شناسهٔ خبر: 67411 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم:

انجام تمامی مراحل صدور شناسنامه فنی به صورت الکترونیک در استان / بازنگری شرح خدمات چهار رشته حوزه مهندسی در گام نخست/ تدوین و تنظیم دفترچه راهنمای شرکت‌های حقوقی

امین مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با بیان اینکه نظام مهندسی استان در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار و ۱۰۲ عضو دارد گفت: سازمان نظام مهندسی استان سالانه یکهزار شناسنامه فنی  را به صورت الکترونیک تکمیل و در مرکز و سایر شهرهای استان صادر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی استان قم در جلسه ای که با حضور مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در محل نظام مهندسی قم برگزار شد به ارایه گزارشی از عملکرد آن سازمان پرداخت.

مقومی در این جلسه با بیان اینکه نظام مهندسی استان در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار و ۱۰۲ عضو دارد گفت: سازمان نظام مهندسی استان سالانه یکهزار شناسنامه فنی  را به صورت الکترونیک تکمیل و در مرکز و سایر شهرهای استان صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه قم اولین استانی بود که بعد از شورای مرکزی صنعت راهبردی آن تدوین و تنظیم شد گفت: در این صنعت دو شاخه خدمات مهندسی و آموزش و پرورش را ملاک عمل قرار داده و شرح خدمات ۴ رشته را به عنوان گام اول مورد بازنگری قرار دادیم. در این راستا همچنین مبانی قیمت‌گذاری را برای نخستین بار به وزارتخانه ارسال کردیم که موجب شد محوریت قیمت‌گذاری در سایر استان‌ها نیز محسوب شود.

این مقام مسئول همچنین خبر داد: در حال حاضر دفترچه راهنمای شرکت‌های حقوقی تدوین و قوانین مرتبط با مشکلات بیمه و مالیات تنظیم شده است و خوشبختانه دفاتر حقوقی در این حوزه در حال شکل‌گیری هستند.

مقومی در ادامه سخنان خود درخصوص راه‌اندازی دفاتر و مشاوره و راهنمایی نیز بیان کرد: این اقدام جزو وظایف هیأت مدیره سازمان به شمار می‌رود که تا کنون در هیچ کجای کشور انجام نشده و نظامنامه آن هم‌اکنون در استان قم در حال تکمیل بوده و می تواند به عنوان یک الگو در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این اقدام از نظر برونسپاری اشتغال در شهرداری  و عدم استفاده از افراد فاقد صلاحیت قابل توجه است گفت: تمامی دستورالعمل‌های وزارت کشور در حوزه گودبرداری و سازه نگهبان هم‌اکنون در حال اجرا است، ما در مجری ذیصلاح اخلاف نظر جدی با شهرداری داریم ولی در گودبرداری سازه‌نگهبان کاملا در چهارچوب شیوه نامه عمل می‌شود و یک ارتباط الکترونیک هم با شهرداری آغاز کردیم که بحث سازه‌های نگهبان اگر محاصر و ناظر نظر ندهند به هیچ عنوان شهرداری اجازه شروع به کار را نمی‌دهد و این یک نکته مثبت است.

به گفته مقومی جزو معدود استان‌هایی هستیم که در سه حوزه شهرسازی، ترافیک و نقشه‌برداری دارای خدمات هستیم،  از سویی دیگر تمامی نقشه‌های ساختمانی از دو طبقه تا سازه‌های بلندمرتبه تماما کنترل می‌شود که انجام روند الکترونیکی آن از صفر تا ۱۰۰ تا پایان بهار امسال اجرایی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری دور‌های آموزشی الکترونیک در استان خبر داد و گفت: در حوزه پژوهش نیز دو اقدام را با دانشگاه امیرکبیر آغاز کرده و دو کتاب به عنوان کتب مرجع دانشگاهی در حوزه اخلاق مهندسی تألیف کردیم. در این راستا با داشگاه‌های خارجی، حوزه علمیه و وزارت راه و شهرسازی ارتباط خوبی داشته و در کتاب‌های رانیز در بخش معماری اسلامی تألیف و منتشر کرده‌ایم.

رییس سازمان نظام مهندسی استان قم از فعالیت بالای نظام مهندسی استان در حوزه‌های اطلاع‌رسانی‌های عمومی و فرهنگسازی خبر داد و گفت: تلاش داریم بحث صدور پروانه اشتغال را تا ۲ ماه آینده کاملا الکترونیک کنیم، همچنین اقداماتی نظیر طرح طبقه‌بندی در سازمان، اصلاح ساختار و اصلاح فرایند کارهایی است که تاکنون به صورت پروژه‌ای تعریف و انجام شده است./