شناسهٔ خبر: 66840 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد؛

نگاه ویژه سازمان بنادر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در توسعه اقتصاد و کسب و کار دریایی / ایجاد ۴۹ موج‌شکن چند منظوره با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان/ پرداخت ۳۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در تجهیز حمل و نقل دریایی

منصور آرامی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی مطلبی نیست که تعریفی جدا از دیگر تعاریف داشته باشد. همه سازمان‌ها، مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به مسئولیت‌های اجتماعی توجه دارند و این مساله در کنار کارکنان خودشان جزو وظایف مهم‌شان به شمارمی رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دريانوردي، منصور آرامی با حضور در برنامه «صبح با خبر» درخصوص مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی این سازمان با اشاره به روز ملی خلیج فارس و تبریک آن به همه هموطنان و ساحل‌نشینان این خلیج اظهار کرد: مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی مطلبی نیست که تعریفی جدا از دیگر تعاریف داشته باشد. همه سازمان‌ها، مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به مسئولیت‌های اجتماعی توجه دارند و این مساله در کنار کارکنان خودشان جزو وظایف مهم‌شان به شمارمی رود.

وی افزود: این مسئولیت درخصوص افرادی است که مراجعه‌کننده به سازمان بوده و یا ذی‌نفع هستند. محیط زیست اطراف سازمان و همه کسانی که در اطراف سازمان بنادر و دریانوردی هستند در زمره این مسئولیت‌های اجتماعی هستند. در این میان از همه مهم‌تر مردمی هستند که در اطراف بنادر و محل‌هایی قراردارند که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی آنها شناخته می‌شود. دراین خصوص بحث مسئولیت‌های اجتماعی درخصوص مردمی است که در اطراف بنادر کوچک و بزرگ و همچنین سواحل خلیج فارس یا دیگر نقاط کنار دریا حضور دارند و اقداماتی است که سازمان بنادر به عنوان متولی حاکمیت بر دریاها انجام می‌دهد.

 آرامی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث سیاست‌های جمعیتی و ابلاغی که ایشان داشتند، تصریح کرد: بند ۱۰ ابلاغ مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی جمعیت به این موضوع اشاره دارد که تمرکز جمعیت در مناطق دورافتاده به ویژه در سواحل و جزایر خلیج فارس با ایجاد زیرساخت‌ها در این محل‌ها باشد.

وی افزود: به هرحال در سواحل شمالی خلیج فارس به جز دو، سه شهر بزرگ بقیه مردم در روستاها مستقر هستند. به همین خاطر سازمان بنادر خودش را در قبال این مردم که در سواحل زندگی می‌کنند، مسئول می‌داند و خدماتی که ارائه می‌کنند در راستای معیشت و زندگی‌شان ازدریاست تا اقتصادشان تامین شود.

وی ادامه داد: دریا برای این مردم یک نعمت است و باید شرایط بهره‌گیری بهینه از این نعمت برای‌شان فراهم شود. در همین زمینه در راستای فرمایش مقام معظم رهبری اقداماتی باید در ساحل هزار کیلومتری خلیج فارس و در کل در همه سواحل ما و همچنین در ۵۸۰۰ کیلومتر جزایر و دریاهای ایران شرایط به نحوی تامین شود که جمعیت به این مناطق رفته و از خلیج فارس بهره ببرند.

این مقام مسئول در سازمان بنادر ودریانوردی تاکید کرد: در بخش دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم بیانیه ایشان استفاده از ظرفیت‌های به جا مانده است. همان‌طور که می‌دانید ظرفیت خلیج‌فارس و در کل دریاها برای ایران یک مساله مهم است. در همین خصوص باید بپذیریم که بسیاری از سواحل کشورمان که می‌توانند قطب جمعیتی ما باشند خالی از سکنه هستند واین یعنی زیرساخت مناسبی ندارد تا جمعیت در آنجا مستقر شود. در همین خصوص سازمان بنادر و دریانوردی خودش را متولی می‌داند که توجه ویژه‌ای به ساحل‌نشینان داشته باشد تا جمعیت به آنجا رفته و با ایجاد یک منطقه آباد و عملیات توسعه‌گری زندگی و کسب و کار داشته باشند.

