شناسهٔ خبر: 66697 - سرویس مسکن و شهرسازی

پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز معمار:

معماری به معنای واقعی کلمه زندگی و حیات است / تعمیم الگوهای شهر اندیشی و معماری ارزش آفرین در توسعه شهرها

فرزانه صادق مال واجرد پیام وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز معمار و سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران، در خانه هنرمندان توسط دبیر شورای عالی شهرسازی قرائت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با حضور در خانه هنرمندان به مناسبت روز معمار و سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران، پیام وزیر راه و شهرسازی را قرائـت کرد.

متن پیام مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز معمار به شرح است:

میراث گرانسنگ معماری و شهرسازی ایران اسلامی، امانتی است در دست ما که تاکنون به طور بایسته و شایسته از آن پاسداری ننمودهایم. اگرچه پویایی و آمیختگی آن با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی نمادها و آثار ارزشمندی را ارایه نموده، لیکن به دلیل عدم تبدیل قابلیت و خلاقیت های فردی و گروهی به یک قابلیت نظام مند و کارآمد، اثربخشی آن کاهش یافته است.

در ادامه این پیام آمده است: معماری فقط شکل، فرم و روابط فضا و تناسبات ابعادی نیست که شهرسازی هم فقط کاربری ها و دسترسی ها و محورها و ضوابط گسترش باشد. بلکه معماری به معنای واقعی کلمه «زندگی» و «حیات» است که چه در شهر و محله و خانه و چه در محل کسب و کار و فعالیت باید تجلی پیدا کند. در عصر حاضر اگر چالش هایی با عنوان کاهش سطح زیست پذیری بناها و فضاهای شهری، روزمرگی ساخت و ساز شهری با اندیشه های ساخت یافته و ایستا، تقابل با رفتار طبیعت، غلبه وحدت بر کثرت، آسیب‌پذیری های روح و روان انسان در فضاهای شهری، مطرح می شود؛ علت، فراموشی ابزاهای اندیشه ایرانی است و برای عبور از این بحران های هویتی، اندیشه های پویا و خلاق در تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای برنامه های توسعه قابل اتکا خواهد بود. این امر از طریق بسط دانش سرزمینی و تعمیم الگوهای شهر اندیشی و معماری ارزش آفرین، در فرآیند توسعه شهر و ساخت بنا، امکان پذیر است.

پویایی وجه ارزشی و ابزار ارزش آفرینی در معماری است و معماری ارزشمند، حاصل تلاش های ذهنی و عینی آگاهانه «معمار» برای ایجاد فضای مطلوب زندگی انسان است و به همین ترتیب نحوه انطباق فضای معماری با ابعاد مادی و معنوی انسان و میزان انعطاف آن نسبت به ویژگی های مکان و شرایط زمان نیاز به اندیشه ای پویا دارد.

در دوران معاصر انسان هایی هستند که با این ابزار موثر یادگارهای ارزشمندی از خود به جای گذاشته اند و مشعل راهی هستند برای معماران جوان در تداوم اندیشه معماری پویا.

جا دارد در بزرگداشت روز معمار از تمامی معماران این سرزمین که سهمی در اعتلای معماری ارزشمند آن دوران معاصر داشتند؛ به ویژه سیدهادی میرمیران، معمار توانمندی که گفتمان هویت مفهومی فضا را در معرفی و تداوم معماری گذشته ایران به صورت عملی ترویج کرد، قدردانی نموده و استمرار فعالیت های بنیاد میرمیران به عنوان ابزار تعالی اندیشه معمارانه و بسط و تعمیم آن به نسل های آینده را اقدامی ارزشمند بدانیم.