شناسهٔ خبر: 6788 - سرویس استان‌ها

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

توسعه بندر امیرآباد نیازمند حمایت همه دستگاه‌هاست

احمدعلی مقیمی احمد علی مقیمی ضمن تأکید بر اهمیت همکاری همه جانبه از سوی مدیران و بخش‌های مربوطه در توسعه بندر امیر آباد گفت: امید است با حمایت و همدلی بیشتر سرمایه گذاری در این بندر تا پایان سال جاری به چندین هزار میلیارد ریال برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی بندر امیرآباد، احمد علی مقیمی به عنوان نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و همچنین نایب رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، در مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بندر امیرآباد، با قدردانی از مسئولان این بندر به خاطر روند رو به رشدی که در بندرامیرآباد ایجاد شده است، گفت: توسعه‌ای که امروز در بندر امیرآباد شاهد هستیم حاصل همدلی و همکاری همه مدیران فعلی و پیشین است و امیدواریم این روند را با توجه به شعار امسال و با تکیه بر همدلی و همزبانی بهبود ببخشیم.

  وی در ادامه افزود: این بندر تا چند سال پیش هیچ امکانات خاصی نداشت و به دلیل همین محدودیت‌ها بسیاری از بازرگانان حاضر به فعالیت در این بندر نبودند. اما امروز با تلاش همه مسئولان ظرفیت اسمی این بندر قرار است تا پایان سال به ۵/۷ میلیون تن در سال برسد و شاهد چندین هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در آن باشیم.

  مقیمی همچنین اظهار کرد: آقای محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کردند که هیچ محدودیتی برای توسعه این بندر قائل نیستیم و در این شرایط هرگونه کاستی در بندر امیرآباد متوجه خود ما مسئولان منطقه خواهد بود.

 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توسعه بندر امیرآباد نیازمند حمایت همه دستگاه‌هاست، اعلام کرد: این بندر با وجود پیشرفت‌های انجام شده به برخی حمایت‌ها نیز برای رفع مشکلات موجود نیاز دارد. تعریض دهانه ورودی کشتی‌ها به حوضچه، مشخص کردن ایستگاه قطار، اتصال ریل در قسمت شرقی بندر، گسترش خط آهن در بندر و تعریض اسکله رورو و برخی مسائل دیگر باید هر چه زودتر به نتیجه برسند.

  این مسئول تصریح کرد: برای دست یافتن به چشم‌انداز هزار و ۴۰۹ بندر امیرآباد، نیاز اساسی به زیرساخت انتقال کالا به نقاط مختلف کشور وجود دارد. در این شرایط علاوه بر راه رستمکلا-امیرآباد که در دست ساخت است، راه گلوگاه - دامغان نیز باید به سرعت اجرا شود. برای تسریع در اجرای این طرح‌ها تقاضا داریم که مسئولان دستگاه‌های مرتبط از جمله راه و شهرسازی با حساسیت و دقت بیشتری وارد عمل شوند تا شاهد مسائلی مانند تأخیر در اجرای پروژه راه رستمکلا-امیرآباد نباشیم.

 مقیمی در این باره گفت: یکی دیگر از مسائل مهم برای توسعه بندر، خریداری هزار و ۶۰ هکتار اراضی پشتیبانی برای اضافه کردن زمین‌های زیر پوشش بندر است که متأسفانه انجام نشد.

  نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر ۶۰ هکتار از زمین‌های بندر در حوزه شیلات در حال تهاتر با وزارت دفاع برای استقرار ارتش است. تحقق این طرح مشکلات زیادی را برای بندر ایجاد خواهد کرد. درخواست ما این است که این ۶۰ هکتار در حوزه حاکمیتی بندر قرار بگیرد.

 وی با بیان این‌که یکی از خواسته‌های مهم فعالان اقتصادی و مسئولان منطقه استقرار اداره کل بنادر و دریانوردی در امیرآباد است، گفت: هرچند که از ورود هر سرمایه‌گذاری برای فعالیت در این منطقه استقبال می‌کنیم اما نباید فراموش کنیم که تمام دارایی بندر همین زمین‌هاست و نمی‌توانیم به سادگی این سرمایه را در اختیار افراد قرار دهیم. بر همین اساس قرار شد که حداقل ۲ سال گردش مالی متقاضیان بررسی شود و زمین مورد تقاضا در صورت احراز توان مالی افراد در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

از سویی دیگر ربیع فلاح استاندار مازندران نیز با حضور در مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی بندر ضمن اولویت بندی بخش های صادراتی در این منطقه تأکید کرد که صادرات کشاورزی باید به یکی از اولویت‌های بندر امیرآباد تبدیل شود.

فلاح ضمن تأکید بر ضرورت تبدیل شدن ابن منطقه ویژه اقتصادی به بندری فرامنطقه ای در تعیین اعتبارات و نیاز آن به توجه بیشتر از سوی مسئولان گفت: نیاز استان و منطقه به بندر امیرآباد نیازی اساسی و همه‌جانبه است. اگر قرار است به توسعه استان مازندران و حتی استان‌های همسایه اهمیت دهیم باید بندر را یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه در نظر بگیریم.

وی در ادامه اظهار کرد: بندر امیرآباد یک بندر تجاری است که باید در امر صادرات و واردات فعالیت بیشتری داشته باشد. امکانات زیادی در این بندر وجود دارد که می‌تواند به توسعه صادرات استان کمک زیادی کند. با این امکانات و شرایط استان، صادرات محصولات کشاورزی باید به یکی از اولویت‌های بندر تبدیل شود .

 استاندار مازندران درباره موقعیت ویژه گردشگری این استان بیان کرد: مازندران با داشتن ۳ بندر در گردشگری دریایی سهمی ندارد. برای نمونه بندر فریدونکنار یکی از فرصت‌های مناسب گردشگری است که مورد استفاده قرار نگرفته است. بندر امیرآباد نیز از سویی دیگر برای این بخش به دلیل وجود منابع طبیعی و جاذبه‌های تاریخی متعدد در اطراف منطقه، فرصتی بسیار مطلوب محسوب می‌شود./