شناسهٔ خبر: 67299 - سرویس مسکن و شهرسازی

جمعیت‌پذیر کردن سواحل خلیج‌فارس و دریای‌عمان جزو سیاست‌های نظام است/ راه‌اندازی ریل و ساماندهی حاشیه‌نشینی چابهار برای جمعیت‌پذیر کردن آن ضروری است

فرزانه صادق مال واجرد فرزانه صادق‌مالواجرد با اعلام اینکه جمعیت پذیرکردن سواحل مکران جزو سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که ادامه می‌یابد، گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی که برای طرح ویژه چابهار تهیه می‌شود بر اساس مطالعه و اتصال آن به طرح جامع شهر چابهار است.

فرزانه صادق‌مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین سیاستگذاری‌های شورای‌عالی شهرسازی برای جمعیت‌پذیر کردن سواحل مکران در جنوب کشور به ارایه توضیح پرداخت.

صادق‌مالواجرد با تاکید بر این مطلب که جمعیت‌پذیر کردن سواحل مکران جزو سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق آن در دستور کار است، گفت: اقدامی که در خصوص سواحل خلیج‌فارس و دریای‌عمان انجام شده است طرح ویژه مکران است. در طرح ویژه مکران، سیاستگذاری‌ها، استراتژی‌ها، راهبردها و البته اقدامات کلان هم پیش‌بینی شده است. این طرح مصوبه کلی را از شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گرفته است و در حال حاضر در کمیته تخصصی طرح‌های فرادست بررسی و اعلام نظر شده و در نهایت با جمع‌بندی استان، جزییات آن ابلاغ می‌شود.   

فرزانه صادق‌مالواجرد تصریح کرد: از آنجاییکه ریل‌گذاری اقدامات با پشتوانه مطالعه، طرح و برنامه است قطعا ادامه خواهد یافت زیرا جمعیت‌پذیر کردن سواحل مکران جزو سیاستگذاری‌های کلان کشور است.

معاون معماری و شهرسازی شهر چابهار را شهری استراتژیک برای کل ایران خواند و با برشمردن ویژگی‌هایی از جمله کنار دریابودن، منطقه آزاد بودن آن شهر، افزود: در خصوص شهر چابهار، ساماندهی به این شهر از نظر سکونتگاه‌های غیررسمی اهمیت داشت و از این منظر و برای ساماندهی به سکونتگاه های غیررسمی وارد شدیم که نهایتا به توافق‌نامه چند جانبه نیز ختم شد.

ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار

صادق‌مالواجرد ورود معاونت معماری و شهرسازی را از جهت ساماندهی به سکونتگاه‌های غیررسمی پراهمیت برشمرد و اعلام کرد: معاونت معماری و شهرسازی ورود پیدا کرد تا ساماندهی از کمپ تا رمین که حاشیه شهر چابهار است چگونه به بهترین نحو انجام شود. این ساماندهی طی یک طرح ویژه‌ای انجام می‌شود که بر اساس آن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری اصلی و شرکت بازآفرینی شهری و سازمان ملی زمین و مسکن بنا بر ماموریتی که دارند از دیگر مجریان اجرای این طرح به شمار می‌روند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به موازات ساماندهی حاشیه‌نشینی‌های چابهار، خدمات متناسب با آن در نظر گرفته می‌شود، گفت: هرگونه جابه‌جایی در شهر چابهار باید طبق طرح و برنامه اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: طرح جامع شهر چابهار در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است. سیاست‌های طرح جامع و پهنه بندی حریم توسعه در طرح جامع ملاک عمل اقدام مشاوری شده است که طرح حاشیه نشینی چابهار را تدوین می کند. بنابراین کلیه برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی که برای طرح ویژه چابهار تهیه می‌شود بر اساس مطالعه و اتصال آن به طرح جامع شهر چابهار است.

مطالعه راه‌اندازی خطوط ریلی چابهار

صادق‌مالواجرد وجود ریل و راه‌اندازی ریل را به موازات ساماندهی حاشیه‌نشینی چابهار برای جمعیت‌پذیر کردن آن شهر، ضروری دانست و گفت: وجود ریل در آن منطقه از کشور هم به جهت حمل بار و هم مسافر ساکن و گردشگر، اهمیت فراوان دارد.

وی حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی را در وزارتخانه به عنوان سکاندار وزارتخانه بزرگ راه و شهرسازی برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در جمعیت‌پذیرکردن سواحل مکران و ساماندهی آن منطقه حائز اهمیت خواند و گفت: با آمدن مهندس اسلامی به وزارتخانه راه و شهرسازی این اتفاق افتاد که همه زیرمجموعه‌های وزارتخانه با همدیگر به طرح یکپارچه‌ای در خصوص چابهار دست یابند. بدین معنا، ریل، بندر، شهر و جاده همه با هم و در کنار هم در طرح ویژه که منطبق با سیاست‌های طرح جامع چابهار است، دیده می‌شوند.

انتفاع همزمان شهر و بندر

صادق‌مالواجرد تصریح کرد: در طرح ویژه، پیش‌بینی‌های لازم برای انتفاع شهر و بندر انجام می‌شود. همچنین، ارایه خدمات مناسب برای جمعیت‌پذیر کردن نیز پیش‌بینی‌هایش انجام خواهد شد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های ریلی نیز برای چابهار در دست مطالعه است، در مطالعه‌ای همه جانبه در نظر است تا دریا  و شهر در کنار یکدیگر و البته اتصال آنها به بندر و منطقه آزاد به صورت یک بسته و با یکپارچگی دیده شود. اینها مواردی است که در خصوص چابهار و جمعیت پذیر کردن آن در دست مطالعه و بررسی است.

وی تصریح کرد: مشاور ساماندهی حاشیه نشینی چابهار کار خود را آغاز کرده است و به موازات کاری که در حال انجام است، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی، کارهای حقوقی، ممیزی و دیگر کارها را در دست انجام دارد.

.