شناسهٔ خبر: 67529 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری منوط به شکل‌گیری عزمی ملی است/ تسریع در روند نوسازی با نهادسازی صورت گرفته

پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری منوط به شکل‌گیری عزمی ملی است از تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده در پی  نهادسازی صورت گرفته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در حاشیه مراسم مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک بازآفرینی شهری محله‌های هدف شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به جهت‌گیری‌های برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه و اهداف متعالی این برنامه‌ها گفت: تحقق این جهت‌گیری‌ها که بر مبنای آن ملزم به  کاهش ۱۰ درصدی بافت فرسوده هستیم، نیازمند یک عزم ملی است و تصور اینکه تنها شرکت بازآفرینی شهری و وزارت راه و شهرسازی مسئول انجام این مهم هستند تصور غلطی است.

وی بار دیگر بر شکل‌گیری یک عزم ملی به‌منظور تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری گفت: عقب‌افتادگی‌های مفرطی که در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها وجود دارد  نیاز به‌پای کار آمدن همگان دارد، برای مثال از شهرداری انتظار داریم که هزینه صدور پروانه ساختمانی را از واحدهای درون بافت‌های فرسوده دریافت نکند.

پژمان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این طرح تمام بضاعت و امکانات خود را به میدان آورده است اظهار کرد: سایر دستگاه‌ها نیز باید گرد این موضوع حاضر شوند و از حداکثر بضاعت و امکانات خود در این خصوص استفاده کنند.

وی گفت: مشکل اصلی ما در این راه این بود که انجام این طرح را وظیفه تنها یک دستگاه قلمداد کرده‌ایم اما امروز با این اتفاق و نهادسازی، فاصله بین خود و شهرداری را برداشتیم و در قالب یک تشکل ظاهر شدیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یک بخش مشکل نیز مربوط به رفت‌وبرگشت‌های اداری بود، اظهار کرد: این نهادسازی جدید است و ما اختیارات و تمام امکانات وزارتخانه را به میدان آوردیم و با حضور یک جمع مدیریتی متشکل از طرفین و با  توسعه گر این مسیر را کوتاه کردیم؛ فاصله‌ای که تا پیش از این توسعه گران از وجود آن گلایه‌مند بودند اما با محوریت توسعه گر، لحاظ منافع و رفاه مردم و با کوتاه کردن پروسه تصمیم‌گیری قادر خواهیم بود این وظیفه را سرعت ببخشیم.

وی عدم وجود نهادی یکپارچه و احساس تعلق نداشتن همه دستگاه‌ها در انجام این طرح را دو مشکل بزرگ طرح مذکور خواند که در قالب نهادسازی صورت گرفته بخش اعظم آن مرتفع شده و همه دستگاه‌های زیرساختی، خدماتی و مدیریت شهر به‌منظور تحقق این طرح گرد هم آمده‌ایم.

پژمان با اشاره به کاهش بروکراسی تصمیم‌گیری در این فرآیند ابراز امیدواری کرد، طرح نوسازی در سال آینده برخلاف تمام مشکلات به بار بنشیند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود ۲۲ هزار مترمربع از ۴۴ هزار متر املاک فرسوده مردم تملک شده است گفت: اولویتمان به‌جای تملک املاک این است که مردم خود در سیاست‌ها و برنامه‌هایی که منافع و تمایلاتشان را برآورده می‌کند مشارکت کنند و به این منظور تسهیلاتی برای اسکان موقت آنان نیز در نظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه به مبلغ تسهیلات در نظر گرفته‌شده به این منظور اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی که دولت به این منظور در نظر گرفته است دارای سود ۹ درصد است و مبلغ آن در شهر تهران ۲۰ و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است؛ البته اگر افزایش رقم دو تا سه درصدی سود تسهیلات برای مردم قابل‌تحمل باشد، رقم تسهیلات نیز می‌تواند تا ۳۰ میلیون تومان برسد.

پژمان، شرایط معاوضه املاک فرسوده را ارزش روز این املاک دانست و گفت: این شرایط در صورتی است که ما درصدی امتیاز اضافه‌تر نیز به مردم خواهیم داد.

 وی اظهار کرد: پروژه‌ای که هم‌اینک در دست انجام داریم مجموعه‌ای مشتمل بر واحدهای مسکونی، فضاهای آموزشی و فرهنگی، فضای سبز و سایر فضاهایی است که مطابق طرح دیده‌شده و جزو تعهدات توسعه گر است که بر این مبنا و بر اساس ضوابط و مقررات حاکم بر این محدوده در حال حاضر قادر به احداث حدود ۵۲۰ واحد مسکونی هستیم که منوط به مطالعات مشاور منتخب و جانمایی خدماتت و ... است و عدد نهایی پس از طراحی مشخص خواهد شد.