شناسهٔ خبر: 66760 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران :

لایروبی رودخانه‌ها در حوزه‌ی شهری برعهده شهرداری‌ها است

لایروبی محوطه فرودگاه ایلام مدیر کل راه و شهرسازی مازندران عنوان کرد: در حوزه پیشگیری مدیریت بحران در گذشته باید وارد موضوعات مهم این چنینی می‌شدیم به طوریکه باید سندی در جهت تامین منابع مالی جهت مقابله با سیل و سیلاب تهیه تنظم می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران سید محمد نظری در حاشیه‌ی جلسه مدیریت بحران شهرستان بابل  با اشاره به اینکه   برابر ماده ۵۵ و ۵۶ قانون شهرداری ها در حوزه ی شهری، لایروبی رودخانه ها چه در  انهار و چه در حریم از جمله وظایف شهرداران می باشد خاطرنشان کرد :   در استان‌ مازندران بیش از هفت هزار کیلومتر رودخانه و دو هزار کیلومتر نهر وجود دارد که می بایست دیواره سازی گردد و با توجه به ورود سازمان بازرسی به نیابت از قوه قضاییه نسبت به این موضوعات ، این مهم‌ سبب تشدید مسئولیت قانونی مدیران و شهرداران می گردد و همچنین مطالعه منابع در حوزه سیل و سیلاب ، جمع آوری هدایت آب های سطحی ازجمله دیگر اقداماتی می باشد که شهرداران می بایست که مورد اهتمام و توجه قرار دهند.

وی گفت : یکی از نعمات سیل اخیر همدلی و همنوایی بود و همین مهم سبب گردید که تمام دستگاهها بدون‌ شرح وظایف کنار هم قرار گیرند   و همان حماسه ای که در هشت سال جنگ تحمیلی داشتیم یکبار دیگر مدیران ما به نمایش بگذارند و این مهم جای بسی خوشحالی است که مدیران دستگاههای اجرایی در مدیریت اجرایی به ید واحده تبدیل‌ شدند لذا با توجه به تنش های اجتماعی موجود که دشمن شاد کن می باشد وجود دارد خلق چنین حماسه ای توسط مدیران دستگاه های اجرایی و بویژه سپاه ارتش بسیج قابل تقدیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: در حوزه پیشگیری مدیریت بحران در گذشته می بایست وارد موضوعات مهم این چنینی میشدیم به طوریکه می بایست سندی در جهت تامین منابع مالی جهت مقابله با سیل و سیلاب تهیه تنظم می شد.

نظری تصریح کرد :در استان های گیلان گلستان از منابع اعتباری سیل و سیلاب استفاده می کنند اما در استان مازندران متاسفانه این مهم مغعول ماند لذا با تلاش های استاندار مازندران  و تکلیف ،دستوری که برای شرکت آب منطقه ای تعیین نمودند سند سیلاب استان مازندران تهیه و در جلسه شورای برنامه ریزی استان در بهمن ماه گذشته تصویب شد و بدین ترتیب از ردیف ملی بودجه سال ۱۳۹۸ استان مازندران می تواند از منابع ملی سیل و سیلاب بهره مند گردد که در جلسه ماه گذشته مدیریت بحران که با حضور رئیس جمهور و معاون اول  برگزار گردید بر عملی شدن این موَضوع تاکید جدی صورت گرفت.

وی افزود : پیش بینی می گردد در سال های آتی مشکلات ناشی از سردهانه و سیلاب رودخانه ها کمتر  گردد و از ۱۲ شهرستان که درگیر سیل بودند شهرستان بابل (محور گلوگاه فیروزجا) و شهرستان نکا (محور هزارجریب) در اولویت قرار دارد و ردیف اعتباری مناسب  برای این دو محور اختصاص داده شده است.

لذا براساس تکلیفی که به سازمان مدیریت برنامه ریزی استان و کمیته برنامه ریزی در شهرستان ها اعطا گردید استاندارد سازی و مدرن سازی سردهنه کشاورزی می باشد که می بایست فرمانداران در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها لحاظ نمایند.

وی همچنین گفت : این مطالعات از چند منظر کمک حال شهرداری ها می باشد به طوریکه هم‌ می توانند از ردیف منابع ملی اعتبارات لازم را کسب کنند و در حوزه بازآفرینی شهری هم می تواند سبب تصویب محدوده ها  گردد و  کمک های لازم‌ را دریافت کنند.

سید محمد نظری افزود :در حوزه بازآفرینی شهری ظرفیت های مناسبی جهت کمک به شهرداری ها وجود دارد  که در همین راستا  در شهرهای کوچک ساخت ساز و احیای بافت ها با تسهیلات کم بهره  به متقاضیان جهت ساخت ساز پرداخت می گردد و در حوزه نظام مهندسی از تخفیفات لازم برخوردار می شوند.

وی در پایان یادآور شد :اعطای قیر رایگان به شهرداری ها از جمله اقداماتی می باشد که اداره کل راه و شهرسازی استان‌ مازندران نسبت‌ به انجام آن تاکید ویژه ای دارد لذا انتظار می رود شهرداران در این امر پیش گام و پیش قدم شوند و به همین منظور مطالعات بافت های شهری که از جمله موضوعات مهم محسوب می گردد و از همیت خاصی هم برخوردار می باشد می بایست مورد توجه جدی شهرداران قرار گیرد.