شناسهٔ خبر: 67654 - سرویس هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فرودگاهی در اولویت شرکت فرودگاه‌ها است/ توسعه فرودگاه بیرجند با توجه به افزایش تقاضای سفرهای هوایی در خراسان جنوبی

مصاحبه امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فرودگاهی در اولویت این شرکت است، گفت: با توجه به افزایش تقاضای سفرهای هوایی و پاسخگو نبودن فضای ترمینالی فرودگاه بیرجند، توسعه ترمینال این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت.

سیاوش امیرمکری، مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به طرح توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند گفت: فرودگاه بیرجند پیش از انقلاب احداث شده بود و از حدود سال ۷۲ ساخت ترمینال جدید در این فرودگاه آغاز شد و ترمینال، ساختمان تکنیکال بلاک و ساختمان‌های جنبی در محل جدید ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: اخیرا به دلیل افزایش تقاضای مسافری، مانند افزایش تقاضا برای پروازهای عتبات و پروازهای داخلی به مقاصد تهران و مشهد، فضایی که آماده شده بود، پاسخگوی تقاضای مردم منطقه نبود. لذا با بررسی‌هایی که انجام گرفت، تشخیص داده شد که باید ترمینال فرودگاه توسعه پیدا کند.

امیر مکری به کلنگ‌زنی طرح توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: روز گذشته کلنگ توسعه این ترمینال به زمین خورد و قرار است که ظرف ۱۸ ماه، حدود چهار هزار و ۱۵۰ متر مربع به فضای ترمینالی فرودگاه بیرجند اضافه شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه تمرکز این شرکت همچنان بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام فرودگاهی در کشور است، گفت: در حال حاضر عمده پروژه‌های در حال انجام، در واقع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. اما در شرایطی که تشخیص داده شود امکانات و فضای موجود ترمینالی پاسخگوی نیاز مناطق نیست، با مطالعات و بررسی توجیهات اقتصادی،  پروژه‌های توسعه‌ای که توجیه اقتصادی داشته باشند، آغاز می‌شوند.

وی ادامه داد: اما هنچنان اولویت با اتمام پروژه هایی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد است و برنامه‌ریزی شده که بتوانیم ظرف یکسال آینده این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به مساله فرودگاه فردوس اشاره کرد و گفت: هیچ اقدامی از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای تکمیل فرودگاه فردوس خواسته نشده و این فرودگاه در اختیار شرکت نیست.

وی ادامه داد: مردم منطقه تقاضا دارند با مشارکت خود این فرودگاه را ایجاد کنند. در حال حاضر این فرودگاه در واقع یک باند است که برای مسائل امداد و نجات مورد استفاده قرار می گیرد. مردم منطقه تصمیم دارند در آینده این فرودگاه را توسعه دهند.

امیرمکری افزود: باید بررسی شود که با توجه به نزدیکی این فرودگاه به فرودگاه گناباد، آیا احداث آن توجیه دارد یا نه. در واقع باید توسط سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص لزوم ایجاد فرودگاه تصمیم گیری شود.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی سپس به طرح تکمیل فرودگاه گناباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ترمینال جدید فرودگاه گناباد در حال ساخت است. با برنامه ریزی انجام شده قرار است انشاالله تا اواخر بهمن ماه سال جاری ترمینال جدید آن به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه سطوح پروازی شامل باند، اپرون و تاکسی وی این فرودگاه کامل است، ادامه داد: ساختمان های جانبی که برای استقرار نیروهای انتظامی در حال ساخت است و در حدود دو ماه آینده این ساختمان تکمیل می شود. همچنین مسئولان محلی احداث راه‌های دسترسی به فرودگاه را بر عهده گرفته‌اند و قرار است این مسیرها همزمان با تکمیل ترمینال فرودگاه گناباد آماده شود. امیدوار هستیم این پروژه تا آخر سال به جمع بندی برسد.