شناسهٔ خبر: 67888 - سرویس جاده‌ای

تعریض نیمه جنوبی آزادراه تهران-کرج شش ماه زودتر از موعد

آزادراه تهران - کرج عملیات تعریض بخش جنوبی آزادراه تهران-کرج در محدوده گرمدره به طول ۲.۵ کیلومتر شش ماه زودتر از زمان قرارداد یکساله منعقد شده آن، اجرا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طبق تصمیم جلسه شورای ترافیک در سال‌ گذشته، قرار شد طرح تعریض آزادراه تهران-کرج از سمت ورودی شهر گرمدره-ورودی آزاد‌راه تهران‌-‌کرج، محدوده گرمدره-ورودی همت و پل فردیس تا پل تقاطع آیت‌الله هاشمی اجرایی شود. که روز گذشته با حضور مسئولان استان البرز بخشی از جنوب آزادراه تهران-کرج به طول ۲.۵ کیلومتر با همت و تلاش اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز از سه به چهارباند ارتقا یافت.

اهمیت اجرای طرح تعریض آزادراه تهران-کرج زمانی مشخص می‌شود که حجم تردد این آزادراه بطور میانگین در یک ساعت ۳.۵ برابر  محور مواصلاتی کشور است به همین خاطر، روان‌سازی ترافیک در این محور یکی از اولویت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.

مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز در خصوص تکمیل و بهره برداری از بخش جنوبی طرح تعریض آزادراه کرج-تهران گفت: این طرح به طول دو کیلومتر در خط جنوبی آزادراه کرج-تهران و در محدوده شهر گرمدره با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی اجرا شده است.

وی بیان داشت؛ در حالی که قرارداد طرح تعریض بخش جنوبی آزاد‌راه تهران–کرج در دی ماه سال ۹۷ منعقد شده و قرار بود طی یک سال انجام شود، اما پس از گذشت شش‌ماه به بهره‌برداری رسید که با بهره برداری از این طرح و افزایش تعداد خطوط عبوری از سه به چهار خط بخشی از مشکلات ترافیکی آزادراه تهران-کرج برطرف شد.

تعریض خط شمالی آزاد راه کرج - قزوین در محدوده پل شهید سلطانی به طول ۴.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در دست اقدام است.

عملیات تعریض آزادراه کرج‌-‌تهران واقع در محدوده پل کلاک با هدف روان سازی جریان ترافیک این آزادراه به اجرا درآمده است. این عملیات همچنین موجب ورود وسایل نقلیه سنگین به مسیر مکانیزه شده می شود تا از این طریق از ورود این خودروها به داخل اتوبان خودداری و بسیاری از مشکلات برطرف شوند.

اصلاحات ایجاد شده با تکیه بر اقدامات کارشناسی و به منظور کاهش حجم ترافیک و افزایش ایمنی در سطح شهر صورت می پذیرد. ایمن سازی محورهای اصلی و فرعی در مناطق پرتردد و پر ترافیک ویژه اتوبان تهران–کرج که با حجم ترافیک سنگین همراه است به منظور پیشگیری از تصادفات و ارتقای سطح ایمنی شهروندان و کاهش هدر رفت وقت مسافران و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی هوا صورت می‌گیرد.

اگر استهلاک خودروها و مصرف بالای سوخت را فاکتور بگیریم هدر رفتن وقت و آلودگی محيط زیست که روی سلامت جسمی، روحی، روانی افراد تاثیر می گذارد، ارمغان این معضل ملی برای البرز نشینان است. ترافیک این شهر با توجه به نزدیکی به تهران و همجوار بودن با مناطق خوش آب و هوا و تفریحی همه روزه به ویژه تعطیلات آخر هفته ترافیک سنگینی را بر شهروندان و مسافرین تحمیل می کند. حجم بالای ترافیک پل فردیس و کلاک مربوط به اتوبان تهران - کرج – قزوین است و تعریض این محدوده از اتوبان قطعه‌ای از پازل حل معمای ترافیک ورودی کلانشهر کرج محسوب می‌شود.

استان البرز یك هزار و۴۵۰ كیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد که ۱۸ درصد ترافیك راه‌های كشور را به خود اختصاص داده است و طبق آمار دریافتی از مرکز مدیریت راه‌های کشور روزانه بیش از ۲۰۰ هزار تردد خودرویی در آزاد راه تهران-كرج-قزوین انجام می‌شود.