شناسهٔ خبر: 67199 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

اقدامات اساسی فدای تعجیل در فرایند بازسازی نشود/ بازگشایی راه‌های روستایی امتداد رودخانه کشکان تا ۱۰ روز دیگر

رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه نباید اقدامات اساسی فدای تعجیل در فرایند بازسازی شود گفت: جاده‌هایی که در جریان سیل زیرآب قرارداشتند باید به طور کامل نشست کنند، درغیر این صورت با شروع زودهنگام عملیات روسازی، شاهد شکستن و ترک خوردن رویه آسفالتی خواهیم بود.

رضا اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بازسازی راه‌های آسیب دیده بر اثر سیل اظهار داشت: با شروع طرح سفرهای نوروزی ۹۸ بالغ بر ۹۲۰۰ دستگاه انواع ماشین الات سنگین و نیمه سنگین به علاوه ۲۲۰۰ گشت راهداری در آماده باش کامل قرار داشتند که بحران  سیل نیز در جریان طرح سفرهای نوروزی رخ داد که شاهد بودیم ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری با تمام توان و بزاعت خود در صحنه حاضر بودند.

وی افزود: البته چند هزار دستگاه ماشین‌الات در انبارهای ادارات کل استانی به دلیل نیاز مبرم به تعمیرات اساسی متوقف هستند و به دنبال برنامه ریزی برای اورهال کردن اساسی آن‌ها هستیم.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: یک بخشی از وظایف سازمان نگهداری جاری راه‌های کشور است که با همین ماشین‌آلات انجام می‌شود. لذا امکان استفاده از همین ماشین‌آلات برای کارهای سنگین راهداری و راهسازی جهت بازسازی راه‌‌های تخریب شده بر اثر سیل وجود ندارد.

اکبری با بیان اینکه « جاده‌های آب برده باید چندماهی در حالت خاکی به سر برند» تصریح کرد: مادامی که این جاده‌ها به طور کامل نشست نکنند، در صورت انجام هرگونه عملیات روسازی با شکسته شدن و ترک خوردگی آسفالت مواجه خواهیم شد. لذا نباید اقدامات اساسی را فدای تعجیل در اجرای اساسی عملیات بازسازی کرد.

اکبری با اشاره به حجم سیلاب در دو استان لرستان و خوزستان گفت: حجم سیل در این دو استان به قدری سنگین بود که  از ۱۷ استان ماشین آلات به نقاط مختلف این استان‌ها اعزام شد تا بازگشایی راه‌ها در حد برقراری یک تردد موقت ایمن انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل جاری شدن آب در دشت‌های خوزستان تا زمانی که سطح آب در این دشت‌ها فروکش نکند نمی توان میزان خسارت را محاسبه و اقدامی کرد. به همین خاطر برای حفاظت از شهرها و مناطق زیر آب نرفته با استفاده از ماشین آلات سدهای خاکی در طرفین جاده‌ها احداث شد.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در گلستان نیز به دلیل وقوع ناگهانی سیلاب در عرض یکشب تمامی جاده‌ها به زیر آب رفت به همین خاطر عملیات بازگشایی جاده‌ها در جاهایی مانند روستاها و مناطقی که آب فروکش کرده بود، بازگشایی شروع شد.

اکبری با بیان اینکه « اقدامات راهداری در لرستان ۹۵ درصد پیشرفت کرده است» گفت: سیل ناگهانی در عرض ۲۴ ساعت خسارت سنگینی بر جاده‌های استان وارد کرد و با تدبیر رئیس سازمان، بازگشایی هر قسمت به ۱۰ دستگاه ماشین‌آلات محول شد. یک راه دسترسی ایمن برای برقراری ترددها  موقت ایجاد شود.

وی یادآور شد: محور پلدختر به عنوان اصلی ترین جاده استان بازگشایی و آسیب دیدگی دو محور پلدختر به کوه دشت و پلدختر به دره شهر برطرف شده است و در صورت نصب دو پل باقیمانده، این دو محور نیز آماده بازگشایی می‌شوند.

اکبری اظهار امیدواری کرد: طی ۱۰ روز آینده با اتمام نصب پلهای فلزی، همه محورهای روستایی مسیر کشکان به محورهای اصلی متصل و تردد در آنها برقرار خواهد شد.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سفر رئیس سازمان به همراه اعضای کمیسیون عمران به استان گلستان و بازدید از مناطق سیل زده بیان کرد: در جریان آن سفر مشخص شد هر اقدام اولیه که امکان پذیر بود، صورت پذیرفته و برای اقدامات اساسی نیاز به اعتبار و مشخص کرد پیمانکاراست زیرا از عهده ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه و شهرسازی ساخته نیست.