شناسهٔ خبر: 66213 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان تشریح کرد؛

استفاده از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی در ارزیابی سیل اخیر/احتمال زمین لغزش‌های مجدد در لرستان وجود دارد/تاکید وزیر راه و شهرسازی بر آغاز بازسازی‌ها در مناطق ایمن

مازیار حسینی مازیار حسینی با اعلام اینکه از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام ‌مهندسی‌ساختمان برای ارزیابی سیل اخیر بهره گرفته می‌شود، اعلام کرد:با استفاده از ظرفیت‌هایی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشگاه‌ و سایر دستگاه‌ها و نهادهای پژوهشی مرتبط وجود دارد ارزیابی‌های آتی در حوزه زمین لغزش و سیل انجام می‌شود.

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که به دستور وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده وزیر به منطقه سیل‌زده لرستان سفر کرده است در مورد جزئیات بازدیدهای خود از مناطق پلدختر و معمولان به ارایه توضیح پرداخت و گفت: یکی از مسائل مهمی که در لرستان به ویژه بحرانی است مساله زمین لغزش است. در لرستان و در مناطق سیل‌زده استان در بسیاری از نقاط هم تعداد زیادی زمین لغزش رخ داده و هم پتانسیل رخ داد تعداد دیگری زمین لغزش در سطح گسترده وجود دارد.

ارزیابی خطر رخداد زمین لغزش‌های آتی در استان‌های سیل‌زده توسط مرکز تحقیقات

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه تیمی متخصص در حوزه زمین‌لغزش با مدیریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول شده‌اند تا در مورد زمین لغزش، ارزیابی‌هایی را از مناطق پرخطر داشته باشند، افزود: با استفاده از ظرفیت‌هایی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها و نهادهای پژوهشی مرتبط وجود دارد ارزیابی‌های آتی در حوزه زمین لغزش و سیل انجام می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: گزارشی از مناطقی که پتانسیل لغزش در آنها وجود دارد تهیه و به مسئولان ذیربط اعلام می‌شود و بعد از آن، طرح‌های مقاوم‌سازی و پایدارسازی برای مناطق با خطر لغزش انجام خواهد شد.

این مقام‌مسئول با اعلام اینکه برای انجام عملیات بازسازی و سایر اقدامات نیاز به آمارهای دقیق و درست است، گفت: در مورد زلزله چک‌لیست‌های مشخصی وجود دارد که بعد از زلزله می‌توان تشخیص داد که کدام ساختمان قابل تعمیر، کدام غیرقابل تعمیر و حتی کدام ساختمان غیرقابل ورود است. رنگ های قرمز، زرد و سبز تعیین کننده مشخصاتی هستند که امدادگران می توانند از آنها راهنمایی های لازم را کسب کنند.

وی با اعلام اینکه چنین کاری برای ساختمان هایی که در معرض سیل قرار گرفته اند نیز باید انجام شود، اعلام کرد: این موضوع به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ابلاغ شده است تا چک‌لیستی را برای ارزیابی سریع ساختمان‌ها با همکاری متخصصان مهندسی سازه و ژئوتکنیک، تهیه کنند. بازدید از این ساختمانها نیز با همکاری نیروهای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و مهندسان عضو آن انجام خواهد شد.

حسینی گفت: اینکار با این هدف انجام می‌شود تا ارزیابی دقیقی از میزان خسارات به دست آید. زیرا آمار کلی با آماری که دقیق و میدانی و بر پایه ارزیابی‌های مهندسی باشد، متفاوت است و  روی بودجه‌ای که دولت باید مصروف این مساله کند تاثیر بسیار قابل ملاحظه‌ای دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفتگوی خود به جمع‌بندی بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده پلدختر و معمولان پرداخت و گفت: بسیاری از ساختمان‌هایی که تخریب شدند در حریم مسیل‌ها بودند و قاعدتا دیگر نباید در همان محل ساخته شوند. حتما ساختمان‌هایی که در مسیل رودخانه‌ها ساخته شده اند باید به نقاط مناسبی منتقل شوند. بدین معنا که در آن مناطق با خطر سیلاب و زمین لغزش ساکن بوده اند ننباید در همان منطقه مجدد اسکان یابند.

بازسازی شهرها و روستاها در مناطق ایمن

حسینی افزود: تعدادی از روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار داشتند متاسفانه به طور کامل محو شده و چیزی از آنها باقی نمانده است. قاعدتا با  این وضعیت دیگر نباید روستا را مجددا در همان منطقه پرخطر ساخت و باید با مکانیابی مناسب در مجاورت آن روستاها زمین‌های مناسبی که در معرض خطر سیلاب و زمین لغزش و گسل‌های فعال زلزله نباشد، شناسایی و کار بازسازی و انتقال در مناطق امن، انجام شود.

وی همکاری مردم را برای جابه‌جایی واحدهای مسکونی خود به مناطق امن از نظر مخاطرات طبیعی مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در زمینه جابه‌جایی واحدهای مسکونی به مناطق امن در گفتگوهایی که با ریش سفیدان تعدادی از روستاها داشتم، عکس العمل های مناسبی را دیدم و به نظر این آمادگی و زمینه برای سیل زدگان وجود دارد تا محل زندگی خود را به مناطق امن منتقل کنند.

حسینی اعلام کرد: تعدادی زیادی واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده باید در منطقه جدیدی مکانیابی شوند و کار ساخت و ساز در نقطه جدید و ایمن انجام خواهد شد.  

تداوم سفرها به استان‌های سیل‌زده

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه به عنوان نماینده وزیر راه و شهرسازی به مناطق سیل‌زده لرستان سفر کرده است از تداوم سفرهای بیشتر به مناطق سیل زده خبر داد و افزود: در اینگونه مواقع ما دو مسئولیت داریم یکی مسئولیت سازمانی و دیگری مسئولیت در زمان بحران است. در زمان بحران امکان دارد وظایفی را برعهده بگیریم که با مسئولیت نخست ما متفاوت باشد. اما در هر صورت، در شرایط حادثه باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و هرچه سریعتر وضعیت به حالت طبیعی بازگردد.

وی اعلام کرد: در مناطقی که مورد بازدید قرار گرفت، مجتمع‌های مسکن مهر هم وجود داشت و خوشبختانه آسیبی به آنها وارد نشده بود.