شناسهٔ خبر: 66383 - سرویس وزارتی

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران عنوان کرد:

اولویت‌بندی پروژه‌ها در مدیریت پس از بحران فروردین ۹۸/ پروژه‌‌های بازسازی بر مبنای مهندسی تاب‌آوری تعریف می‌شوند

شهرام آدم نژاد اولویت‌بندی پروژه‌های ساخت و بازسازی وزارت راه و شهرسازی در مدیریت پس از بحران، مبتنی بر شاخص‌های زیست محیطی، اقتصادی، فنی و اجتماعی انجام خواهد شد.

شهرام آدم نژاد در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی و انجام پیگیری‌های لازم برای رفع خسارات و آسیب های ناشی از سیل، از سیاست های آتی وزارت راه و شهرسازی در مدیریت پس از بحران خبر داد.  

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران با اشاره به اینکه غالبا تاکنون هزینه اولیه، تنها شاخص موثر برای اولویت بندی پروژه ها در زمان پس از بحران بوده، از لحاظ کردن توامان شاخص های زیست محیطی، اقتصادی، فنی، اجتماعی به عنوان ضرورتی حیاتی در پیشگیری از وقوع دوباره سوانح در زمان بحران در همه مناطق کشور یاد کرد.

به گفته وی بازسازی تخریب های صورت گرفته، نیازمند تصمیم گیری بر مبنای متغیرهای پیچیده و وابسته به هم است و پیامدهای چندگانه ای را در کوتاه مدت و بلند مدت داشته که این تصمیم گیری ها با داشتن بینشی یکپارچه و جامع میسر خواهد شد. لذا با توجه به عدم امکان پیش بینی دقیق نسبت به رویدادهای احتمالی در آینده، ایجاد مدل پویایی سیستم بسیار راهگشا خواهد بود.   

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: از این رو وزارت راه و شهرسازی با نگاهی جامع به سطح کشور و با در نظر گرفتن شاخص‌های متنوع، به اولویت بندی پروژه‌های بازسازی با توجه به محدودیت منابع پرداخته و پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت، بر اساس روش های مهندسی تاب آوری تعریف خواهند شد. این اقدامات با نظارت بر پروژه های جاری در سطح مجموعه وزارت راه و شهرسازی و بازبینی احتمالی در تخصیص اعتبارات در پروژه‌های اجرایی انجام خواهد شد.

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه «پس از برآورد دقیق کیفی و کمی خسارات وارد شده، ‌اولویت بندی پروژه‌ها با تاکید بر اثرات زیست محیطی، اقتصادی، فنی و اجتماعی صورت خواهد گرفت.» یادآور شد: مسیرهای دسترسی به سکونتگاه های موقت آسیب دیدگان سیل، حجم تردد، اهمیت ژئوپلیتیکی و شاخص های جمعیتی هر منطقه، سهم راه ها در مسیرهای ترانزیتی کشور، لزوم مقاوم سازی زیرساخت های موجود، خطرات طبیعی در معرض سکونتگاه‌ها در صورت بازگشت شرایط مشابه و عوامل ایجاد رضایت در هر منطقه با توجه به ویژگی های قومی، فرهنگی، تاریخی و محیطی درآن از جمله معیارهای تاثیرگذار در اولویت بندی پروژه های ساخت و بازسازی خواهند بود.