شناسهٔ خبر: 66879 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد

توافق ایران و ترکیه برای راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا / صف‌های طولانی کامیون‌ها در بازرگان می‌شکند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به توافقات صورت گرفته در هشتمين اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و ترکیه در بخش ریلی گفت: توسعه تبادلات برای ترانزیت به آسیای میانه و اروپا، برقراری خط ریلی تهران-آنکارا، پیگیری توافقنامه‌ سه جانبه اسلام‌آباد-تهران-استانبول،‌ ایجاد خط‌آهن جدید برای گسترش ترانزیت بین دو کشور مورد مذاکره و توافق قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی هشتمين اجلاس کمیسیون حمل‌ونقلی ایران و ترکیه اظهار داشت: برگزاری این اجلاس پس از هفت سال  در این برهه از زمان و با گذشت چهار ماه از اجلاس همکاری‌های دو کشور در آنکارا برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری این اجلاس حامل پیام  مشخص و نشانگر پیام رهبران  دو کشور  برای توسعه همکاری‌ها است و زمینه تحقق هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو کشور را دست یافتنی می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نقش وزاری حمل‌ونقل دو کشور را در تسریع و تسهیل روابط حمل‌ونقلی موثر دانست و گفت: در این اجلاس بر روی هر چهار محور حمل‌ونقل تفاهمات ارزشمندی امضا شد که یکی از آن‌ها شبانه روزی کردن مرزها، ایجاد قابلیت شکست صف‌های طولانی کامیون‌ها پشت مرز‌ها و ایجاد تردد روان در مرز‌های بازرگان و گوربلاغ است.

اسلامی با اشاره به توافقات حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز بیان داشت: توسعه تبادلات برای ترانزیت به آسیای میانه و اروپا، برقراری خط ریلی تهران-آنکارا، پیگیری توافقنامه‌ سه جانبه اسلامآباد-تهران-استانبول،‌ ایجاد خط‌آهن جدید برای گسترش ترانزیت در حوزه حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور مورد مذاکره و توافق قرار گرفت.  

وی با بیان اینکه در راستای احیا و ایجاد ظرفیت در حمل‌ونقل ریلی دو کشور، باید کمیته‌های کارشناسی در سطح راه‌آهن‌های دو کشور شکل بگیرد.،‌افزود: توسعه همکاری‌های دریایی و بندری همچنین هوایی را از جمله سایر موارد مورد توافق دو کشور عنوان کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم مهمترین تفاهم صورت گرفته در هشتمین اجلاس هماهنگی‌های حمل‌ونقل ایران و ترکیه را تشکیل کمیته‌های تخصصی در فواصل زمانی کوتاه تر عنوان کرد و گفت: علاوه بر افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه جاده‌ای،‌راه‌اندازی خط جدید ریلی برای افزایش حجم ترانزیت کالا از دو کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.