شناسهٔ خبر: 68124 - سرویس جاده‌ای

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

«ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل» نماد اجرای «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» در حوزه ایمنی است

مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: گردآوری اطلاعات از دستگاه‌های مختلف برای تهیه گزارش‌ها و انجام تحلیل‌های جداگانه در ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل با هدف جلوگیری از وقوع حوادث مجدد و مشابه، نماد عملی اجرای«قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» در حوزه ایمنی حمل و نقل محسوب می‌شود.

مرتضی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  با اشاره به ضرورت تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل اظهار داشت: در اکثر کشورهای پیشرفته جهان، برای رسیدگی به سوانح حمل‌ونقلی نهاد مستقلی وجود دارد و با توجه اینکه پیگیری ایجاد نهاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل در ایران از سوی وزارت راه و شهرسازی از سابقه قبلی برخوردار است، ان‌شاءالله به‌زودی با تاکیدمقام عالی وزارت به نتیجه برسد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ضرورت ایجاد نهاد مستقل برای رسیدگی به سوانح، ارتباط مستقیم با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دارد تصریح کرد: گردآوری اطلاعات از دستگاه‌های مختلف برای تهیه گزارش‌ها و انجام تحلیل‌های جداگانه در ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل در راستای جلوگیری از وقوع حوادث مجدد و مشابه، نماد عملی اجرای«قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» در حوزه ایمنی حمل‌و‌نقل محسوب می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد ارائه شده مبنی بر تشکیل نهاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل در قدم اول زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است و سپس انتقال آن به بیرون از مجموعه وزارتخانه در قالب یک نهاد مستقل همچون کشورهای پیشرفته در حوزه ایمنی است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رسیدگی به سوانح حمل‌ونقلی نیازمند استقلال است، تصریح کرد: در صورت وجود ارتباط کاری بین حوزه ایمنی در شق حمل‌ونقلی مربوطه با دستگاه متولی، احتمال بروز تضاد منافع و دخل و تصرف در زمان ارائه گزارش نسبت به سوانح وجود دارد.

باقری هدف از تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل را رسیدگی به سوانح، تهیه گزارش و عبرت آموزی برای جلوگیری از وقوع سوانح مشابه عنوان کرد و گفت: به طور مثال ستادهای مستقل ایمنی همچون TSB در کانادا،  NTSB در آمریکا و ATSB در استرالیا وظیفه رسیدگی و تهیه گزارش به سوانح را دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، استقلال و عدم وابستگی بخش های مرتبط با حوزه ایمنی را شرط اصلی جهت ارتقاء ایمنی در سازمان دانست و تصریح کرد: قرار گرفتن بخش های رگلاتوری، اپراتوری، ممیزی و مالکیت در یک مجموعه باعث خدشه دار شدن ایمنی می‌شود.

وی با بیان اینکه «قوی ترین گزارش‌های مربوط به سوانح از سوی بخش های حمل و نقلی ذیربط وزارتخانه توسط سازمان هواپیمایی کشوری تهیه می‌شود» گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان رگولاتور هوایی کشور، عملکرد اپراتورها را ممیزی کرده و در صورت لزوم مجوز متخلفان را بر اساس قوانین سازمان بین المللی هواپیمایی ایکائو لغو می‌کند.