شناسهٔ خبر: 66568 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی:

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد

بازدید مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها باید ضمانت اجرایی قوی داشته باشد که این مهم در حال ‍‍‍‍‍‍‍پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان, فرزانه صادق مالواجرد روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از تخریب‌های به‌جا مانده از سیل خرم آباد در گفت و گو با خبرنگاران ضمن ابراز همدردی با سیل‌زدگان استان افزود: علاوه بر میزان تخریب‌های ناشی از سیل دلایل تخریب‌های این حادثه بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: دست‌اندازی و دست کاری‌های بستر رودخانه، محیط‌زیست، طبیعت، مراتع و جنگل‌های فرا دست در میزان تخریب اثرگذار بوده است.

معاون شهرسازی و معماری ادامه داد: در خرم آباد نیز تغییر مسیر جای رودخانه و بهم ریختگی اکوسیستم، کانالیزه شدن برخی قسمت ها و پل های غیرکارشناسی سال‌های قبل در تخریب تاثیر داشته است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: اولین جلسه شورا در سال‌جاری به دلیل اهمیت موضوع آسیب‌شناسی سیل در دستور کار قرار گرفت که علاوه بر بررسی دلایل تخریب چند نکته اساسی عنوان شد.

صادق مالواجرد افزود: قوانین مربوط به توجه ویژه به محیط زیست و اراضی فرادست و حفظ حرایم رودخانه ها باید ضمانت اجرایی داشته باشد که به این سرمایه‌ها دست‌اندازی نشود.

وی ادامه داد: بازنگری در محدوده بستر و حریم رودخانه‌ها باید اجرایی و در طرح‌های شهری تطبیق داده و از ساخت و ساز در ان جلوگیری شود.

وی با تاکید بر بازنگری ضوابط ساخت و ساز بر اساس اقلیم ادامه داد: تدوین طرح جامع سیلاب و مناسب‌سازی بیرامون رودخانه‌ها یکی از برنامه‌های مهم مورد توجه است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر برخورد با رویه‌های تخلف و ساخت و ساز بیرامون رودخانه‌ها افزود: چنانچه لازم باشد در مجلس شورای اسلامی و یا در هیات وزیران برخی مقررات برای داشتن ضمانت اجرایی تغییر می‌کند.