شناسهٔ خبر: 66290 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد:

آمادگی بنادر چابهار در مواجهه با شرایط جوی بحرانی / آغاز به کار خط دریایی چابهار – مسقط از اردیبهشت با ظرفیت حمل ۲۰۰ مسافر

بهروز آقایی بهروز آقایی گفت: پس از اخطارهای هواشناسی ستاد بحران اداره کل تشکیل جلسه داد و در زمینه پیشگیری و آمادگی به موقع در زمینه شرایط بحرانی تصمیم‌گیری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس پیش بینی هواشناسی و فعال شدن سامانه بارشی در طی روزهای آتی همراه با وزش باد شدید و‌ احتمال جاری شدن سیل، تمهیدات پیشگیرانه لازم توسط ستاد مدیریت بحران اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اندیشیده شده است.

در این خصوص بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه اظهار کرد: پس از اخطارهای هواشناسی ستاد بحران اداره کل تشکیل جلسه داد و در زمینه پیشگیری و آمادگی به موقع در زمینه شرایط بحرانی تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: در این جلسه یکی از موارد تصمیم‌گیری شده در بحث تجهیزات، شناورها و دیگر موارد بود که لازم شد تدابیر مناسبی برای حفظ امنیت دریایی اتخاذ شود. از جمله این موارد پین قفل‌های تجهیزات بود که کاملا نصب شد و با این اوصاف تحت هیچ شرایطی حتی با بادهای شدید حرکت نخواهند کرد.

آقایی ادامه داد: در ادامه به شناورها جهت ایمنی لازم از جمله بستن طناب‌ها و دیگر الزامات در زمان توفان ابلاغ‌های لازم داده شد و در کل همه مواردی که به بالا رفتن امنیت آن‌ها منجر می‌شد اطلاع‌رسانی شد. در این خصوص در ایام نوروز هم ابلاغات لازم به بنادر سیادی و دیگر بنادر چابهار داده شد و ازآنها بازدید داشتیم که در مواجهه با شرایط بحرانی مشکلی برای آن‌ها با ابلاغ‌های صورت گرفته به وجود نیاید.

وی ادامه داد: جامعه بندری چابهار به صورت لحظه‌ای هشدارها را دریافت می‌کنند و تدابیر لازم اندیشیده می‌شود البته شایان ذکر است که در طول سال کارگروه‌های بندری فعال بوده تا در مواجهه با شرایط خاص آمادگی لازم را داشته باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به شرایط تفاهمنامه‌های امضاء شده در جریان همایش بین‌المللی روز ملی چابهار که اسفندماه سال گذشته در چابهار برگزار شد، تصریح کرد: در پایان همایش بین‌المللی چابهار ۸ فقره تفاهمنامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی امضا و منعقد شد.

وی افزود: در یکی از این تفاهمنامه‌ها که شاید بیشتر از همه جالب باشد درخصوص خط چابهار مسقط است. در این زمینه شرکتی که متعهد به راه‌اندازی این خط دریایی شده بود شناور خود را به مبلغ ۹۰ میلیارد خریداری کرده که با ظرفیت حمل ۲۰۰ مسافر و داشتن تمام الزامات سفر دریایی پیش‌بینی می‌شود از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال کار خود را آغاز کند.

بهروز آقایی در زمینه میزان رشد فعالیت‌های بندری چابهار با اشاره به رشد این موضوع با توجه به مشوق‌ها و تسهیل‌گری‌های صورت گرفته در رونق تجارت دریایی در این بندر اظهار کرد: در سال گذشته به همراه بندر امیرآباد یکی از بنادری که شاهد رشد خوبی بود، بندر چابهار است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ در بررسی‌ شاخص‌ها در حوزه نفتی ۸۳ درصد و در غیرنفتی شاهد ۵۰ درصد رشد بودیم و این رشد در بحث کانتینری هم وجود دارد. در کل از زمانی که بندر چابهار کار خودش را شروع کرده است در سال ۹۷ شاهد بیشترین میزان رشد تخلیه بودیم که این میزان رشد بالا از زمان پایه‌گذاری بندر چابهار در بحث تخلیه و بارگیری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پایان با اشاره به آخرین وضعیت خط آهن بندر چابهار و شرایط آن گفت: در این خصوص کار در حال انجام است و شاهد رشت و پیشرفت در بخش‌های مختلف بوده‌ایم.