شناسهٔ خبر: 67957 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان:

بندر چابهار نزدیک‌ترین بندر ایران به کشورهای جنوب شرق آسیا برای ترانشیپ و ترانزیت است / آمال و آرزوهای دوران بندر تیس اکنون در بندر چابهار محقق شد

آقایی و ظریف مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار بعد از فضای برجام و حالا که آمریکا تهدیدات و تحریم ها را افزایش داده است به عنوان یکی از بنادری که هیچ محدودتی در تخلیه کالای اساسی و پذیرش سایز کشتی ندارد، نقش بسزایی ایفا می‌کند.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به بندر چابهار و بازدید از این بندر اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه بندر چابهار امروز یکی از بنادر استراتژیک بیرون از حوزه خلیج فارس که پشتوانه و سوپاپ اطمینان بنادر حوزه خلیج فارس و مکمل بنادر حوزه دریای عمان است، اهمیت نقش آن باعث شد که وزیر امورخارجه کشورمان در چابهار حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این حضور آقای ظریف از زیرساخت های ایجاد شده در بندر چابهار بازدید کردند تا نگاهی به تجهیزات و فضایی که در فضای برجام تامین و در بندر نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت داشته باشند.

وی افزود: قطعا این بازدید و حضور در بندر چابهار از آن جایی اهمیت داشته و تاثیرگذار است که می تواند یک اطمینان برای مسئول سیاست خارجی کشورمان به همراه داشته باشد تا در جلسات با توجه به مشاهدات عینی که از زیرساختهای ایجاد شده  داشتند با قابلیت و کیفیت بیشتر در مذاکرات حاضر و نفع آن کاملا مشهود خواهد بود.

آقایی تصریح کرد: امروز بندر چابهار بعد از فضای برجام و حالا که آمریکا تهدیدات و تحریم ها را افزایش داده است به عنوان یکی از بنادری که هیچ محدودتی در تخلیه کالای اساسی و پذیرش سایز کشتی ندارد، می تواند ایفای نقش کرده و کمک شایانی به تجارت دریایی مان داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درخصوص نقش بندر چابهار و تاثیر آن در سیاست های منطقه ایران گفت: بندر چابهار مکمل بنادر حوزه دریای عمان است که در کنار بندر گوادر می‌تواند کشتیرانی ساحلی داشته باشد. مساله‌ای که کمک شایانی به رفاه سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان خواهد داشت.

وی افزود: در این خصوص بندر چابهار نقش بسیار در توسعه گردشگری دریایی بین بنادر عمان، بهخصوص بندر مسقط و همچنین تبادلات کالایی مناسبی در حوزه ترانزیت و مواد معدنی با بنادر سها، دوقون و سلاله می تواند داشته باشد. امروز بندر چابهار به عنوان نزدیک‌ترین بندر ایران به کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای بیرون از حوزه خلیج فارس می تواند تعاملات را پررنگ تر و در ترانشیپ و ترانزیت به کشورهای منطقه کمک شایانی داشته باشد.

بهروز آقایی در پایان تصریح کرد:‌ به همین خاطر و با توجه به این شرایط امروز این اطمینان را می‌توان به مردم کشورمان داد که آمال و آرزوها از دوران بندر تیس حالا در بندر چابهار محقق شده است. چابهار امروز بندری است که هیچ محدودیتی در در پذیرش سایز کشتی و تخلیه انواع و اقسام کالا ندارد. این اطمینان وجود دارد که چابهار به عنوان یکی از بنادری که می تواند ایفای نقش مهمی در واردات کالاهای اساسی و انتقال آن به کشور داشته باشد کار را با قدرت پیش برده و تسهیلات و تشویقات خوبی برای صاحبان کالا در این زمینه در نظر گرفته شده است.