شناسهٔ خبر: 67155 - سرویس بنادر و دریانوردی

دیدار سفیر قزاقستان در تهران با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی/ تاکید طرفین بر توسعه همکاری دریایی و بندری

راستاد دیدار با سفیر قزاقستان در دیدار سفیر قزاقستان در ایران با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دو طرف درباره همکاری‌های مهم و راهبردی حمل‌ونقل و ترانزیت دو جانبه و منطقه‌ای با یکدیگر مذاکره کردند و بر ارتقای سطح روابط دریایی و بندری تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در این دیدار با تاکید بر اینکه توسعه و تقویت ارتباطات و همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف برای تامین منافع ملی دو کشور، نقش اساسی دارد، اظهار داشت: قزاقستان از ارتقای سطح روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با استقبال از حضور و سرمایه گذاری شرکت های قزاقستان در بنادر ایران، به موافقتنامه همکاری کشتیرانی بین دو کشور که دو سالیش منعقد شده است، اشاره کرد و افزود: اجرایی شدن این توافقنامه فرصت خوبی برای توسعه روابط دریایی و بندری است.

اسخت ارازبار سفیر قزاقستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان ظرفیت‌های زیادی برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی و علی الخصوص همکاری دریایی و بندری دارند که باید با همکاری طرفین از این ظرفیت‌ها به نفع دو ملت استفاده کرد.

سفیر قزاقستان در تهران با تأکید بر علاقه این کشور برای سرمایه گذاری و فعالیت بندری و دریایی ایران، به بازدیدهای خود از ظرفیت ها و پتانسیل بندر امیرآباد، بندر شهیدرجایی و بندر چابهار اشاره کرد و اظهار داشت: به طور حتم بررسی و مطالعات کارشناسی در خصوص بهره گیری از این فرصت‌ها در این بنادر را در اولویت قرار خواهیم داد.

این مقام قزاقستانی ادامه داد: با بررسی ها و بازدید میدانی به این نتیجه رسیدیم که این بنادر  نقطه بسیار حائز اهمیت برای کشور ماست و امیدواریم بتوانیم بیش از پیش در راستای روابط حسنه دو کشور خصوصا روابط تجاری گام برداریم و آنرا تقویت کرده و در آینده ی نزدیک شاهد اتفاقات مهم در این زمینه خواهیم بود.

اوراز بای افزود: با توجه به تجربه سرمایه‌گذاری موفق در بنادر چین، بعد از مطالعات انجام شده علی‌الخصوص در زمینه های احداث انبار و سیلو مایل به سرمایه گذاری در بندر چابهار هستیم که در این راستا اقدام خواهیم نمود.

سفیر قزاقستان ضمن ابراز امیدواری و رضایت از عملکرد بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد و ایجاد زیرساخت های بسیار خوب و اراضی پشتیبانی، موقعیت این بنادر را بی نظیر توصیف کرد.

وی افزود: پیرو سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان که  به آن اشاره شد بر خود لازم دانستیم به این بندر سفر کنیم تا ضمن بررسی و سرمایه گذاری در این بندر، زمینه ترانزیت کالا خصوصا غلات را  بررسی کنیم تا با استفاده از توان بندر امیرآباد ترانزیت این کالا ها به کشورهای هدف تسریع و تسهیل شود.

سفیر قزاقستان اظهار داشت: تولید و کیفیت غلات قزاقستان از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس ،عراق و افغانستان همیشه مورد توجه بوده و بهترین مسیر ترانزیت به این کشورها بند رامیرآباد است و ما نیز امیدواریم با توسعه روابط تجاری سهم قابل ملاحظه ترانزیت غلالت را از  این طریق گسترش دهیم.

سفیر قزاقستان در این دیدار همچنین از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای ملاقات با همتای خود و بازدید از ظرفیت های بندری این کشور و شرکت در هفتمین نشست کمیته مشترک همکاری دریایی و بندری دو کشور که قرار است در بندر آکتائو برگزار شود .دعوت کرد.

بنا بر این گزارش، در این دیدار پس از بررسی بندها و مواد توافقنامه صورت گرفته طرفین بر توسعه همکاری دریایی و بندری، جستجو و نجات دریایی، حمل و نقل بار مسافر و حفاظت از محیط زیست دریایی تأکید کردند.