به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچیزاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سومین کنفرانس ملی رویههای بتنی که در محل دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، به نقش بتن در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در عرصه تولید، سازندگی و اجرا، شاهد استفاده فراوان از بتن در ساخت ساختمانها، راهها، اسکلهها، بنادر و انواع ابنیه هستیم که نشان هنده اهمیت بتن در کشورمان را دارد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به افزایش قیمت قیر در سالهای گذشته اشاره کرد و با اعلام اینکه اعتبار تخصیصی قیر توسط وزارت راه و شهرسازی از ۱۰ به ۴۰ درصد افزایش یافته است، افزود: هماکنون برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۲۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۲۴۰ تن قیر نیاز است که این افزایش هزینه به کاهش نرخ ارزش افزوده حمل ونقل در اقتصاد کلان و کند شدن سرعت توسعه راهسازی و نبود توازن در کشور می انجامد.
به گفته شکرچیزاده، با توجه به شرایط به وجود آمده در افزایش قیمت قیر در کشور ضرورت توجه به روسازیهای بتنی در کشور و تدوین آیین نامه های مرتبط با آن با ابلاغی که وزارتخانه راه و شهرسازی در سنوات گذشته داشت به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد.
وی یادآور شد: ویرایش نخست دستورالعمل اجرا و کنترل کیفی روسازیهای بتن غلتکی که توسط مرکز تدوین شده بود، از سوی وزارتخانه ابلاغ شد.
شکرچیزاده استفاده از رویههای بتنی را در کشورهای دیگر متداول برشمرد و تصریح کرد: با توجه به آزادنشدن حاملهای انرژی و افزایش قیمت ناشی از حذف یارانهها، مزیت اقتصادی روسازیهای بتنی نسبت به روسازیهای آسفالتی انکارناپذیر است. همچنین به نظر میرسد که با توجه به وضعیت تولید سیمان در کشور و شرایط اقلیمی، روسازیهای بتنی میتوانند در بسیاری از راههای اصلی و فرعی کشور مورد استفاده قرار بگیرند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: در چند سال آینده، ۱۰ درصد از روساز های راه های کشور با به روسازیهای بتنی اختصاص می دهیم که اینکار به موازات اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی انجام می گیرد.
شکرچیزاده تحقق استفاده از رویههای بتنی را در صورت همکاری وزارت راه و شهرسازی با وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی دانست و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حمایتهای لازم را برای عملیاتی و اجراییشدن رویههای بتنی انجام خواهد داد.
وی از ورود شرکتهای مشاوره و پیمانکار در این عرصه و تاکید وزارتخانه راه و شهرسازی و همکاری مستمر با مرکز خبر داد و چندین هدف را برای اینکار برشمرد. شکرچی زاده، ابلاغ دستورالعمل های مرتبط، ارایه استانداردهای لازم جهت آزمایش های کنترل کیفی روسازی های بتنی، ارزیابی عوامل ذیربط و ارایه گواهینامه فنی، فعال سازی استان های هدف و ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و کامل در زمینه اجرای روسازی های بتنی را بخشی از هدف گذاری های عنوان کرد.