شناسهٔ خبر: 67322 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

اقدامات لازم برای حفاظت از سامانه‎های روشنايی سطوح پروازی انجام می‎شود

عباس وفایی مدیرکل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی با اشاره به ویژگی‎های سامانه‎های CCR (سامانه‎های کمک ناوبری بصری روشنایی باند) جدید نصب شده در فرودگاه‎های کشور گفت: به منظور محافظت سامانه‎های جدید در برابر تنش‎های درون سیستمی الکتریکی و برون سیستمی مانند صاعقه و بازگشت توان، از مدیران فرودگاه‎ها خواسته‎ایم که اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفائی گفت: سامانه کمک ناوبری بصری روشنایی سطوح عوامل پروازی شامل تمام چراغهای موجود بر روی این سطوح است. در سامانههای مدرن آن، مصرف برق بسیار کاهش پیدا کرده و جریان برق نیز متعادل شده است که این امر به کوچک شدن دستگاهها و کاهش مصرف برق کمک بسیار زیادی کرده و در عوض، در صورت نداشتن محافظ، آنها را تا حدی در برابر تنشهای الکتریکی نظیر صاعقه آسیبپذیر کرده است.

وی در زمینه شیوه محافظت این سامانهها گفت: یکی از روشهای بسیار موثر ایجاد قفس فارادی با ایجاد شبکه فلزی در اطراف ساختمان مربوط به این سامانه است و تعبیه چاههای آن در زمان افزایش تنش با برخورد صاعقه، جریان اضافه به زمین انتقال مییابد.

وفائی افزود: این روند در ساختمانهای تازهساز CCR اجرا یا در حال اجراست و باید در ساختمانهای قدیمی که اکنون سامانههای جدید در آنها نصب شدهاند نیز اجرا شود که از مدیران محترم فرودگاهها خواستهایم نسبت به این موضوع اقدام کنند.

مدیرکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی همچنین با اشاره به قرارداد خرید ۱۲ دستگاه ایربریج (پل تلسکوپی) گفت: ۲۱ اردیبهشت، دو دستگاه ایربریج در فرودگاه بندرعباس پس از تستهای اولیه و هماهنگیهای لازم میان واحدهای مختلف فرودگاهی و ایرلاینها و هندلینگکنندگان عملیاتی شده است و در ادامه برای ایجاد امکان استفاده برای هواپیماهای پهن پیکر هم اقدامات لازم در حال انجام است.