شناسهٔ خبر: 66096 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی برنامه توسعه زیرساخت ها در سال جدید را تشریح کرد؛

‎استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه و افزایش توان اجرایی/ سهیمه‌بندی شدن مصالح و قیر موجب ارتقا توان اجرایی می‌شود

خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع اعضای جامعه پیمانکاران و مهندسین مشاور با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌‌های حمل و نقل در کشور گفت: در سال جدید به منظور افزایش سرعت و راندمان کاری استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه مانند تهاتر در اولویت برنامه‌های کاری قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی در دیدار با اعضای جامعه پیمانکاران و مهندسین مشاور با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور گفت:‌ با توجه به حوادث اخیر و تخریب‌های گسترده بر اثر سیل به ویژه در لرستان اهمیت جاده و راه‌های ترانزیتی در هر کشوری به عنوان پایه آبادانی و توسعه مشخص شد.

وی افزود: به منظور جلوگیری از خرابی‌های احتمالی ناشی از حوادث طبیعی در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل  دقت و کیفیت در طراحی و مطالعات ضروری است.

وی با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۷، برنامه‌های اجرا شده در سال گذشته را توضیح داد و گفت: اعتبار ابلاغی سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال قبل آن ۳۹ درصد کاهش داشت اما خوشبختانه تا پایان سال از کلیه منابع اعتباری با در نظر گرفتن اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت حدود ۵ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان تخصیص یافت که اگر تخصیص‌ها را نسبت به بودجه مصوب محاسبه کنیم سال خوبی به حساب می‌آید.

خادمی افزود: خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ در قانون بودجه بالغ بر ۴ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پیش بینی شده است که رقم مناسبی است و رشد قابل توجهی داشته اما متاسفانه با توجه به تورم نسبت به سال گذشته قابلیت‌های اجرایی در توسعه زیرساخت‌ها کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر راه  وشهرسازی در تشریح اهداف سالجاری اعلام کرد: امسال به منظور افزایش سرعت و راندمان کاری استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه مانند تهاتر در اولویت برنامه‌های کاری قرار گرفته است.

خادمی ظرفیت‌های قانونی بودجه را تشریح و خاطرنشان کرد: مکانیزم اثربخشی که در بودجه سالجاری در نظر گرفته شده تهاتر با بانک‌ها است و با توجه به این ظرفیت در صورت توافق و دریافت هزار میلیارد تومان نقدینگی از محل تهاتر بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی سهیمه بندی شدن مصالح مانند قیر را موجب بالا بردن توان اجرایی دانست و افزود:‌ به دنبال راهکارهای مناسب و قانونی برای سهمیه‌بندی شدن مصالح به ویژه سیمان و آرماتور هستیم که به طور قطع نقش مهمی در احداث زیربناهای حمل و  نقل کشور خواهد داشت.
 
تعیین آیین نامه اجرایی برای حوادث طبیعی

در این دیدار دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی راهکار اساسی در تضمین کیفیت اجرا را انتخاب پیمانکاران متعهد و با سابقه در راهسازی عنوان و اظهار کرد: خسارات وارده به شبکه‌ راه‌های کشور در سیل اخیر نشان دهنده اهمیت نقش مشاوران در طراحی و پیمانکاران در اجرا است و از این رو بهره‌مندی از پیمانکاران باسابقه موجب افزایش ایمنی و عمر راه‌های کشور خواهد بود.
نماینده جامعه مهندسین مشاور نیز تشکیل کمیته‌های فنی و اجرایی در حوزه‌های مختلف با حضور پیمانکاران، مشاوران و سندیکای راهسازی را مهم ارزیابی کرد و گفت:‌ تشکیل این کمیته‌ها و تهیه آیین نامه‌‌های اجرایی برای حوادث طبیعی می‌تواند از بسیار خرابی‌های احتمالی در آینده جلوگیری کند.

وی همچنین انتخاب مشاوران زبده و کارآمد و دقت کافی در انتخاب پیمانکاران به ویژه در طرح‌های بزرگ زیربنایی را یکی از راهکارهای اساسی پیشرفت هر پروژه معرفی کرد.