ارائه تسهیلات در توسعه کسب و کار دریایی

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده گفت: در این حوزه کارهای زیادی انجام شده است. یکی از این موارد ارائه تسهیلات به مردمی است که در این مناطق زندگی می‌کنند. این تسهیلات برای حمل و نقل دریایی و تجهیزاتی است که مربوط به کسب و کار دریایی می‌شود. به عنوان مثال در مورد شناورهایی که آنجا مستقر هستند که یا خود مردم خریدند و یا از سازمان تسهیلات گرفند امکانات، فضا و ایمنی باید ارائه دهیم.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری دریایی چند سالی است که در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته تا با تردد مسافر اشتغال ایجاد شود. دراین زمینه توجه ویژه به بنادر کوچک جزو مواردی است که سازمان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود به آن اهمیت می‌دهد. سازمان بنادر یک سازمان اقتصادی درآمد و هزینه‌ای است و از محل منابع عمومی از سوی دولت بودجه‌ای به آن تخصیص داده نمی‌شود. به همین واسطه سازمان بنادر از درآمد بنادر بزرگ در توسعه بنادر کوچک بهره می‌برد.

وی افزود: یکی دیگر از موارد توجه به معیشت، زندگی، اقتصاد و آسایش مردم است و سازمان بنادر حتی در مناطق ذکرشده اگر کاری در حوزه فعالیتش نبوده به عنوان یک الزام در بحث مسئولیت‌های اجتماعی ورود کرده است تا کار پیش برود.

پرداخت ۳۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در توسعه و تجهیز ناوگان دریایی

منصور آرامی در زمینه اینکه کدام مناطق در سواحل شمالی خلیج فارس نیازمند ایجاد زیرساخت بوده و چه نیازهایی بیش از بقیه باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: هزار کیلومتر ساحل در شمال خلیج‌فارس یک ظرفیت و پتانسیل خوب برای زندگی و توسعه‌یافتگی در آن ایجاد کرده  و طبیعتا خلیج‌فارس و دریای عمان می‌توانند محور توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشند. این زیرساخت‌ها چه از لحاظ ایجاد جاده، اسکله و بنادر، فرودگاه و ریل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: به عنوان مثال در جزیره هرمز تا وقتی که بندری به شکل امروز نبود و اسکله‌ای وجود نداشت تا شناورها پهلو بگیرند واقعا تردد در آنجا سخت بود و مردم مجبور بودند با قایق‌های غیراستاندارد و غیرایمن تردد داشته باشند. در همین زمینه از وقتی که زیرساخت‌ها رفت و آمدها راحت بوده و با ایجاد دانشگاه در آنجا در ایام نوروز هم شاهد حضور گردشگران زیادی در این جزیره هستیم.

وی ادامه داد: در این خصوص مهمترین مساله زیرساخت‌های ارتباطی است که وقتی ایجاد و تسهیلات ارائه شود مردم می‌توانند زندگی راحت‌تری داشته باشند. در این خصوص سازمان بنادر و دریانوردی وظایف خودش را در جاهای مختلف ایجاد کرده و با ساخت آنها باعث شده تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

نوسازی و توسعه حمل و نقل دریایی و میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط سازمان بنادر و دریانوردی موضوع دیگری بود که معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه تصریح کرد: یکی از مسائلی که سازمان بنادر و دریانوردی خودش را موظف به انجام آن می‌داند توسعه و رونق حمل و نقل دریایی است که عمده تمرکزش روی مرزنشینان، ساحل‌نشینان و بومیان مناطقی است که سازمان روی آنها در راستای توسعه یافتن تمرکز کرده است. در این خصوص سازمان از اعتبارات خودش بهره می‌برد و در همین زمینه بخشی از درآمد را در بانک‌ها سپرده کرده تا با تفاهمنامه‌های موجود به افراد یا شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل تسهیلات دهد. این مسائل همچون مسافرگیری، گردشگری، لجستیک و سرمایه‌گذاری در بنادر در حوزه حمل و نقل دریایی مواردی است که توجیه اقتصادی برای سازمان نداشته اما مهم است.

