شناسهٔ خبر: 66846 - سرویس ریلی

رئیس دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد:

تاثیر مستقیم توسعه ریلی بر کاهش سوانح جاده‌ای در یک دهه گذشته

جبار علی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در همایش ایمنی راه‌آهن تصریح کرد: تعداد تلفات رانندگی در سال ۸۴ حدود ۲۷ هزار نفر بود که در پی تلاش راه‌آهن و افزایش سهم جابه‌جایی مسافر تعداد تلفات بعد از گذشت بیش یک دهه به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش یافت.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در همایش ایمنی در راه‌آهن که صبح امروز در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد با اشاره اهمیت و مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی در حوزه ایمنی حمل‌ونقل اظهار داشت: امیدواریم برگزاری همایش امروز موجب ارتقا جایگاه حمل‌ونقل ریلی در کشور شود.

وی افزود: افق ایمنی شرکت‌های ریلی در جهان چشم انداز صفر (zero killed) است. اما در حمل‌ونقل جاده‌ای تعداد تلفات رانندگی کمی درشت تر است که این آمار در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست.

ذاکری با اشاره به جان‌باختن ۷۶ نفر بر اثر وقوع سیلاب اخیر گفت: همانطور که مشاهده شد تمامی ارکان نظام دست به دست هم دادند تا معضلات را برطرف کنند. اما در جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی مطرح شد که ایمنی مغفول مانده است به طوریکه اگر طی ۸ روز ۷۶ نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند اما به طور میانگین روزانه ۴۵ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه « مزیت اصلی حمل‌ونقل ریلی به حد اقل رسیدن تلفات ناشی از حوادث رانندگی است» گفت: تعداد تلفات رانندگی در سال ۸۴ حدود ۲۷ هزار نفر بود که در پی تلاش راه‌آهن و افزایش سهم جابجایی مسافر تعداد تلفات بعد از گذشت بیش از یک دهه به حدود ۱۶حدود  هزار نفر کاهش یافت.

وی با طرح این سوال که «اگر به دنبال کاهش تعداد تلفات رانندگی به زیر ۱۰ هزار نفر  باشیم چه برنامه‌ای برای جذب مسافر می‌شود ارائه کرد؟» ادامه داد: چنین برنامه‌‌هایی در جهان با عنوان برنامه‌‌های استراتژیک راه‌آهن در قبال بخش‌های مختلف مانند حمل‌ مواد خطرناک مطرح می‌شود.

ذاکری با اشاره به نقش گلوگاه‌ها در ایمنی حمل‌ونقل ریلی نیز بیان داشت: اکثر کشور‌ها از جمله استرالیا برنامه‌های استراتژیک ۱۰ ساله  برای گذرگاه‌های همسطح در دو بخش «کاهش تعداد گذرگاه‌ها» و «ایمن سازی گذرگاه‌ها» دارند. این در حالی است که کشور انگلیس ۱۰ برابر و استرالیا  ۲۰۰ برابر ایران گذرگاه دارد اما تعداد سوانح واقع در گذرگاه‌های ایران ۸ برابر متوسط جهانی است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: تجدید ساختار ایمنی راه‌آهن به طور تدریجی در حال انجام است و برون سپاری و انتقال بخش‌های غیر حاکمیتی نیز به تغییر ساختار کمک کرده است. اما شاید انتقال بخش ایمنی راه‌‌آهن به وزارت راه و شهرسازی به صلاح راه‌آهن نباشد.

دبیر کمیته علمی همایش ایمنی راه‌آهن در پایان یادآور شد: همایش ایمنی راه‌آهن در سه بخش مقالات، نوآوری و تجربیات بیان می‌شود و تا کنون ۳۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۱۰ مقاله امروز ۸ اردیبهشت ماه ارائه و یک پنل تخصصی به نام مخاطرات طبیعی اجرا می‌شود.