به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد علی حسن زاده در نشست ارزیابی اولین مانور ریلی کانتینری تاکید کرد: موقعیت بندر شهید رجایی به جغرافیایی بسیار ممتاز و راهبردی است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: عمده کسانی که در حوزههای کلان اقتصادی و تجارت کالا فعالیت میکنند، اذعان دارند جمهوری اسلامی ایران در بهترین شرایط جغرافیایی قرار دارد و تبع آن بندر شهید رجایی نیز از جایگاه ممتازی در ترانزیت و صاردارت و واردات کالا برخوردار است.
حسن زاده با اشاره به مطالعات اقتصادی صورت گرفته در خصوص اقتصادی ترین مسافت برای جابه جایی کالا در ایران ۳۵۰ کیلو متر برآورد شده است، گفت: این میزان در آلمان به جهت این که زیرساخت های حمل در این کشور یکپارچه و مطلوب است، ۷۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
معاون امور بندری و اقتصادی خاطر نشان کرد: لازم است با برنامه ریزی اصولی و علمی از موقعیت ممتاز کشور برای ترانزیت بار به آسیای میانه استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه توسعه راهآهن و افزایش سهم ریل در بنادر به معنی به کارگیری روش ارزانتر از جاده است، گفت: هدف ما محدود کردن حمل جادهای نیست چرا که هر شیوه حمل و نقلی، مزیتهای خاص خودش را دارد.
حسن زاده اضافه کرد: ما در نظر داریم از همه ابزاریهایمان جهت استفاده بهینه از بندر به خوبی بهره ببریم.
وی با بیان اینکه هرچه سهم ریل در یک بندر بیشتر باشد، نشان دهنده جایگاه بالاتر آن بندر در میان سایر بنادر هم طراز است، گفت: ایران دروازه ورود اروپا به آسیا از طریق ترکیه است. به عبارت دیگر ایران در فاصله میان دو قاره آسیا - اروپا واقع شده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین توصیه کرد: با طراحی برنامه زمان بندی و مانیفست ریلی و با تشکیل کارگروه و کمیته مشترک بر ای این منظور میتوان مسئولیتهای هر نهاد در پروژه توسعه بندر ریل پایه را احصا و هماهنگیها در این بخش را افزایش داد.