شناسهٔ خبر: 66766 - سرویس بنادر و دریانوردی

اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در مقابله و مواجهه به بحران‌های سیل اخیر

سیل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در سیل اخیر که با سه سامانه جوی قوی از اواخر سال گذشته تا هفدهم فروردین ۹۸ نقاط مختلف کشورمان را تحت‌الشعاع قرار داد، نقش‌بسزایی داشت در در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و همچنین مدیریت ایمنی سفرهای نوروزی داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، با توجه به اخطارهای هواشناسی قبل از سیل گسترده رخ داده در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شمالی و غربی، در بازه زمانی ۱۹ روزه (۲۶ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸)، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه آمادگی لازم را برای مقابله داشته‌اند.

در این گزارش آمده است: در بازه زمانی مذکور که معادل ۲۵ درصد بارش سال آبی کشور در این مدت تامین شده، در مقایسه با مدت مشابه در آمار بلند مدت کشور (۷ درصد)، میزان قابل توجهی است. بیشترین میزان بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، قم، گلستان، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی و مازندران اتفاق افتاده است. از میان اطلاعات حدودا ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی، بیشترین بارش مربوط به ایستگاه‌های کوهرنگ و چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و پس از آن در ایستگاه‌های رامیان و کلاله استان گلستان گزارش شده است. مطابق با آنچه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، از ۲۶ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸ سه سامانه جوی قوی وارد کشور شد که موجب سیلاب، آبگرفتگی و بارش برف در مناطق مرتفع شد. سامانه نخست از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در مناطقی از نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و عمده خسارات در استان‌های گلستان و مازندران به خصوص شهرستان آق‌قلا وارد شد.

سامانه دوم از چهار تا شش فروردین ۹۸ از سمت غرب وارد کشور شد و موجب سیلاب در مسیل‌ها به دلیل باش باران و همچنین اختلاف ترافیک در برخی جاده‌های کوهستانی به دلیل بارش برف شد.

سامانه سوم از ۱۱ تا ۱۵ فروردین در مناطقی از نیمه غربی کشور فعال شد که بیشترین تاثیرات را در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام از خود بر جای گذاشت.

رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان، زیرساخت‌های کشور به ویژه شبکه‌های حمل و نقل را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ لذاضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع هرگونه رخداد مجدد و مقابله در زمان آن صورت پذیرد تا شرایط حمل و نقل جهت امداد رسانی و کمک به آسیب دیدگان فراهم شود.

براساس گزارش مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی مجموعه اقدامات حوزه بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه در انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین مقابله با رخداد ناشی از وقوع سیل در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۷ فروردین به شرح زیر است:

  • ایجاد خطوط تماس اضطراری خدمات ایمنی دریایی (شماره ۱۵۵۰) و تخصیص شماره گویای (۳۱۱۱) در بندر شهید حقانی برای پاسخگویی به مسافران دریایی
  • انجام هماهنگی بین بخشی با دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها، دریابانی، شیلات، مناطق آزاد تجاری – صنعتی و...

مدیریت ایمنی سفرهای دریایی از جمله:

  • پایش مستمر دریا و شرایط جوی و پیشگیری از انجام سفرهایی دریایی در شرایط ناایمن
  • بازرسی و کنترل دقیق ایمنی شناورها در حوزه‌های صیادی، تجاری و تفریحی
  • انجام گشت‌های منظم دریایی به منظور خدمات‌رسانی مطلوب به ویژه به مهمانان نوروزی
  • بازدید و بازرسی‌های روزانه از سازه‌ها و شناورها به منظور رعایت الزامات ایمنی
  • عملیاتی شدن ناوگان دریایی برای عبور از شرایط بحرانی توفان

انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه مدیریت بحران در بنادر از جمله:

  • مهاربندی تجهیزات عملیاتی بر روی اسکله‌ها
  • مهار ایمن شناورها و لنج‌ها
  • تامین زیرساخت‌های ضروری از جمله برق، آب، بسترهای اینترنت و اینترانت، ارتباطات و...
  • تامین تجهیزات واکنشی برای حوادث آب گرفتگی، توفان، حریق و...

همکاری در زمینه حوادث سیل در استان‌های بندری از جمله:

  • اعزام ۱۵ فرورند قایق موتوری در حادثه سیل استان گلستان و توزیع جلیقه‌های نجات بین مردم
  • آمادگی و بکارگیری امکانات و اماکن بندری برای اسکان اضطراری مهمانان نوروزی در شرایط نامساعد جوی
  • اعزام تجهیزات و ماشین آلات سنگین از جمله لودر به منظور ایجاد خاکریز و سیل‌بند در بنادر خرمشهر و آبادان و اروندکنار
  • ارایه خدمات رفاهی و اسکان، تامین غذا، آب و مایحتاج ضروری، خدمات درمانی و سایر خدمات از قبیل تعمیر رایگان خودرو در بنادر از جمله بندر امام خمینی (ره)