وی افزود: این موضوع مهم است چون مردم به انجام آن‌ها علاقه‌مند هستند و سرعت بخشیدن به آن‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم موثر باشد. از سال ۸۰ که وجوه اداره شده در بانک‌ها سپرده تا تسهیلات ارائه شود مبالغ زیادی به بانک‌ها معرفی شدند. حدود ۷ هزار میلیارد ریال در این چند سال به بانک‌ها معرفی شدند که ۳۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات داده شده و پروژه‌های زیادی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

آرامی ادامه داد: در حال حاضر ۵۸ شناور مسافری در خلیج فارس تردد داشته و مسافر جابه‌جا می‌کنند که ۲۷ شناور از محل وجوه اداره شده تسهیلات گرفته‌اند و دیگر از شناورهای غیراستاندارد و قایق موتوری‌های کوچک خبری نیست. در جزیره قشم اسکله گردشگری ایجاد شده است که در آنجا هم قایق‌ها به شناورهای استاندارد تبدیل می‌شوند. تقریبا به ۸۰ شناور خدماتی تسهیلات داده شده که نوسازی و استاندارد شده‌اند. در مجموع این تسهیلات باعث رونق صنعت دریایی در سواحل کشورمان شده است.

وی افزود: در همین زمینه تمام کارخانه‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ کشتی‌سازی که در سواحل و جزایر خلیج‌فارس حضور دارند عمدتا از محل همین وجوه اداره شده که در اختیار مردم قرار داده‌ایم با آنها قرارداد بسته و این صنعت فعال شده است. در سال ۹۷ شاهد معرفی۲۵۰ میلیارد تومان به بانک‌ها بودیم و این مساله به عنوان یکی از الزامات سازمان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی و سرعت بخشیدن به توسعه اشتغال در حمل و نقل دریایی انجام گرفت است.

معرفی ۲۲۰ طرح و تخصیص اعتبار از سال ۱۳۸۰

آرامی در خصوص اینکه حداکثر و حداقل تسهیلات در طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها چقدر پیش‌بینی شده است، گفت: در سازمان بنادر و دریانوردی ما حداقل و حداکثر نداریم و تسهیلات بسته به طرح است که درصد آن بین ۵۰ تا ۸۰ درصد معمولا پرداخت می‌شود. اگر بخواهیم مجموعی از طرح‌ها داشته باشیم از سال ۸۰ تاکنون حدود ۲۲۰ طرح ارائه شده و از اعتبار و تسهیلات بهره برده‌اند.

وی افزود: در سال ۹۸ هم همچون سال گذشته همان عدد یا بیشتر را پرداخت خواهیم کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. طرح اگر توجیه اقتصادی داشته و کارشناسی فنی شده باشد، بین ۵۰ تا ۸۰ درصد به آن پرداختی خواهیم داشت. اولویت این طرح‌ها هم در بحث گردشگری، مسافری، آموزشی، خدماتی، سرمایه‌گذاری، نوسازی ناوگان فرسوده هستند و به آنها کمک می‌شود.

ایجاد ۲۰ پست اسکله طی دو، سه سال اخیر و طرح توسعه ۱۳ اسکله جدید

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص اسکله‌های گردشگری در کشور اظهار کرد: طی دو، سه سال گذشته اسکله گردشگری به این مفهوم کنونی نداشتیم و از اسکله‌های موجود به صورت غیراستاندارد بهره برده می‌شد. طی دو، سال اخیر تقریبا ۱۰ اسکله گردشگری یعنی ۲۰ پست اسکله ایجاد شده و اعتبار این پروژه‌ها حدود ۵.۶ میلیارد تومان است.

