شناسهٔ خبر: 6755 - سرویس استان‌ها

مطالبه ای برای سفر رییس جمهوری

ارگ کریمخانی شیراز را از زیر سایه آسمان نجات دهید

ارگ کریمخانی شیراز بنای کهن و دیرین ارگ کریمخانی در شیراز طی سالهای اخیر در زیر سایه تنومند هتل ۱۸ طبقه آسمان که در خیابان نزدیک به این بنا ساخته می شود فرو رفته و تجاوز این هتل به فضای بصری ارگ موجب شده تا ثبت جهانی این اثر در اما و اگر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از جمله مطالباتی که در سفر دکتر روحانی و هیات دولت به استان فارس مطرح می شود آن است که تکلیف این هتل و ارگ را معلوم کند و اگر قرار است جلوی احداث سه طبقه فوقانی هتل گرفته شود دراین زمینه ضمانت اجرایی قوی گرفته شود.

طی سالهای اخیر سخنان مختلفی در باره داشتن و نداشتن مجوز احداث سه طبقه فوقانی هتل آسمان مطرح شده است؛ مالک پروژه در مصاحبه های مختلف که با رسانه ها انجام داده ادعا به داشتن مجوز قانونی برای احداث ۱۸طبقه هتل می کند اما مسوولان میراث فرهنگی احداث این هتل را در سه طبقه فوقانی غیر قانونی می دانند و معتقدند این سه طبقه به فضای بصری ارگ تجاوز کرده و می بایست تخریب شود.

موضوع احداث هتل ۱۸ طبقه در نزدیک ارگ کریم خانی شیراز و تجاوز به فضای بصری و منظری ارگ چندین سال است که در محافل فرهنگی و رسانه ای شیراز کم و بیش بازگو می شود و نظرات موافق و مخالف را برانگیخته است.

احداث این هتل به گونه ای است که از فضای پیرامونی ارگ کریمخانی می توان طبقات انتهایی هتل را که از برج جنوب غربی ارگ کریمخانی سر برآورده مشاهده کرد.

در آخرین عکس العملی که شهرداری شیراز نسبت به ساخت این هتل از خود نشان داد ، شهردار شیراز در نامه ای خواستار پیگیری تخلف پرونده ساختمانی هتل آسمان و حذف طبقات فوقانی آن شده است.

علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز در این نامه نوشته است : پیرو مذاکرات و مکاتبات سازمان میراث فرهنگی، دفتر فنی استانداری فارس و رییس سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته، ارتفاع غیر متعارف هتل آسمان روی منظر و سیمای بصری محدوده تاریخی مجموعه زندیه اثر گذار بوده و به منظور جلوگیری از تبعات بعدی باید از ادامه فعالیت پروژه جلوگیری کرد.

این نامه بیست و هفتم آبان ماه سال گذشته خطاب به شهردار منطقه یک شیراز نگاشته شده است .

در این نامه همچنین آمده است : به منظور جلوگیری از هر گونه تبعات بعدی شایسته است ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت پروژه نسبت به حذف مجوزهای صادره مازاد اقدام و از ادامه فعالیت احداث و تکمیل طبقات فوقانی پروژه ممانعت به عمل آورید ، ضمنا تا زمانی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با افزایش طبقات موافقت نکرده، با توجه به اهمیت موضوع پروژه حق ادامه فعالیت نخواهد داشت.

از سوی دیگر مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس جلوگیری از ساخت سه طبقه فوقانی هتل آسمان را نیازمند همت جمعی می داند و گفته است : با توجه به نگاه فرهنگی و حمایت شهردار از توقف ساخت دوطبقه فوقانی هتل آسمان در جوار مجموعه تاریخی ارگ کریمخان شیراز، همتی برای توقف در ساخت این ساختمان، دیده نمی شود.

مسعود منیعاتی در آخرین اظهاراتی که دراین زمینه داشت و آن را در قالب یک بیانیه در رسانه ها منتشر ساخت درباره پروژه هتل آسمان شیراز گفت : هتل آسمان جزو آخرین سازه های اخیر خیابان رودکی است که به شدت عظمت وکیل زند و ارگ زندیه را با طبقات خود زیر سووال برده و روز به روز رشد بیشتری داشته و این رشد گام به گام مجموعه زندیه را هرروز صد قدم از ثبت در یونسکو دورتر می کند.

