شناسهٔ خبر: 66906 - سرویس جاده‌ای

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

جزئیات فعالیت ستاد ایمنی حمل‌و‌نقل در وزارت راه و شهرسازی

شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ایمنی صنعت حمل‌و‌نقل متشکل از گزینه‌های مختلفی است که دربرگیرنده سازندگان وسایل نقلیه‌، بهره‌برداران و ارائه‌دهندگان خدمات، مالکان وسایل نقلیه، رگولاتورها‌، فرهنگ عمومی جامعه و بسیاری موارد دیگر است که باید همه این گزینه‌ها در کنار هم و به موازات یکدیگر توسعه و ارتقا یابند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی در هفته ایمنی حمل‌و‌نقل در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرروت ارتقای ایمنی و تلاش برای کاهش سوانح حمل‌و‌نقل اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دستور وزیر راه و شهرسازی، ستاد ایمنی حمل‌و‌نقل جمهوری اسلامی ایران با ماموریت ارتقای ایمنی حمل‌و‌نقل از طریق بررسی علل وقوع سوانح ، ارائه توصیه‌نامه‌ها،‌ ترویج ایمنی و پیشگیری از وقوع سوانح با استفاده از رویکرد کاهش ریسک در وزارت راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایمنی صنعت حمل‌و‌نقل متشکل از گزینه‌های مختلفی است که دربرگیرنده سازندگان وسایل نقلیه ، بهره‌برداران و ارائه‌دهندگان خدمات، مالکان وسایل نقلیه، رگولاتورها ، فرهنگ عمومی جامعه و بسیاری موارد دیگر است که باید همه این گزینه‌ها در کنار و به موازات یکدیگر توسعه و ارتقا یابند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : در حال حاضر ، برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل این ستاد با مشارکت همه سازمان‌های تابعه و رگولاتور در هر یک از شیوه‌های حمل و نقل در حال انجام بوده و هیأت امنای این ستاد از نمایندگان ارشد نهادها و سازمان‌های ذ‌ی‌ربط در حوزه بررسی سانحه در سطح کشور تشکیل خواهد شد.

آدم‌نژاد در تشریح ضرورت تشکیل این ستاد بیان کرد : بررسی سوانح با هدف کشف علل و به منظور عدم تکرار سوانح مشابه در آینده انجام می‌شود و این فرآیند به منظور پیدا کردن مقصر سانحه انجام نمی‌شود . این موضوع نمایانگر کارکرد اصلی چارچوب بررسی سوانح به عنوان ابزاری جهت حفظ و ارتقای ایمنی حمل‌و‌نقل است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : ارتقای ایمنی در دنیا همواره به واسطه کشف علل ناقض ایمنی صورت گرفته و این موضوع از طریق بررسی دقیق سوانح و حوادث شکل می‌گیرد ؛ همین امر سبب شده است برخی کشورها با تمرکز بر این امر مبادرت به ایجاد سازمان‌هایی مجزا با ماموریت ایمنی و بررسی سوانح کنند . در حال حاضر اغلب کشورها در دنیا ساختار بررسی متمرکز سوانح را در کشورهایشان ایجاد کرده‌اند که عملکرد مؤثر آن موجب کاهش قابل توجه آمار وقوع سوانح شده است.