شناسهٔ خبر: 66621 - سرویس پرونده

مروری بر سفر وزیر راه و شهرسازی به بلغارستان؛

تهران-صوفیه؛ تقویت اراده مثبت عضو اتحادیه اروپا برای همکاری‌های دوطرفه

نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان با حضور وزیر راه و شهرسازی در پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، پنجشنبه ۲۹ فروردین در صوفیا، پایتخت بلغارستان برگزار شد.

در این اجلاس حوزه‌های دارای اولویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور شامل حمل‌ونقل، انرژی، گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری‌های بانکی و تعاملات بخش خصوصی مورد مذاکره و تفاهم قرار گرفت و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضای مقامات دو کشور رسید.

تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی ایران و بلغارستان

همچنین در جریان برگزاری این اجلاس، موضوع برقراری روابط بانکی و تسهیل آن با استفاده از ارزهای محلی و یا تهاتر باهدف تسهیل روابط تجاری میان مقامات دو کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

در مذاکرات محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با وزیر اقتصاد جمهوری بلغارستان نیز طرف بلغار ضمن استقبال از همکاری‌های بین دو کشور، دبیرکل وزارت اقتصاد آن کشور را مأمور کرد تا با فوریت و در خلال مذاکرات فنی، مکانیزم مربوط به این روند را به صورت مشترک با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک توسعه صادرات تهیه و فوری اجرایی سازد.

امضای یادداشت تفاهم‌نامه‌های بندری و دریایی، پستی، اتاق بازرگانی، هواشناسی، استاندارد، اقتصادی

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه‌های بندری و دریایی، پستی، اتاق بازرگانی، هواشناسی، استاندارد و اقتصادی در جریان برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان، ‌فضای حاکم بر این اجلاس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سطح مشارکت و برنامه‌های میزبانی طرف بلغار بسیار هدفمند،‌ مطلوب و سازنده بود.

وی تقویت اراده مثبت یک عضو اتحادیه اروپا برای همکاری‌های اقتصادی با ایران، با هدف متوازن کردن سیاست خارجی در عرصه روابط بین‌المللی را از دستاوردهای سفر به بلغارستان برشمرد و افزود: برگزاری نشست مشترک بخش خصوصی، ناظر بر حمایت دولت‌ها از توسعه همکاری‌های تجاری بخش خصوصی؛ نشست روابط اقتصادی با یک عضو اتحادیه اروپا؛ تنظیم برنامه توسعه همکاری‌های اقتصادی با بلغارستان برای آینده در حوزه‌های مهم اقتصادی و تجاری، صنعتی، حمل‌ونقل، گردشگری، ارتباطات، انرژی، بانکی و سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر دستاوردهای این سفر بود.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین به امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف‌ در این سفر اشاره و اظهار کرد: یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه همکاری‌های بندری و دریایی، هوایی، جاده‌ای، پستی، اتاق‌های بازرگانی، هواشناسی، استاندارد تأیید صلاحیت، اقتصادی و سند جامع اجلاس بین هیئت ایرانی و بلغاری برای تقویت همکاری دوجانبه امضا شد.

گفتنی است، نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه، ۲۸ و ۲۹ فروردین در صوفیا، پایتخت بلغارستان برگزار شد و وزیر راه و شهرسازی با مقامات عالی‌رتبه گرجستان ازجمله، نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد این کشور در نشست‌های جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.