شناسهٔ خبر: 66491 - سرویس مسکن و شهرسازی

به همت معاونت مسکن، ساختمان و شهرهای جدید؛

کارگاه برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد / بررسی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۹۹

کارگاه آموزشی کارگاه برنامه‌ریزی ارزش تهیه نقشه راه و برنامه علمیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور با محوریت شهرهای‌جدید با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی، مدیران کل و کارشناسان معاونت مسکن و ساختمان و شرکت عمران شهرهای جدید در محل شرکت عمران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کارگاه برنامه‌ریزی ارزش تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور روز گذشته با محوریت شهرهای‌ جدید در محل شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد.

حبیب الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در این نشست، به تشریح اهداف و رویکردها و روش‌های ساخت در شهرهای جدید پرداخت و اعلام کرد: در احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تلاش می‌شود تا مشکلاتی که در تولید مسکن مهر وجود داشت، تکرار نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تولید مسکن در روش های جدید به صورت محله محوری خواهد بود، گفت: لزوم تنوع‌بخشی ساز و کارهای اجرایی طرح، ضرورت برنامه‌ریزی و توجه به بهره‌مندی اقشار مختلف از طرح، تقدم آماده‌سازی و احداث زیرساخت‌ها بر ساخت مسکن، و ظرفیت‌های قانونی و مالی جهت اجرای طرح از مهم‌ترین محورهای احداث واحدهای مسکونی در شهرهای جدید است.

رویکرد احداث واحدهای مسکونی برنامه‌ریزی ارزش است

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان نیز ضمن حضور در این کارگاه، به ترسیم جایگاه بخش مسکن در اقتصاد و اشتغال کشور، بررسی تجارب جهانی در روش‌های تامین مالی و اعطای تسهیلات مسکن به خصوص در اروپا و آمریکا پرداخت.

حسینی گفت: ضرورت توجه به تامین آرامش و آسایش ساکنان با استفاده از راهکارهای ارزان‌قیمت در معماری و ساختمان (بدون کاهش کیفیت) و لزوم شناسایی و حل پارامترهای ناپایدارسازی، که تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به پروژه را کم می‌کند، از محورهایی است که بر آن تاکید داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، به‌کارگیری رویکرد برنامه‌ریزی ارزش را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های نهادهای مختلف به هم را در این برنامه اساسی دانست.

گفتنی است، تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در قالب برنامه ریزی ارزش در دستورکار معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه قرار دارد. نقشه راه مذکور شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده شهرها است.

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، برگزاری سه کارگاه اصلی برنامه ریزی ارزش دو روزه برای هرکدام از محورها در برنامه معاونت مسکن و ساختمان قرار دارد که تا نیمه اول اردیبهشت برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، همچنین داودرضا عرب، ضمن تشریح چارچوب برنامه‌ریزی ارزش، و روش‌شناسی انجام کار، به ارایه طرح مبنا که شامل برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید برای احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی می‌شد پرداخت. این طرح توسط حاضرین با تخصص‌های مختلف مانند برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، برنامه‌ریزی مسکن، اقتصاد مسکن، تأمین مالی مسکن، جامعه‌شناسی، حوزه ساخت و مسایل فنی-اجرایی مسکن، و غیره و نیز نمایندگان نهادهای مختلف دولتی و خصوصی ذینفع به بوته نقد و بررسی گذاشته شد.

همچنین، در کنار نقد و بررسی طرح مبنا، شاخص‌های مسکن در شهرهای جدید، چالش‌ها و فرصت‌های شهرهای جدید در حوزه مسکن مورد بحث قرار گرفت. در ارایه طرح مبنا و شاخص‌های مسکن در شهرهای جدید، نمایندگان شهرهای جدید به ارایه دیدگاه‌های خود در این خصوص و نیز ابهامات احتمالی موجود در گزارش‌های ارایه شده پرداختند.

تحلیل کارکردهای اصلی برنامه احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید دیگر محور کارگاه بود که یکی از مهمترین این کارکردها با عنوان «تأمین مالی مسکن» انتخاب شده و تمام اعضای کارگاه دیدگاه‌ها و ایده‌های خود در خصوص نحوه، فرایند و راه‌کارهای تأمین مالی را مطرح کردند.

گفتنی است، این کارگاه امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین نیز ادامه خواهد داشت. در روز دوم، جمع‌آوری ایده‌ها در دیگر کارکردها مانند کاهش قیمت تمام شده مسکن، تأمین مسکن در استطاعت و غیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این ایده‌ها در نهایت ارزیابی شده و ایده‌های برتر در هر کارکرد، برای توسعه توسط کارگروه‌های مختلف، انتخاب خواهد شد.