شناسهٔ خبر: 67523 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری دسترسی آزاد شهروندان به برنامه‌ریزی ها را فراهم می‌کند/ امضای موافقت‌نامه سه‌جانبه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران برای پایش طرح‌های جامع

مالواجرد فرزانه صادق‌مالواجرد تشکیل نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه و عمران شهری (طرح جامع) را بستری برای تبادل نظر صاحبنظران دانست و افزود: با ایجاد چنین نهادی دسترسی آزاد شهروندان به برنامه‌ریزی‌های شهری و شهرسازی فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد معاون معماری و شهرسازی این وزارتخانه در مراسم امضای تفاهمنامه سه‌جانبه میان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران، گفت:  در طرح جامع مصوب شهر تهران که مربوط به سال ۱۳۸۶ است وجود نهاد مطالعاتی برای شهر تهران، پیش‌بینی شده بود که در آن تهیه طرح‌های موضوعی و موضعی به عنوان زیر مچموعه طرح جامع، برعهده نهاد گذاشته و بر نظارت نهاد در تهیه این طرح‌ها تاکید شده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال ۸۹ بنا به تصمیم دبیر وقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تشکیل این نهاد ملغی و در آن زمان با استقبال شهرداری تهران مواجه شد.

صادق‌مالواجرد یکی از عوامل مهم اختلاف و مغایرت‌های طرح تفضیلی را که در ادامه طرح جامع، مصوب و ابلاغ شد، نبود نهاد مشترک ذکر کرد و افزود: اعضای این نهاد، وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورای‌ شهر و شهردار تهران هستند و قطعا حضور و مشارکتی که این اعضا در پایش و راهبری طرح‌ها از جمله طرح‌های موضوعی و موضعی که زیر مجموعه طرح‌های تفضیلی هستند، دارند، در تحقق‌پذیری طرح‌های تفضیلی و جامع تاثیرگذار است.

این مقام‌ مسئول در وزارت راه و شهرسازی، در خصوص اهداف ایجاد این نهاد گفت: هدایت، راهبری و پایش طرح‌ها، مستندسازی تحولات در زمینه‌های کالبدی، فضایی و عملکردی در شهر تهران و ایجاد بستری برای تبادل نظر با صاحبنظران از جمله مهم‌ترین اهداف ایجاد این طرح است.

وی تصریح کرد: با ایجاد چنین نهادی، دسترسی آزاد شهروندان به برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی فراهم خواهد شد.

گفتنی است: مراسم امضای تفاهمنامه سه‌جانبه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران با عنوان نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران، امروز شنبه ۲۸ اردیبهشت با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی،‌ پیروز حناچی،‌ شهردار تهران و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.