شناسهٔ خبر: 66161 - سرویس وزارتی

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری تشریح کرد:

جابه‌جایی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سفرهای نوروزی ۹۸/ تعداد تصادفات منجر به فوت ناوگان ۱۵ درصد کاهش یافت/ ارتقا شاخص بهره‌وری ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی در نوروز امسال

محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از جابه‌جایی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در طرح نوروزی ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: در این طرح بیش از ۷ میلیون مسافر از طریق ناوگان عمومی جاده‌ای، نزدیک به ۲ میلیون نفر از طریق ناوگان ریلی و ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر با ناوگان هوایی جابه‌جا شده است.

 محسن صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده بر روی جابه‌جایی مسافران با ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری، ریلی و هوایی در سفر‌های نوروزی ۱۳۹۸ حد فاصل ۲۵ اسنفد ۹۷ لغایت ۱۷ فروردین ۹۸ اظهار داشت: در طرح نوروزی ۹۸ بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰  هزار نفر از طریق ناوگان عمومی در شقوق مختلف جابه‌جا شده است که نسبت جابجایی ۱۱ میلیون و ۸۰۰  هزار مسافر جابجا شده در طرح نوروزی سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی یکی از دلایل کاهش سفرها با ناوگان حمل‌ونقل عمومی را وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه اقامت و مواد غذایی بر کاهش سفر‌ها نیز تاثیرگذار بوده است.

افزایش ۳ درصدی سهم حمل‌ونقل ریلی در سفرهای نوروزی

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری یکی از اتفاقات جالب توجه در سفرهای نوروزی ۹۸ را افزایش سهم ۱۶ درصدی حمل‌ونقل ریلی به ۱۹ درصد، کاهش سهم ۷۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای به ۶۶ درصد و افزایش سهم ۱۴ درصدی حمل‌ونقل هوایی به ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: یکی از سناریو‌های کاهش سفر با ناوگان عمومی جاده‌ای می‌تواند كاهش میزان جابجایی­ها به علت بارندگی­‌ها و یا انتقال مسافر از جاده‌ به ریل باشد.

وی افزود: حوزه حمل‌ونقل هوایی بر اساس شاخص نشست و برخواست هواپیما ۵ درصد و بر اساس شاخص اعزام و پذیرش ۴ درصد، همچنین حمل‌ونقل جاده‌ای در شاخص تعداد سفرها ۱۷ درصد و در شاخص تعداد مسافر نیز ۱۶ درصد نسبت به طرح سفرهای نوروزی ۹۷ کاهش را تجربه کرده است؛ اگرچه این كاهش با توجه به افزایش قیمت بلیت­ها معقول به نظر می‌رسد.

صادقی با اشاره به عملکرد حمل‌ونقل ریلی نیز بیان داشت: این مد حمل‌ونقل نیز در سفرهای نوروزی ۹۸ به لحاظ تعداد سفر ۴ درصد کاهش را تجربه کرده و به لحاظ تعداد مسافر نیز افزایش ۲ درصدی داشته است.

 بهره‌وری حمل‌ونقل در ریل به مراتب بالاتر است  

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری خاطرنشان کرد: آما‌رهای فوق حاکی از ارتقا بهره‌وری حمل‌ونقل هوایی و ریلی است که البته نمود آن در حمل‌ونقل ریلی به مراتب بیشتر است. به طور مثال اگر در سفرهای نوروزی ۹۷ به ازای سیر هر رام قطار ۴۰۴ مسافر اعزام می‌شد امسال این عدد به ۴۳۷ مسافر رسیده است.

صادقی در رابطه با حمل­ونقل دریایی نیز یادآور شد: تعداد مسافرین دریایی با شناورهای مسافری افزایش داشته و نزدیك به ۳۶۵ هزار نفر بر مسافرین دریایی افزوده شده است درحالی كه تعداد سفرهای دریایی ثابت بوده است كه نشان از افزایش ظرفیت و بهره­وری حمل­ونقل دریایی در نوروز امسال دارد.

پیک سفرهای نوروزی ۹۸ با ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، ریلی، هوایی

مدیرکل دفتر ارزیابی ‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: بیشترین تعداد سفر با ناوگان عمومی برون‌شهری در سفرهای نوروزی امسال در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ و ۱۷ فروردین ۹۸ حدود ۴۵۰ هزار سفر و کمترین آن در تاریخ  ۱۳ فروردین ماه با حدود ۱۱ هزار سفر و جابجایی ۱۳۰ هزار مسافر بوده است.

وی افزود: همچنین بیشترین سفر ریلی در تاریخ  ۶ و ۱۰ فروردین ماه با انجام ۲۳۰ سفر و جابجایی ۱۰۰ هزار مسافر در روز و کمترین آن با انجام ۲۰۴ سفر و جابجایی ۹۰ هزار مسافر در تاریخ ۱۶ و ۱۷ فروردین بوده است.

صادقی یادآور شد: بیشترین تعداد نشست و برخاست هواپیما در روز نیز ۱۳۶۱ مرتبه در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ بیشترین اعزام و پذیرش هم حدود ۱۷۲ هزار نفر در تاریخ  ۷ فروردین ۹۸ بوده است.

کاهش ۱۵ درصدی تصادفات منجر به فوت ناوگان عمومی در نوروز ۹۸

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گزارش واصله از سوی پلیس راهور ناجا گفت: تعداد تصادفات منجر به فوت در طول ۲۲ روز سفرهای نوروزی ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۳۴۲ فقره به ۲۹۰ فقره ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه « تعداد فوتی سر صحنه نیز با کاهش ۸  درصدی از  ۴۴۳ فوتی در طرح نوروزی ۹۷  به ۴۰۸ فوتی در سفرهای نوروی ۹۸ كاهش پیدا کرده است» افزود: تعداد تصادفات جرحی نیز از ۳۹۷۳  فقره به ۳۸۰۸ فقره كاهش یافته است.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی در پایان با اشاره به میزان تردد ورودی و خرجی استان‌ها در سفرهای نوروزی ۹۸ بیان کرد: میزان تردد ورودی و خروجی استان‌ها با ۶ درصد کاهش از ۴۸ میلیون تردد در نوروز سال ۹۷ به ۴۵ میلیون تردد در نوروز امسال رسیده است و به طور میانگین روزانه  ۲ میلیون تردد ثبت شده است.