شناسهٔ خبر: 67151 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام:

خسارت ۸۵۰ میلیاردی به محورها و واحدهای مسکونی استان ایلام / خسارت‌های سیل مشروط بر تخصیص بودجه در فصل کاری سال ۹۸ جبران می‌شود

کاظمی علی‌اصغر کاظمی گفت: در موج اول بارش استان که پنجم فروردین رخ داد ۵۰ نقطه از محورهای استان رانش کرد که موجب آسیب‌دیدگی حدود ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی،‌ فرعی و روستایی شد.

علی‌اصغر کاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حسارت سیل‌های اخیر در این استان و اقدامات پیشگیرانه انجام شده در ابتدای فروردین ۹۸ اظهار کرد: اواخر اسفند سال گذشته که اخطارهای هواشناسی دریافت شد بلافاصله از همان موقع شورای هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان با همه مدیران تابع وزارتخانه و فرمانده پلیس راه استان برگزار شد.

وی افزود: در جلسه شورای مدیریت بحران استات با توجه به شرایط نامناسب آب و هوا و احتمال جاری شدن سیل، مقرر شد که اعضای شرکت‌کننده مکلف شدند که در ایام تعطیلات از استان خارج نشوند و همه مدیران حضور داشته باشند. در همین خصوص با توجه به پیش بینی دو موج بارشی شدید در هفته اول و دوم فروردین در ادامه در سومین روز سال جدید جلسه هماهنگی ستاد بحران را تشکیل دادیم. در این جلسه تصمیم گرفته شد که همه نیروها در نقاط آسیب‌پدیر استان همراه با امکانات و ماشین‌آلات مستقر شوند. همچنین لیست کشیک همه پرسنل و تلفن‌های‌شان به دستگاه‌های ذی‌ربط جهت هماهنگی‌های احتمالی ارسال شد.

وی ادامه داد: اعضای ستاد بحران از همان روزهای ابتدایی از جمله مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان، استاندار و معاون عمرانی استانداری و دیگر افراد این ستاد بازدیدی از سدهای استان و مناطقی که ممکن بود به شهر آسیب برساند، انجام دادند. در همین خلال با توجه به ایام نوروز و حضور مسافران نوروزی در استان که در حاشیه رودخانه‌ها، کوه‌ها و جاده‌ها چادر زده بودند، اطلاع‌رسانی حضوری و حتی از طریق صداوسیما، رادیو و پیامک انجام و بابت جاری شدن سیل احتمالی اقدامات لازم جهت جابه‌جایی آن‌ها صورت گرفت.

آسیب ۳۵۰ میلیاردی سیل به واحدهای مسکونی استان

کاظمی در ادامه با اشاره به آسیب‌های وارد شده از سیل اخیر در استان ایلام طی دو مقطع موج بارشی اظهار کرد: در موج اول بارش استان که پنجم فروردین رخ داد ۵۰ نقطه از محورهای استان رانش داشتند که این آسیب دیدگی در حدود ۸۰۰ کیلومتر از محورها صورت گرفت. برآورد اولیه خسارت در آن مقطع ۱۰۰ میلیارد تومان بود. در همین مدت زمانی منازل مسکونی در موج نخست بارش‌ها زیاد آسیب ندیدند چون در این فاصله اقدامات پیشگیرانه انجام شده بود.

وی افزود: از جمله این اقدامات همکاری با شهرداری‌ها از جمله شهرداری ایلام بود که در مناطقی همچون مهران و باند فرودگاه که ۲۳ آبرو به آنجا منتهی می‌شد، سیل‌بند احداث و لایروبی انجام دادیم که خطر سیل را از آن‌ها دور کرد. با این همه در موج دوم بارش‌ها که از یازدهم فروردین آغاز شد دره‌شهر و ماژین با توجه به بارش ۵۶ میلی‌متر در سه ساعت که طی ۲۴ ساعت به ۲۰۰ میلی‌متر رسید و این مساله بی‌سابقه بود، دچار سیل شدند.

کاظمی ادامه داد: به همین واسطه حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی روستایی شهری که ۱۱۰۰ واحد روستایی بودند دچار آسیب‌دیدگی ۵۰ درصدی شدند. در همین خلال ۵۵۰ واحد تجاری و ۸۵۰۰ واحد معیشتی هم به همین شکل آسیب دیدند. همچنین ۱۹۸۰ واحد شهری و روستایی‌مان هم که عمدتا روستایی بودند تخریب کامل شدند و برآورد ۳۵۰ میلیاردی خسارت را به این مناطق در پی داشت که بلافاصله از طریق بنیاد مسکن دوستان مامور شدند که ارزیابی خسارت‌ها انجام و تشکیل پرونده صورت بگیرد.

 خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی به راه‌های استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: موج دوم بارش‌ها در حوزه راه‌های استان هم باعث شد به انضمام ۱۰۰ میلیارد مرحله اول شاهد خسارت ۴۰۰ میلیاردی باشیم که در مجموع با تحت تاثیر قرارداد سه هزار کیلومتر از راه‌های استان ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت را وارد کرد.  با این حال عمده خسارت‌های ما سه پل بالای ۱۰۰ متر بود که تخریب کامل شد.

وی افزود: به جز این سه پل شاهد تخریب ۲۸ دستگاه پل ۱۰ تا ۱۰۰ متر هم بودیم. همچنین  ۱۱۰۰ دستگاه پل بین دو تا شش متر و ۷۰ دستگاه پل شش تا ۱۰ متر هم آسیب دیدگی ۵۰ درصدی داشتند. در همین خصوص ۸۷۸ کیلومتر از راه‌های ما بر اثر موج دوم بارش‌ها که در حدود ۳۰۰ مقطع رانش به وجود آورد، متاثر مستقیم از سیل دوم بود.

وی ادامه داد: بلافاصله اقدامات بازسازی از همان فردای بارندگی روز دوازدهم آغاز و با استقرار در دره‌شهر در یک روز توانستیم در عرض ۲۲ ساعت حدود ۴۸ کیلومتر مسیر از گاومیشان به سمت ماژین را بازگشایی کنیم. کاری بزرگ که شاید در حالت عادی ۲ ماه کار داشت و با این اقدام که بازتاب بسیار مثبتی داشت شرایط را برای حضور نیروهای امدادرسان زمینی فراهم کنیم. شرایط این منطقه به  نحوی بود که ۲۳ روستا را آب گرفته بود و ۷ کانون عشایری با ۱۰ هزار جمعیت را درگیر کرده بود و حتی امکان نشستن هلی کوپتر هم وجود نداشت. خوشبختانه مجموعه اقدامات صورت گرفته و اطلاع‌رسانی‌های مناسب باعث شد که تلفات جانی شکر خدا در این سیل اخیر نداشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: در سیل اخیر استان ۲۲۷ ماشین آلات راهداری، ۱۱۰ دستگاه ماشین آلات پیمانکاران تحت قرارداد با اداره کل راه و شهرسازی استان به همراه ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات بنیاد مسکن درگیر بودند که در مجموع چیزی حدود ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین با همراهی مستقیم همین میزان پرسنل در این ایام خدمت‌رسانی داشتند.

راه‌های استان باز هستند

کاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های استان اظهار کرد: در حال حاضر همه راه‌های استان به جز یکی دو مسیر مثل پل موقت گاومیشان که سازمان راهداری مشغول کار روی آن است، باز هستند. پل وحدت‌آباد که تخریب کامل شده پایه‌هایش در عرض کمتر از دو هفته تمام و با حمل عرشه پل که در حال انجام بوده، آماده آسفالت کردن است که در دو هفته آینده عبور و مرور روی این پل ۱۰۰ متری برقرار خواهد شد.

وی افزود: پل میدان خلف هم که یک پل ۱۰۰ متری است پشت آن دچار آبشستگی شده بود که در مدت ۴۸ ساعت شن‌ریزی آن انجام و مسیر تردد به سمت لرستان و خوزستان برقرار شد. امید به خدا اگر پل وحدت آباد و گاومیشان به اتمام برسد تردد استان لرستان و خوزستان از طریق این محور به استان ایلام برقرار خواهد شد.

بودجه برسد همه خسارت‌ها در فصل کاری جبران می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در پایان درباره بازه زمانی پیش‌بینی شده بابت جبران خسارت‌های سیل اخیر اظهار کرد: در برنامه‌ای که وزارتخانه خواسته بود زمان در نظر گرفته شده سه ساله و تا سال ۱۴۰۰ است. با این حال آن چیزی که در جلسات صورتجلسه شد و تعهد داشتیم چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد برآورد شده است. همچنین یک ۴۰۰ میلیارد هم در دفتر مهندس یعقوبی و مهندس امینی قرار شد کمک کنند که اگر در سال ۹۸ پرداخت شود، تعهد می‌دهیم همه این خسارت‌ها در فصل کاری جبران خواهد شد.