شناسهٔ خبر: 66923 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

تدوين آيين‌نامه مقاومت ساختمان‌ها و ابنيه فنی در مقابل سيل، ضروری و راه‌گشا است

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده عنوان کرد: تدوين آيين‌نامه مقاومت ساختمان‌ها و ابنيه فنی در مقابل سيل با همكاری سازمان‌های مسئول، برای ارتقای تاب‌آوری كشور بسيار راه‌گشا و ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که در آيين افتاحيه يازدهمين كنگره ملی عمران سخن می‌گفت، با ابراز خرسندی از برگزاري اين رويداد علمي مستمر، ضروري و مفيد در استان فارس و مشخصا شهر شيراز، پیام تهيت و قدردانی محمد اسلامی وزير راه و شهرسازي به دست اندركاران، برگزاركنندگان و شركت كنندگان در يازدهمين كنگره ملي عمران را ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اهميت مقوله مهندسي و بازبيني مفروضات آن در پهنه كشور، بر تلاش‌هاي ارزنده صورت گرفته در اين زمينه در وزارت راه و شهرسازی، مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و جامعه مهندسي كشور بویژه برگزاري نشست تخصصي درس‌هایی از سيل‌هاي اخير در حوزه راه، ساختمان و شهرسازي در هفته جاري  با حضور بيش از ٥٠٠ نفر از علاقه‌مندان، صاحب‌نظران، اساتيد، پژوهشگران، مسئولين، مديران و معاونين وزارت راه و شهرسازي، وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه در مركز تحقيقات تاکید کرد.

شكرچي‌زاده افزود: با وقوع حوادث طبیعی یا انسان‌ساز نظیر زلزله، سیل و آتش‌سوزی در کشور در سال‌های اخیر نشان داده شده است که ایمنی زیرساخت‌ها در مقابل این حوادث از سطح مناسبی برخوردار نمی‌باشد. این موضوع می‌تواند ناشی از استهلاک زیرساخت‌ها، اشتباهات طراحی، اشکالات در اجرا، نحوه نگهداری و همچنین در مورد سیل، وجود بارش‌های شدید بدلیل تغییرات اقلیمی با دوره‌های بازگشت طولانی‌تر از مفروضات طراحی است.

وی ادامه داد: ارزیابی واقع‌بینانه نشان می‌دهد، آسیب‌پذیری ابنیه فنی و زیرساخت‌ها در مواجهه با حوادث طبیعی در سطح بالا در کشور ما قرار دارد. به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر اگرچه آثار خرابی آنها هنوز به انتها نرسیده و کاملاً برآورد نشده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۶۰۰ پل و افزون بر ۱۲ هزار کیلومتر راه آسیب دیده است و خسارت‌ها در این حوزه بیش از ده هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در آيين افتاحيه يازدهمين كنگره ملي عمران، گفت: در شرایط بهره‌برداری متعارف، بودجه سالانه لازم برای نگهداری ابنیه به طور متوسط حداقل یک درصد ارزش آنها است. چنانچه درنظر باشد سطح ایمنی ابنیه با اقداماتی نظیر بهسازی لرزه‌ای یا مقاوم‌سازی و پایدارسازی در برابر سیل‌های محتمل افزایش یابد، باید این بودجه سالانه حداقل دو برابر باشد. نگاه واقع بینانه به شرایط اقتصادی کشور نشان می‌دهد تأمین جامع این منابع مالی در بودجه سالانه کشور تا سال‌های آتی ممکن نخواهد بود. بنابراین براساس مبانی مسلم دانش "مدیریت دارایی" لازم است یک تغییر انگاره در بودجه عملیاتی کشور انجام پذیرد و در سال‌های آتی ثقل بودجه عمرانی بر بهسازی، مقاوم‌سازی و پایدارسازی ابنیه به جای ساخت و ساز جدید ابنیه فنی، باشد.

وی افزود: در حال حاضر آموزش مهندسی کشور در دانشگاه‌ها عمدتاً بر پایه آموزش ساخت و ساز جدید است و اغلب مشاوران و پیمانکاران از دانش و تجربه کافی در بهسازی، مقاوم‌سازی و پایدارسازی برخوردار نیستند و پروتکل‌های نگهداری ابنیه نیز اغلب به روز نبوده و پروتکل‌های موجود هم به نحو مناسب توسط دستگاه‌های بهره‌بردار مورد توجه قرار نمی‌گیرند.ازاین رو به کار بستن اصول دانش "مدیریت سرمایه عمومی" ضرورتاً مدیریت خردمندانه ثروت کشور را به همراه خواهد داشت و بازدهی دارایی‌ها را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

گفتنی است: آيين افتتاحيه يازدهمين كنگره ملي عمران صبح امروز با حضور محمد شكرچي‌زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي به نيابت از مقام عالي وزارت راه و شهرسازي، همچنين عنایت‌ا... رحيمي استاندار شيراز، فرج‌ا... رجبي رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور و نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي، حمید نادگران رئيس دانشگاه شيراز، شوشتري نماينده هيئت امناي برگزاركنندگان كنگره‌هاي مهندسي عمران، احمد انوار دبير يازدهمين كنگره ملي عمران، اسكندرپور شهردار شيراز و جمع قابل ملاحظه‌اي از اساتيد، صاحب نظران، پژوهشگران، دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و مراكز علمي كشور و همچنين مسئولين دستگاه‌هاي اجرايي استان فارس در سالن همايش دانشكده مهندسي عمران دانشگاه شيراز برگزار شد.

در این کنگره، امکان ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه متخصصین دانشگاهی و اصحاب صنعت ساخت و ساز (شامل مشاوران، پیمانکاران و دیگر عوامل ارائه کننده خدمات مهندسی) به شرکت‌کنندگان در کنگره از یک سو و تعامل و تبادل اطلاعات بین مجموعه های دانشگاهی و دست اندرکاران این صنعت در قالب ارائه پنل و كارگاه هاي تخصصي فراهم شده است.