را بر روند مهندسی کشور و ساخت‌ها را دقیق‌تر کرده تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.