شناسهٔ خبر: 66478 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

مقررات ملی ساختمان اصلاح می‌شود/بازنگری در آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی

مازیار حسینی مازیار حسینی تمهیدات معاونت مسکن و ساختمان را برای افزایش تاب‌آوری ساختمان‌های پراهمیت در بحران‌های طبیعی، تشریح کرد و از تغییر در روش‌های ساخت و اصلاح مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه‌های آن خبر داد.

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تمهیداتی که معاونت مسکن و ساختمان در خصوص نظارت بر ساخت و سازه ساختمان‌های پراهمیت همچون بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، ورزشگاه‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی به جهت اهمیتی که در مواقع بحران برای کشور ایفا می‌کنند، در دستور کار دارد به ارایه توضیح پرداخت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی یکی از سازمان‌های باتجربه و قدیمی در امر ساخت و ساز است که پروژه‌های با کیفیتی را نیز به اجرا درآورده است، گفت: زمانیکه نظام ساخت وساز بر مبنای نظام آسیب تعریف شود، نتیجه‌اش به غیر از آسیب نخواهد بود.

تغییر در منطق طراحی ساختمان‌های با اهمیت

حسینی یادآور شد: روشی که مقررات ملی ساختمان برای طراحی بیمارستان‌ها دارد، روش نیرو است که طراحی با روش نیرو موجب می‌شود تا ساختمان‌های پراهمیت حتما دچار آسیب شوند. به همین دلیل نیز برای بیمارستان‌ها باید منطق و استراتژی طراحی تغییر یابد و با استفاده از المان‌هایی همچون جداسازهای لرزه‌ای، میراگرها که امروز دانش و تکنولوژی آن در کشور وجود دارد، بیمارستان‌ها به عنوان شریان‌های حیاتی شناخته و طراحی شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: چنانچه بیمارستان‌ها با اصلاح روش احداث شوند قطعا در زمان زلزله و مواقع بحرانی اشکالی برای آنها ایجاد نخواهد شد و امکان ارایه خدمات را خواهند داشت.

آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی بازنگری می‌شوند

وی از ایجاد تغییرات در مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای که با شورای تدوین مقررات ملی داشت این را به صراحت بیان کرد که باید آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مهندسی بازنگری شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ساختمان‌ها چه شخصی‌ساز و چه دولتی‌ساز، سرمایه ملی است و باید از آنها حفاظت کرد، افزود: ساختمان‌های کنونی متاسفانه مصرف انرژی بالایی دارند و در عین حال از عمر کوتاهی نیز برخوردارند و همه اینها موید این مطلب است که ساخت و ساز در ایران نسبت به دنیا عقب‌تر است که باید تلاش کنیم تا با راهکارهایی که در دست داریم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. بنابراین آیین نامه‌های ملی ساختمان تغییر می‌یابند.

حسینی گفت: اصلی‌ترین مساله این است که بتوان فاصله ساخت و ساز در کشور را با ساخت و ساز در دنیا که هم مصرف انرژی پایین‌تر و هم کیفیت بالاتری دارد و در عین حال، سرعت ساخت وساز در آن بالاست، کاهش داد. به همین دلیل تلاش می‌شود تا سیل اخیر به فرصت تبدیل شود و ساختمان‌هایی که بعد از سیل احداث می‌شوند نمونه و الگو باشند.

وی استحکام‌بخشی به بیمارستان‌ها را به ویژه در مواقع بحران ضروری برشمرد و گفت: تغییر در روش‌های ساخت، موجب می‌شود تا ساختمان‌های پراهمیت در مواقع بحران همچون زلزله بتوانند سرویس‌دهی مناسبی داشته باشند. در عین‌حال حفاظت از تجهیزات بیمارستانی و نیروی انسانی شاغل در بیمارستان‌ها نیز که جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند در مواقع بحران حائز اهمیت است که با ایجاد تغییر در روش‌های ساخت محقق می‌شود.  

حسینی با اعلام اینکه در خصوص رویارویی با سیل علاوه بر توجه به احتمال وقوع آن باید مکانیابی‌ها مناسب باشند، گفت: مکانیابی مناسب و تغییر در شیوه ساخت و ساز از مواردی است که در رویارویی با سیل باید موردتوجه قرار بگیرد. در عین حال، موضوع صنعتی سازی ساختمان و ارتقای تکنولوژی ساخت که هم زمان را کوتاه می‌کند و هم کیفیت را بالا می‌برد، جزو دستورکارهای اساسی معاونت مسکن و ساختمان است.