شناسهٔ خبر: 67577 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در تعامل با بخش خصوصی/ ریسک‌پذیری صنف حمل‌ونقل در شرایط تحریم ستودنی است

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل بین اعضا و نمایندگان این وزارتخانه و تشکل‌های حمل‌ونقلی خبر داد و گفت: این اقدام باعث رسیدگی به موقع به مطالبات بخش خصوصی حمل‌ونقل از جانب دولت و اعلام به موقع از جانب بخش حمل‌ونقل و جلوگیری از تجمیع درخواست‌های آنها به عنوان یک نارضایتی و معضل عمومی می‌شود.

امین ترفع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در قبال تحکیم وحدت و همبستگی بین وزارت راه و شهرسازی و تشکل‌های حمل‌ونقلی اظهار داشت: پس از برگزاری اولین جلسه‌ فی‌مابین تشکل‌های حمل‌ونقلی با معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی مقرر شد این نشست‌ها هر سه ماه یکبار برگزار و کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی در راستای پیگیری موثر موضوعات و مشکلات صنف تشکیل شود تا نتایج حاصل از برگزاری جلسات آن‌ها در نشست فی‌مابین تشکل‌ها با معاونت حمل‌ونقل مطرح و جمع بندی شود.

وی ضمن انتقاد از نوع روابط بین وزارت راه و شهرسازی  و تشکل‌های حمل‌ونقلی در گذشته گفت: تا به امروز روال روابط فی‌مابین به گونه‌ای بوده که بخش خصوصی ناچار به انطباق خود با تصمیمات دولت و اتخاذ راهکاری برای انجام آن بوده است. مساله دیگر، وجود چند صدایی در بخش خصوصی حمل ونقل است که لزوما صدایی مبنی بر منفعت کل بخش نیست.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «دولت و بخش خصوصی حمل‌و‌نقل به موقع صدای هم را نشنیده اند» تصریح کرد: تشکیل این کمیسیون‌ها به ما کمک می‌کند که ‌دولت و بخش صدای یکدیگر را  شنیده و ضمن اینکه دولت خواسته‌های بخش را به موقع پیگیری می‌کند، در مقابل بخش نیز مطالبات و خواسته‌های خود را به گوش دولت می‌رساند.

ترفع تصریح کرد: این اقدام باعث می‌شود، پیش از تجمیع مطالبات‌ بخش و تبدیل شدن به یک نارضایتی و معضل عمومی، به موقع حل و فصل شود. اما باید در نظر داشت که تمامی پیگیری‌ها از جانب دولت در گرو اعلام به موقع بخش خصوصی حمل‌ونقل است.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل تاکید کرد: به رغم اینکه وظیفه دولت هموارسازی این مسیر است، اما باید در مورد راهکارها، ریسک‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نیز همه با هم به جمع بندی دست‌یابیم.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی از برگزاری جلسات کمیسیون‌ها و کمیته‌های مشترک فی مابین از خرداد ماه سال‌ جاری خبر داد و گفت: در نظر داریم در راستای اشراف کامل، مشکلات موجود در هر یک از حوزه حمل‌ونقلی را دسته بندی کرده و با پذیرفتن ریسک‌ها دوشادوش یکدیگر، تصمیمات لازم را با همفکری اتخاذ کنیم. با این روش دیگر هیچ کدام از طرفین متهم به تصمیم‌گیری نسنجیده نمی‌شود.

 وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در بزنگاه‌های تاریخی به ویژه تحریم ها را  اجتناب ناپذیر توصیف کرد و اظهار کرد: برخلاف اظهار نظر افرادی در بخش خصوصی که معتقدند ترانزیت متولی ندارد، اما باید ازعان کرد که متولی اصلی این حوزه، شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی و کامیون‌داران فعال در این حوزه هستند.

ترفع خاطرنشان کرد: بخش خصوصی حمل و نقل با ازخودگذشتگی به دنبال رفع نیازهای هموطنان در شرایط فعلی است. به طور مثال در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که ریسک‌های تحریم‌ها را به رغم خسارت‌های احتمالی با هدف رفع نیازهای مردم و حمل کالاهای مورد نیاز از جمله دارو را می‌پذیرند.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل یادآور شد: بخش خصوصی حمل‌و‌نقل فارغ از اولویت‌های اقتصادی، اولویت اول خود را حمل و نقل و افزایش رونق آن می‌داند. اینکه بخش خصوصی حمل‌و‌نقل عاشق کار خود است و حتی ضرر و خسارت‌های این بخش را به جان خود می‌خرد، یک فرصت وسرمایه‌ای برای دولت است.