وی افزود: در اواخر سال ۹۷ طرح ساخت ۱۳ فروند اسکله آغاز شده که همچنان تداوم داشته و این ۲۶ پست اسکله در سواحل شمالی خلیج‌فارس، جزایر قشم، جاسک، میناب، روستاهای جزیره قشم در نظر گرفته شده که مردم علاقه‌مند به حضور در این مناطق بودند تا از مکان‌هایی همچون ساحل و جنگل حرا دیدن داشته باشند. این اسکله‌ها ایجاد شده و تا دو، سه ماه آینده وصل خواهند شد.

آرامی ادامه داد: درخصوص اسکله‌های گردشگری تاکید ویژه‌ای روی ایجاد اشتغال وجود دارد تا شاهد رونق در آن مناطق باشیم. بسیاری از روستاهایی که ما به آن‌ها سر می‌زنیم و در آن‌ها بحث تردد دریا نیست این اسکله‌ها سبب شده‌اند اقامتگاه‌های بومی ایجاد شده و غرفه‌های ارائه خدمات احداث شود تا شاهد حضور گردشگران با اتوبوس و خودروها در آن‌ها باشیم. به این طریق به شکل مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است و در شرایط امروز نرخ ارز که امکان سفرهای خارج از کشور کمتر شده این سواحل توانسته‌اند محلی برای سپری کردن تعطیلات باشند. در بندر امام خمینی و بوشهر و دیگر مناطق هم موضوع گردشگری و ایجاد اسکله‌ در این زمینه در دستور کار بوده و ایجاد آنها تداوم دارد.

احداث ۴۹ موج شکن چند منظوره با هزینه ۵۰۰ میلیارد تومان

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر در ارتباط با طرح احداث موج شکن های چند منظوره در خلیج فارس اعلام کرد: بخش اصلی فعالیت های سازمان بنادر متوجه بنادر بزرگ تجاری کشور است. با این حال بسیاری از بنادر محلی کوچک با کاربری های مختلف نیز در سواحل خلیج فارس وجود دارد که برای مردم محلی حائز اهمیت هستند و از این رو رسیدگی به آنها به عنوان بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر سازمان بنادر ۴۹ موج شکن چند منظوره را در مناطق ساحلی با هزینه ای در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان احداث کرده است. مجموع طول این موج شکن ها ۴۷ کیلومتر بوده و مورد بهره برداری مردم محلی در مناطق مختلف قرار گرفته است. در حدود ۳۰ بندر کوچک نیز در استان های خوزستان ، بوشهر و هرمزگان قرار دارد که سازمان بنادر به عنوان بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی خود در حال ارائه خدمات و تسهیلات به آنها است.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در بحث اقدامات انجام گرفته در مباحث زیست‌محیطی در این مجموعه اظهار کرد: در زمینه ایمن‌سازی در حوزه بنادر و دریانوردی هم برای مسافر و هم برای شناورها و همچنین درخصوص محیط زیست دریاها یک معاونت وجود دارد که خدمات داده و در زمینه جلوگیری و پیشگیری فعالیت می‌کند. در ایام نوروز ۶ میلیون مسافر جابه‌جا شدند و هیچ حادثه‌ای را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: همه مجموعه‌ها آماده بودند و جدای اینکه هیچ حادثه‌ زیست محیطی به وجود نیامد، شناورهای امداد و نجات در همه بنادر مستقر و فعال بودند. هر حادثه‌ای چه در حوزه زیست‌محیطی و انسانی در صورت وقوع با حضور به موقع نیروهای امداد حاضر شده و خدمات ارائه دادند. این خدمات حتی به شناورهای خارجی هم ارائه شد و سازمان بنادر درخصوص دریاها هرآنچه اتفاق بیفتد الزام دارد خدمات ارائه دهد و کارش را به بهترین شکل پیش می‌برد.