منیعاتی در این بیانیه افزود : با تلاش هایی که سال اخیر از طرف انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس انجام شد ساخت و ساز دو طبقه فوقانی این ساختمان متوقف شده اما آیا پشت حصارهایی که دوراین دوطبقه کشیده شده ساخت و سازها متوقف شده است؟

وی تاکید کرد : باتوجه به نگاه شهردار شیراز و حمایت شدید مجموعه شهرداری از توقف ساخت دوطبقه فوقانی این ساختمان و دستور توقف کماکان اثری از توقف ساخت دیده نمی شود.

با اینکه چند ماه از پیگیری های شهرداری و مذاکرات میراث فرهنگی با مالک می گذرد هنوز سایه هتل آسمان بر سر ارگ کریمخانی باقی است و می توان از فضای پیرامونی ارگ کریمخانی، طبقات فوقانی هتل را که از برج جنوب غربی ارگ کریمخانی سر برآورده مشاهده کرد.

ابراهیم قزلباش معاون میراث فرهنگی استان فارس در رابطه با آخرین نتایج در این زمینه گفته است : درحال حاضر به دلیل تخلفاتی که در احداث هتل آسمان رخ داده استان فارس و مدیریت شهری درحال پیگیری این موضوع است .

او همچنین ادامه داد: مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی در بافت تاریخی شیراز واقع شده و درحال حاضر موضوع مربوط به بافت تاریخی شیراز است و هر آنچه که به آن مربوط می شود از اختیار اداره میراث فرهنگی استان فارس خارج است و با نظارت مشاور در شورای عالی شهرسازی استان فارس انجام می گیرد.

قزلباش این را هم گفته که ، طبق مذاکراتی که با مالک آسمان صورت گرفته، قرار شده طبقات فوقانی هتل تعدیل شود، در غیراینصورت راهکاری لحاظ می شود که این مشکل به صورت فنی حل شود.

اما سووال اینجاست که چه کسی پاسخگوی توسعه ناپایدار گردشگری در شهر است و آیا اگر ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند به خطر بیفتد و این اتفاق زیان های زیادی به لحاظ فرهنگی و اقتصادی به شهر وارد کند چه کسی پاسخگوی این ضرر و زیان به آیندگان است؟

چرا تاکنون و پس از گذشت سالها از ثبت مجموعه زندیه به عنوان اثر ملی اقدامی برای تعیین حریم این اثر انجام نشده است؟

طبق بررسی های انجمن دوستداران میراث فرهنگی هتل آسمان حدود ۱۰ متر و ۳۰ سانتیمتر خارج از مجوز سازمان میراث فرهنگی اقدام به افزایش ارتفاع کرده که باید با این تخلف برخورد شود.

اما حمید سجادیان مدیرعامل هتل آسمان شیراز به اظهاراتی که در باره تخلف و افزایش تعداد طبقات هتل آسمان می شود پاسخ داده و گفته است : این هتل بدون مجوز ساخته نشده و برای ساخت آن یک قدم هم بدون مجوز برنداشته ایم.

سجادیان بیان داشت: ابتدا کارشناسان میراث فرهنگی فارس اصرار داشتند تعدد طبقات هتل آسمان در شیراز به ۲۰ طبقه برسد اما با مخالفت کمیسیون ماده پنج شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی این موضوع محقق نشد و در نهایت مجوز ساخت این هتل با ۱۸ طبقه صادر شده است .

مدیرعامل هتل آسمان شیراز معتقد است : ساخت هتل آسمان با مجوزهای رسمی از شهرداری و میراث فرهنگی آغاز شده اما ساخت هتل آسمان به سوژه خبری تبدیل شده است .

سجادیان گفته است :حتی مردم عادی اظهار نظرهای های متفاوتی در باره این هتل دارند و تازه یادشان آمده که هتل آسمان شیراز در نزدیکی ارگ کریم خانی است و باید حریم اثر حفظ شود، هتل آسمان چهار خیابان با ارگ فاصله دارد و عکس های دروغین جلوه دیگری به این مکان داده است.

در هر حال شایسته است در سفر رییس جمهوری به شیراز ، مسوولان با ارائه اطلاعات صحیح زمینه را فراهم کنند تا به اختلافات و اما و اگرهای این موضوع پایان داده شود و با اتخاذ تصمیمی کارشناسی که آسیب به فضای بصری ارگ کریمخنانی وارد نشود و منافع مالک پروژه نیز در آن لحاظ گردد برای نجات ارگ کریمخانی اقدام گردد.

نیکنام خشنودی - ایرنا